ماهان شبکه ایرانیان

مجوزی که کار دست محیط زیست می‌دهد

خروج پتروشیمی اراک از فهرست صنایع آلاینده

شهر اراک به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور به شمار می‌رود که صنایع مختلف کوچک و بزرگی در این شهر قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا آلودگی‌های مختلفی از جمله آلودگی هوا، آب و خاک و همچنین شیمیایی در محیط زیست تأثیر بگذارد و سلامتی مردم را به خطر بیندازد.

خروج پتروشیمی اراک از فهرست صنایع آلاینده

شهر اراک به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور به شمار می‌رود که صنایع مختلف کوچک و بزرگی در این شهر قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا آلودگی‌های مختلفی از جمله آلودگی هوا، آب و خاک و همچنین شیمیایی در محیط زیست تأثیر بگذارد و سلامتی مردم را به خطر بیندازد.

به گزارش ، صبح نو نوشت: هر اراک با جمعیتی بیش از هفتصد هزار نفر در محاصره صنایع کوچک و بزرگی قرار گرفته که آلودگی‌های مختلفی را ایجاد می‌کنند و مردم هر روز و شب باید این آلودگی‌هایی را که قابل کنترل است تحمل کنند؛ اما بدتر از همه آلودگی‌هایی که وجود دارند، آلایندگی‌ای است که صنایع پتروشیمی برای این شهر ایجاد کرده‌اند.
صنایع پتروشیمی اراک، 24 ساعته و در نزدیکی مناطق مسکونی قرار دارند که با هر لحظه فعالیت آلودگی‌های بیشتری را وارد منطقه می‌کنند. بر اساس آنچه فعالان محیط زیست در این منطقه می‌گویند، با وجود آلایندگی‌ای که این صنایع برای شهر اراک ایجاد کرده‌اند، محیط زیست منطقه بدون در نظر گرفتن مسائل و هزینه‌هایی که این صنایع به جامعه وارد می‌کنند؛ پتروشیمی را ازفهرست صنایع آلاینده خارج کرده است.
آقای «حمید اخوان» فعال محیط زیستی در شهر اراک در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره آخرین وضعیت آلایندگی‌ها در این منطقه این‌طور می‌گوید: «محیط زیست به صنایع پتروشیمی مجوز فعالیت داده است و قبلاً قرار بود این صنایع در قبال آلایندگی‌ای که ایجاد می‌کردند هزینه‌هایی را می‌پرداختند اما سال گذشته این صنایع از فهرست صنایع آلاینده خارج شده‌اند.»


او معتقد است: «این خروج، بدون مطالعه و سند و مدرک انجام شده است و باعث شده تا همان هزینه‌هایی را هم که هر سال پتروشیمی برای رفع آلودگی‌ای که ایجاد می کرد، می‌پرداخت را هم دیگر نمی‌دهد.»
اخوان می‌گوید: «پتروشیمی آلودگی‌های زیادی را در منطقه ایجاد کرده که آلودگی هوا یکی از آن‌هاست. آلودگی آب‌های زیرزمینی به دلیل ورود پساب‌های این صنایع و ورود آن به شهر از دیگر خطراتی است که مردم این منطقه را تهدید می‌کند.»
مسوولان محیط زیست با فراموش کردن وظایف خود در برخورد با آلایندگی صنایع در شهری مانند اراک که در محاصره آن‌هاست، باعث شده تا این شهر در زیر سنگینی آلودگی‌های مختلف قد خم کند. به گفته کارشناسان محیط زیست بروز بیماری‌های مختلف تنفسی، پوستی و ... در این شهر در چند سال اخیر به دلیل همین آلودگی‌های صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی است.
این فعال محیط زیست ادامه می‌دهد: «آثار این آلودگی‌ها را می‌توان در برخی جاها به ویژه روستاها به وضوح مشاهده کرد که بیماری‌های مختلفی را در این منطقه ایجاد کرده است و دام‌هایی که به دلیل آلودگی‌های موجود، تلف شده‌اند. محیط زیست نمی‌تواند به صنایع پتروشیمی مجوز فعالیت ندهد یا جلوی آن را بگیرند و همچنین نظارت دقیقی هم بر فعالیت آن‌ها ندارد.»


نکته قابل تأمل در این منطقه و در مورد صنایع پتروشیمی اراک است که مدتی پیش در پی مداخله نمایندگان این شهرها، به شازند منتقل می‌شوند و حالا پتروشیمی به شازند منتقل و عوارض ناشی از آلودگی بازهم به چشم شهر اراک می‌رود.
صنایع بسیاری در شهر اراک وجود دارند که نمی‌توان جلوی فعالیت همه آنها را گرفت اما می‌توان با بروز کردن صنایع، میزان آلایندگی‌هایی که مردم را بیشتر از هر کسی آزار می‌دهند؛ کم کرد. سازمان محیط زیست اراک باید اقدامی عاجل برای جمعیت هفتصد هزار نفری این شهر کند که هر روز باید با دود بیدار و با دود بخوابند. هزینه‌های درمانی بسیاری، که هم به این افراد و هم نظام سلامت و بیمه‌ای کشور وارد می‌شوند، می‌توانند در راستای آبادانی بیشتر منطقه و افزایش رفاه عمومی خرج شوند. اراک شهر بزرگی به لحاظ صنعتی است و اگر قرار باشد هر صنعتی مواد مضر خود را به راحتی به محیط زیست منتقل کند، باید تا چند سال آینده شاهد از بین رفتن شهر و تبدیل شدن آن به بیابان باشیم. باید قبل از اینکه مشکلات به درجه حاد برسند که کسی توان رفع آن‌ها را ندارد، برای برطرف شدن آلودگی برنامه ریزی مدت دار کرد.


این فعال محیط زیست می‌گوید: «بر اساس مطالعاتی که دانشگاه شهید بهشتی انجام داده، تأثیرات آلایندگی‌هایی نظیر پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه که در نزدیکی شهر شازند قرار دارند، با ایجاد جریان‌های بادی 70 درصد آلایندگی‌های این شهر هم به سمت شهر اراک می‌آید و نفس کشیدن در این شهر را سخت می‌کند.» اخوان ادامه می‌دهد: «محیط زیست اعلام کرده که یکسری اقدامات اصلاحی در پتروشیمی چه در حوزه پساب، آلودگی هوا و عوارض دیگر ایجاد شده‌اند که پس از خارج کردن این صنعت از فهرست صنایع آلاینده، انجام داده است و ما امیدواریم که بتوانیم اسناد و مدارکی که این صنایع را پاک نشان می‌دهد، ببینیم.» آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد.

تأثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند. برخی بیماری‌ها مانند آسم، بیماری قلبی و ریوی در مواقع آلودگی هوا تشدید می‌شوند. معمولاً میزان آسیب‌ها بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار دارد؛ یعنی مدت تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی. آثار کوتاه‌مدت آلودگی هوا عبارت است از حساسیت چشمان، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مانند برونشیت و ذات الریه. سردرد، تهوع و واکنش‌های آلرژیک نیز از دیگر عوارض کوتاه مدت این مشکل زیست‌محیطی‌اند. آثار آلودگی هوا به حدی گسترده است که تحقیقات در این‌باره همچنان ادامه دارد. بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا می‌توانند بسیار پرهزینه باشند. هزینه‌های درمانی، کاهش بهره‌وری در محل کار می‌تواند سالانه میلیاردها دلار هزینه بر جامعه تحمیل کند. این همه اتفاق نباید از دید مسوولان محیط زیست پنهان بماند؛ رسیدگی به مشکلات زیست محیطی برای ارتقای سطح کیفی زندگی، دلیلی برای ادامه حیات در این منطقه خواهد‌بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان