ماهان شبکه ایرانیان

آغاز عملیات مرمت کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد اردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان از آغاز عملیات مرمت کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد پس از قریب به ۵۰ سال در شهرستان اردستان خبر داد.

آغاز عملیات مرمت کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد اردستان

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان گفت: این مجموعه تاریخی در سال 1355 خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. گزارش‌ها حاکی است که تاکنون عملیات مرمتی خاصی در این مجموعه منحصربه‌فرد تاریخی صورت نپذیرفته است. در نتیجه این مجموعه تاریخی هم اکنون متروکه شده و رو به ویرانی نهاده است.

او افزود: با توجه به تخریب‌های گسترده‌ای که در این مجموعه منحصربه‌فرد تاریخی صورت پذیرفته، طرح مرمت آن در اواخر سال 1395 تهیه و پس از تخصیص اعتبارات لازم، عملیات مرمت این مجموعه تاریخی از یک ماه گذشته آغاز شده و به سرعت تا پیش از آغاز فصل بارندگی به پیش می‌رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در زمینه عملیات مرمت کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد عنوان کرد: عملیات مرمت این مجموعه تاریخی که در دهستان سفلی از توابع بخش زواره در شهرستان اردستان واقع شده، شامل مرمت و استحکام‌بخشی سازه‌های معماری و سازه‌های چوبی عمارت است که پس از 50 سال و با اعتباری بالغ بر 5میلیارد ریال انجام می‌شود.

محمدرضا صدوقی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اردستان نیز تأکید کرد: «مجموعه تاریخی چهلستون سرهنگ‌آباد در سال 1299 هجری قمری به‌دست مصطفی قلی‌خان سهام‌السلطنه عرب‌عامری در دهستان سفلی از توابع بخش زواره در شهرستان اردستان بنا شده است.

او تصریح کرد: «این بنای منحصربه‌فرد تاریخی ترکیبی ارزشمند از مجموعه کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف‌آباد شیراز بوده و در تاریخ 1355/4/28 به شماره 1278 در فهرست آثار ملی به ثبت ملی رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان