ماهان شبکه ایرانیان

مشکلات خواب در زنان باردار (۱)

تمام زنان آبستن می‌دانند که برنامه خوابشان در دوران بارداری تغییراتی می‌کند. در طول سه ماه اول، معمولاً خواب خانم‌های باردار بیشتر از حد معمول می‌شود.

مشکلات خواب در زنان باردار (1)

تحریریه دنیای سلامت

تمام زنان آبستن می‌دانند که برنامه خوابشان در دوران بارداری تغییراتی می‌کند. در طول سه ماه اول، معمولاً خواب خانم‌های باردار بیشتر از حد معمول می‌شود. در این ماه‌ها، جفت جنین به طور کامل شکل می‌گیرد و برای شکل‌گیری آن بدن خون بیشتری تولید می‌کند و قلب سریع‌تر می‌زند و بعد از سه ماه نخست، اغلب خانم‌ها نمی‌توانند به خواب عمیق بروند و خواب آنها دچار اختلالاتی می‌شود.

چرا خوابیدن تا این اندازه دشوار می‌شود؟ 

مهم‌ترین و نخستین علت اختلال خواب و مشکلات مربوط به آن در زنان باردار، بزرگ شدن جنین است؛ چرا که هر چه جنین بزرگ‌تر می‌شود، مادر کمتر می‌تواند موقعیت و حالت مناسبی برای خواب بیابد. اگر عادت داشتند روی شکم و یا حتی به پشت بخوابند، باید این عادت خود را تغییر دهند و مدتی به پهلو بخوابند. با بزرگ‌تر شدن اندازه شکم دیگر به راحتی در حین خواب نمی‌توانند جابه‌جا شوند.

سایر عوامل فیزیکی که روی خواب شما اثر می‌گذارند به قرار زیر هستند:

تکرر ادرار

کلیه‌ها برای تصفیه حجم اضافه شده خون مجبورند بیشتر از قبل کار کنند (30- 50 درصد بیشتر). این افزایش فرایند تصفیه موجب تشکیل ادرار بیشتر می‌شود. با بزرگ‌تر شدن جنین و جفتش، فشار روی مثانه نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل شما نیاز بیشتری به دفع ادرار در طول شب و روز پیدا می‌کنید.

 کوتاه شدن تنفس

افزایش هورمون‌های بدن در طول دوران بارداری روی تنفس خانم‌ها اثر می‌گذارد. آنها احساس می‌کنند به دست آوردن هوا برای تنفس کار دشواری است. با بزرگ‌تر شدن جنین، نفس کشیدن نیز دشوارتر می‌شود، زیرا جنین نیاز به فضای ببیشتری دارد و به دیافراگم مادر فشار وارد می‌کند.

 گرفتگی عضلات ‌ پا و کمر درد

با افزایش وزن و باری که مادر طی این مدت با خود حمل می‌کند، در ناحیه پاها و کمر، درد ایجاد می‌شود. در طول دوران بارداری بدن شروع به ترشح هورمونی به نام «ریلاکسین» می‌کند. یکی از تأثیرات ریلاکسین از بین رفتن رباط‌های بدن است که باعث می‌شود زنان باردار به اندازه قبل ثبات نداشته باشند و بیشتر آسیب ببینند؛ خصوصاً از ناحیه کمر.

 افزایش ضربان قلب

در طول دوران بارداری ضربان قلب بیشتر می‌شود تا خون بیشتری را پمپاژ کند؛ زیرا بیشتر ذخیره خون بدن به جنین می‌رسد و قلب بیشتر از قبل فعالیت می‌کند تا خون مناسب را به بقیه اندام‌ها برساند.

 سوزش قلب و یبوست

زنان زیادی در طی دوران بارداری دچار سوزش قلب می‌شوند و دلیل آن هم برگشت محتویات داخل معده به مری است. در طول دوران بارداری، سیستم گوارشی بدن کندتر از قبل کار می‌کند و غذاها بیشتر در معده می‌مانند.

این مسأله باعث سوزش قلب و یبوست می‌شود. وقتی که جنین در حال رشد در نیمه دوم بارداری فشار بیشتری را به معده و روده طویل وارد می‌کند، سوزش قلب و یبوست نیز بیشتر می‌شود.

مشکلات مربوط به خواب زنان باردار، فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود؛ برخی از خانم‌ها می‌گویند که در این دوران بیشتر دچار وحشت شبانه می‌شوند. استرس نیز روی خواب اثر می‌گذارد.

شاید نگرانی مادر در مورد سلامت فرزندش، نگرانی از اینکه آیا می‌تواند از عهده این مسؤولیت به خوبی برآید و استرس‌ها و نگرانی‌‌‌های مربوط به زایمان همگی کاملاً طبیعی و عادی است، ولی به هر حال روی خواب او اثر می‌گذارند...

برای خواندن بخش دوم - مشکلات خواب در زنان باردار - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان