ماهان شبکه ایرانیان

حقایق و موضوعات عجیب درباره عطسه کردن

در اینجا ما ذهن شما را با واقعیاتی درمورد عطسه کردن درگیر خواهیم کرد. حقایقی که شاید کمتر به گوش شما خورده باشد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

در اینجا ما ذهن شما را با واقعیاتی درمورد عطسه کردن درگیر خواهیم کرد. حقایقی که شاید کمتر به گوش شما خورده باشد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

وقتی که عطسه می‌کنیم در واقع قسمتی از مجرای بینی توسط عوامل خارجی مثل گردوغبار، گرد گیاهان و یا شوره‌ی بدن حیوانات تحریک می‌شود و سبب واکنش بدنمان می‌گردد. زمانی که این محرک ها وارد مجرای بینی می‌شوند مغز‌مان سیگنالی مبنی بر بیرون راندن آن به بینی می‌فرستد و در آن لحظه شما یک نفس عمیق می‌کشید و آن‌ها را بیرون می‌رانید. درواقع ماهیچه‌های قفسه‌ی سینه‌ی ما سفت می‌شوند و این فشار را تولید می‌کنند که نیروی این فشار زبان را به سمت پایین و بیرون می‌راند تا اینکه هوا سریعا از بینی و دهان ما تخلیه می‌شود؛ پس وقتی نفس می‌کشید به این 11 نکته حتما توجه داشته باشید.

1 - عطسه کردن سیستم بدنمان را مجددا راه‌اندازی می‌کند

عطسه کردن

 

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در رابطه با اینکه چرا ما عطسه می‌کنیم گزارشی را در روزنامه‌ی فدرال آمریکا منتشر کردند و در آن به بررسی دلایل بیولوژیکی عطسه پرداختند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بدن هر از چند گاهی نیاز به تنظیم مجدد مجرای بینی دارد و ما آن را با عطسه کردن انجام می‌دهیم.

2 - هنگام عطسه کردن قلبتان برای لحظه‌ای از کار کردن نمی‌ایستد.

عطسه کردن و قلب

 

این فقط یک شایعه است؛ اما ریتم ضربان قلب اندکی تغییر می‌کند و دلیلش به خاطر تغییر فشار هوا در قفسه‌ی سینه و تغییر در سرعت جریان خون است.

3 - عطسه می‌تواند با سرعت 100 مایل بر ساعت (160 کیلومتر بر ساعت) اتفاق بیافتد.

سرعت عطسه کردن

 

صدای تولید شده به هنگام عطسه به خاطر سرعت زیاد هوا هنگام خروج از بینی و دهان است و هرچه سریع‌تر هوا خارج شود آن‌وقت صدای بیشتری تولید می‌شود.

4 - ترشحات دهان شما تا فاصله‌ی 1.5 متر یا بیشتر به بیرون پرتاب می‌شوند.

عطسه و ترشحات دهان

 

به همین خاطر است که هنگام عطسه کردن گرفتن جلوی دهان اهمیت دارد؛ مثلا گرفتن آرنج جلوی دهان در هنگام عطسه کردن تا اندازه‌ی زیادی از گسترش سرماخوردگی جلوگیری خواهد کرد. دکتر (Marjorie L. Slankard)  با همکاری پزشکان و روسای مرکز پزشکی و درمانی (Columbia-New York Presbyterian) بیان می‌کند عمل عطسه کردن خیلی سریع اتفاق می‌افتد چون ماهیچه‌های ظریف با کمک یکدیگر نیروی بسیار زیادی تولید می‌کنند.

5 - عطسه را می‌توان یک تمرین ورزشی در نظر گرفت

عطسه و ورزش

 

یک عطسه  گلو، قفسه‌ی سینه، دیافراگم و شکم را درگیر خود می‌کند.

6 - رنگ مخاط بینی می‌تواند بیان کننده وضعیتتان باشد

عطسه ونشان دادن بیماری

 

بینی روزانه یک یا دو پیمانه مخاط تولید می‌کند. معمولا رنگ مخاط سبز، زرد یا قهوه‌ای است. تغییر رنگ مخاط معنی‌اش این است که بینی‌تان چرک کرده و باید به دکتر مراجعه کنید. زمانی که سلول‌ها با عفونت مبارزه می‌کنند، مخاط بینی از مواد حاصله دچار تغییر رنگ می‌شود و همه این‌ها به خاطر قدرت سیستم ایمنی‌تان است.

7 - هر عطسه می‌تواند بیش از 40 هزار ذره تولید کند

ذرات عطسه

 

لطفا هنگام عطسه دستتان را جلوی دهانتان بگیرید.

8 - موقع عطسه چشم‌هایتان به‌صورت خودکار بسته می‌شود

چشمان بسته در عطسه

 

زمانی که مغز سیگنالی را مبنی بر عطسه کردن دریافت می‌کند، همزمان سیگنالی را هم به چشم می‌فرستد تا بسته شود. شما می‌توانید چشمتان را باز نگه‌دارید ولی این یک رفتار غیرعادی است.

9 - تلاش برای نگه داشتن عطسه آسیب‌رسان است

نگه داشتن عطسه

 

اگرچه هنوز موارد زیادی گزارش نشده ولی تلاش برای نگه داشتن عطسه سبب پاره شدن رگ‌های خونی چشم و همچنین آسیب دیدگی رگ‌های مغز و پاره شدن پرده گوش می‌گردد. هرچند راه‌های مختلفی برای نگه داشتن عطسه وجود دارد اما پروفسور (Alan Wild ) متخصص گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی (Saint Louis University) توصیه می‌کند هرگز تلاش نکنید عطسه‌تان را نگه دارید. او در ادامه ‌ی توصیه‌هایش می‌گوید سعی کنید بینی‌تان را کمی مالش دهید یا اینکه به لب بالایی‌تان کمی فشار وارد کنید.

10 - وقتی کاملا خواب هستید هرگز نمی‌توانید عطسه کنید

عطسه در خواب

 

وقتی خوابیده‌اید عصب‌هایی که شما را مجبور به عطسه می‌کنند نیز خوابیده‌اند.

11 - اگر یکسره در حال عطسه کردن هستید حتما دلیلی دارد

عطسه پشت سر هم

 

دکتر (Slankard) می‌گوید حتما دلیلی وجود دارد که ما در یک مکان بارها عطسه می‌کنیم. درواقع عطسه کردن یکی از روش‌های بدن برای بیرون کردن عوامل خارجی است و ممکن است برای چندین بار تکرار شود تا کاملا تمامی‌اش خارج گردد. سعی کنید حقیقت پنهان آن را درک کنید امکان دارد نسبت به آن آلرژی داشته باشید یا شاید هم دلیل دیگری داشته باشد.

می‌توانید یک سری هم به "حقایقی در مورد رنگ کردن موها وقتی شما حامله هستید" بزنید.

 

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان