اجرای حکم اعدام قاتل ستایش تا پایان پایان پاییز

دادستان ورامین:‌گذشت خانواده مقتول می‌تواند حکم قاتل ستایش را متوقف کند

۱۸ ماه پس از قتل ستایش، دختر ۶ساله افغان توسط پسری که در همسایگی‌شان در خیرآباد ورامین زندگی می‌کرد، این پرونده جنجالی همچنان در صدر اخبار قرار دارد.

دادستان ورامین:‌گذشت خانواده مقتول می‌تواند حکم قاتل ستایش را متوقف کند

18 ماه پس از قتل ستایش، دختر 6ساله افغان توسط پسری که در همسایگی‌شان در خیرآباد ورامین زندگی می‌کرد، این پرونده جنجالی همچنان در صدر اخبار قرار دارد.

به گزارش ، همهشری نوشت:ته ابوالقاسم مرادطلب دادستان ورامین از شمارش معکوس برای اجرای حکم خبر داد و جزئیات بیشتری از زمان و مکان اجرای حکم را بازگو کرد. او همچنین درخصوص تلاش‌های انجام شده برای جلب رضایت از اولیای دم و همچنین سن قاتل توضیحاتی ارائه کرد.

خبری درخصوص اجرای حکم قاتل ستایش در روز 27مهرماه منتشر شده است. آیا شما این خبر را تأیید می‌کنید؟

پرونده از مدتی قبل برای انجام مرحله استیذان به دفتر رئیس قوه قضاییه فرستاده شده بود که چند روز قبل مراحل استیذان انجام شد و پرونده به دادسرای ورامین رسید. حالا همه مراحل قانونی انجام شده و اگر اتفاق خاصی نیفتد قاتل تا اواخر پاییز امسال مجازات خواهد شد.

حکم در ملأعام اجرا می‌شود یا در زندان؟

در رأی دادگاه چیزی درباره اجرای حکم در ملأعام نیامده و ما هم تکلیفی در این خصوص نداریم و قرار است حکم در یکی از زندان‌های اطراف تهران اجرا شود.

یکی از وظایف دادسرا اصلاح ذات‌البین و تشویق اولیای دم به بخشش است. آیا در این پرونده شما و همکاران‌تان چنین کاری انجام داده‌اید؟

انجام این کار وظیفه ماست اما تاکنون خانواده قاتل هیچ اقدامی نکرده‌اند. نخستین قدم این است که آنها از ما بخواهند برای جلب رضایت اولیای دم تلاش کنیم اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. با وجود این، دادیار اجرای احکام طبق قانون پیش از اجرای حکم تلاش خود را برای جلب رضایت اولیای دم و بخشیده شدن قاتل انجام خواهد داد.

امیرحسین طبق رأی دادگاه به یک مرتبه قصاص به‌خاطر قتل عمد و یک مرتبه اعدام به‌دلیل تجاوز به عنف محکوم شده است. درصورتی که اولیای دم قاتل را ببخشند و حکم قصاص منتفی شود، درخصوص حکم اعدام که قطعی هم شده چه تصمیمی گرفته خواهد شد؟

اگر اولیای دم قاتل را ببخشند جنبه‌خصوصی آن‌که قصاص است منتفی خواهد شد اما حکم اعدام درخصوص تجاوز به عنف پابرجا می‌ماند. درصورتی که اولیای دم قاتل را ببخشند، اجرای حکم متوقف و پرونده برای کسب تکلیف به دیوان‌عالی کشور فرستاده خواهد شد تا قصات شعبه‌ای از دیوان که رأی دادگاه را تأیید کرده‌اند در این خصوص تعیین تکلیف کنند.

یکی از مسائل مهمی که در این پرونده وجود دارد سن قاتل است. او هم‌اکنون 17سال و 10‌ماه دارد. ملاک اجرای حکم سن شرعی است یا سن قانونی؟

ملاک ما برای اجرای حکم سن قانونی است که براساس سال شمسی محاسبه می‌شود. همانطور که گفتید قاتل هم‌اکنون کمتر از 18سال دارد و برای اجرای حکم باید سن او به 18سال شمسی برسد.

چند هفته قبل، امیرحسین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ادعا کرد که او مرتکب تجاوز به عنف نشده بلکه یکی از دوستانش بعد از قتل این کار را انجام داده است. آیا به این ادعا رسیدگی شد؟ درصورتی که این ادعا اثبات شود، امیرحسین چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

او چند‌ماه قبل از کانون اصلاح و تربیت نامه‌ای به دادسرای ورامین فرستاد و این ادعا را مطرح کرد ولی برای ادعایش هیچ دلیلی نداشت. با وجود این، ما درخواست او را در پرونده ثبت کردیم و برای کسب تکلیف به دادگاه فرستادیم. قضات صادر‌کننده رأی نیز بعد از بررسی دقیق اعلام کردند که دلیلی برای این ادعا وجود ندارد و حکم کماکان قطعی و لازم‌الاجراست.

پیش‌بینی شما درخصوص این پرونده چطور است و فکر می‌کنید سرانجام آن به کجا خواهد رسید؟

متأسفانه خانواده قاتل تاکنون تلاش مؤثری انجام نداده‌اند و از طرفی خانواده ستایش هم برای اجرای حکم اصرار دارند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد در موعد مقرر حکم اجرا شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر