حجتالاسلام و المسلمین محمود علوی طی سخنانی در تکیه هیئت عشاق العباس (ع) لرستانیهای پایتخت با اشاره به روایت حضور حضرت علیاکبر (ع) در صحرای کربلا و آنچه بین ایشان و حضرت امام حسین(ع) در آن لحظات گذشت، با بیان اینکه «از هر یک از شهدای کربلا باید یک درس بگیریم» تاکید کرد: نترسیدن از مرگ باعث عزت یک ملت است، ملتی که از مرگ نترسد دشمن دیگر نمیتواند کاری با او داشته باشد؛ زیرا دشمن آخرین کاری که میتواند بکند این است که یک ملت را از مرگ بترساند.
به گزارش خبرآنلاین، حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی رییسجمهوری نیز در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، نوشت: عاشورا واقعیتی تاریخی و مراسمی آیینی است؛ پژوهشگران، در پی کشف وجه تاریخی عاشورا هستند؛ حال آنکه مردم چهره فرهنگی آن را هر ساله میآفرینند.
عاشورای تاریخی دستمایهای روایی است، برای عاشورای فرهنگی که سرشتی بس نمادین دارد. راز ماندگاری سنت و مراسم عاشورا در همین نمادین بودن پیامهاست که بیواسطه زبان و گوش و فقط از مسیر چشم و هوش بر دل مینشیند و بر زخم جان، نمک عاطفه میپاشد. مردم عاشورا را به سه رنگ آمیخته اند: سبز و سرخ و سیاه.
سبزی از آن خاندان ایستاده در زنجیر، سرخی از آن شهیدان فتاده در نخجیر و سیاهی از آن عزاداران نشسته به انتظار برای انتقام ضربه شمشیر. پیراهن سیهفام لباس رزم و سربازی این سپاه است و هر که در محرم سیاه میپوشد، نام خود را در لشکر حسینی ثبت کرده است. آیا تا به حال دستهای را به ستون دو به صف دیدهاید؟
دستههای عاشورایی ستونی نظامی است که عزاداران (تو بخوان سربازان) حسینی را با ضربآهنگ طبل و سنج از حسینیه به صف کرده و به رژه میبرد تا در هر کوی و برزن، ندای «هل من ناصر» سر دهند، خانوادهها را فراخوانند و خیابانها را به رزمگاه بدل کنند. دستههای حسینی هر ساله در همین خیابانها از میان کودکان و جوانان و سالخوردگان سربازگیری میکنند، آنگاه که دسته حسینی با یارانی جدید به خیمه عزا بازمیگردد، با شوری روحانی در رقص عشق غرقه و سرمست میشود. جوانان بر سر و صورت میزنند و چونان مجنونی دل از کف داده، سرود سرگشتگی میخوانند.
مگر نه آنکه کربلای دلها غوغا و حسین عاشقان تنهاست آن روز.»
27214