به نظر می رسد که خودروهای چینی کپی کاری شده و غیر قانونی خیلی بیشتر از دستاورد های صنعت خودروسازی ما توانایی صادرات و رسیدن به مرز های کشور امریکا را دارند.
هرچند که مرزهای زمینی ایالات متحده نفوذ پذیر است اما همچنان امنیت و گشت های این مرزها پابرجا بوده و هنوز هم وارد کردن کالایی از طریق این مرز ها و بدون اجازه گمرک و پلیس امریکا امری دشوار و طاقت فرساست.
اگر این چنین نبود مواد فروشان عمده مکزیکی به اندازه ای که الان ثروتمند اند، ثروتمند نبوده و تعداد زیادی از خودروهای نادر و دوست داشتنی اروپایی در خیابان امریکا گشت زنی می کردند و اسیر قانون دست و پاگیر واردات که 25 سال از وضع آن در ایالات متحده میگذرد نمیشدند.
اما در خاک یکی از همسایگان جنوبی امریکا چنین قوانینی وجود ندارد و اتومبیل ها می توانند آزادانه وارد این کشور شده و در آن به گشت زنی بپردازند.
یکی از نمونه خودرو هایی که در آمریکا شامل ممنوعیت واردات است کپی های دست چندم چینی از جیپ رانگلر آمریکایی ست.
در ایران نسل های قدیمی جیپ رانگلر را به اسم جیپ صحرا میشناسیم.
خوانندگان مجله اینترنتی خودرو CarScoops یک نمونه از مدل کپی شده از این خودرو را در شهر سن پدرو گارزا گارسیا مکزیک مشاهده کرده اند که در نمایشگاه ماشین به فروش گذاشته شده بود.
طبق معمول در مواردی که احترام به قوانین ثبت اختراع اهمیتی پیدا نمی کند پای کشور چین در میان است.
بسیاری از کمپانی های خودروسازی این کشور مثل بایک (BAIC) در هنگام تولید خودروهایی مثل بایک بی جی 40 (BJ40) که اساسا یک کپی ضعیف از جیپ رانگلر است به راحتی میتوانند از قوانین ثبت اختراعات آمریکا فرار کنند.
در این خودرو کپی کاری شده بسیار تلاش شده است که تشابه با رانگلر رعایت شود.
ظاهر جعبه ای، سقف جدا شونده ، گلگیر مربعی چرخ ها و حتی جلوپنجره میله ای (البته پنج شبکه به جای هفت شبکه ورود هوا!) و مدل درب های خودرو از جمله مشخصه هایی از این وسیله نقلیه هستند.
حتی در مورد اسم این وسیله نقلیه نیز این خودروساز چینی به سراغ سری دوست داشتنی FJ40 رفته تا با تغییر نام F از B اندکی از محبوبیت این آفرود تویوتا را بدست بیاورد.
نکته جالب این است که بایک مدعی است این شرکت در مراحل تولید بی جی 40 با کمپانی خودروسازی جیپ همکاری داشته است.
واقعیت این است که به هیچ عنوان جای تعجب نیست که کمپانی خودروسازی بایک توانسته است راهی را پیدا کند که خودروی بی جی 40 را از دیوار چین عبور داده و به تعداد زیادی از نمایندگی های انحصاری خود در کشورهای دیگر برساند و از این طریق پول زیادی را راهی جیب های خود کند.
این خودرو تقلبی حتی قرار بود در ایران نیز عرضه شود. با درنظر داشتن عدم عرضه مدل های اصلی جیپ از سالهای دور در ایران و در دسترس بودن بازار فروش نسبتا خوب در کشورمان این احتمال می رود که اگر این خودرو قیمت مناسبی را داشته باشد بتواند فروش خوبی را نیز در کشور ما تجربه کند.
به همین دلیل است که سازمان امور مالی (FCA) و سایر خودروسازان در تلاش اند که از ادامه فعالیت این گونه شرکت های کپی کار جلوگیری کنند.
اما قسمت تعجب آور این اتفاق این است که یک نمونه از این خودرو در نزدیکی مرزهای امریکا به منظور فروش مشاهده شده است.
بی جی 40 در مکزیک قیمت 531900 پزو (واحد پول مکزیک) معادل 33 هزار دلار به فروش گذاشته شده.
این اتفاق در صورتی رخ داده است که میزان پولی که هم اکنون برای خرید یک جیپ رانگلر مورد نیاز می باشد تنها دو هزار دلار از نمونه کپی شده بیشتر بوده و نمونه اصلی این خودرو را می توان با قیمت 35 هزار دلار خریداری کرد.
مقایسه ویژگی ها و کیفیت این دو خودرو در کنار اختلاف قیمت اندک آن ها یکی دیگر از راه هایی است که می توان به وسیله آن توضیح داد که چرا FCA در تلاش است تا از ادامه فعالیت چنین کمپانی هایی جلوگیری کند.