فرادید؛ به تازگی سر و صدای بسیاری پیرامون فروش سهام فیات-کریسلر به گوش میرسد و پس از امتناع گروه فرانسوی پژو-سیتروئن از خرید این کنسرسیوم بینالمللی، گویا چینیها هم اکنون مهمترین کسانی هستند که تمایل دارند فیات-کریسلر را خریداری کنند. آن گونه که وبسایت اوتوموتیو نیوز گزارش داده گروه خودروسازی گریتوال که مالک برند هاوال نیز هست پس از مذاکرات بسیاری که با مالکان فیات کریسلر داشته، از شانس بالایی برای خرید سهام این شرکت ایتالیایی - آمریکایی برخوردار است.
به گزارش فرادید، این سومین بار در هفته اخیر است که خبرهایی از مذاکره یک شرکت چینی با بر سر خرید بخشی از سهام شرکت بینالمللی فیات-کریسلر منتشر میشود. پس از دانگ فنگ موتور که مالک بخشی از سهام پژو سیتروئن است، و نیز گروه جیلی که مالک برند ولوو است، گریتوال نیز به صف خریداران هشتمین خودروساز جهان پیوسته است. فنگ مدیرعامل گریتوال در گفتگو با اتوموتیو نیوز، ضمن تایید این خبر اعلام کرد دو طرف در حال مذاکره بر سر مفاد قرارداد هستند. این وب سایت معتبر البته در متن گزارش خود مذاکره این دو گروه را در سطحی ساده توصیف کرده و به نقل از یک منبع آگاه در فیات-کریسلر اعلام کرده هنوز مذاکرات وارد بحث های جزئی و مسائل مالی نشده است.
اما چیزی که این بین جالب است هدف گریتوال از خرید فیات کریسلر است، موضوعی که چندان ابعاد روشنی ندارد. کارشناسان و تحلیلگران بازار خودرو اما عقیده دارند گریت وال چین در تلاش است تا با خرید فیات-کریسلر که مالک دو برند رام و جیپ است، به بزرگترین سازنده شاسیبلند در جهان تبدیل شود. گریتوال که فعلا به لطف بازار روبهرشد چین و نیز تاسیس برند هاوال توانسته بر مسند سومین سازنده بزرگ شاسیبلند در جهان تکیه بزند، با خرید این گروه بزرگ هم از دامنه گسترده پلت فورمهای این شرکت برای نفوذ به سایر کلاسهای خودرویی استفاده میکند، و هم تکنولوژی و شهرت خود را برای توسعه برند خود در کلاسهای متعدد شاسی بلندها ارتقا میدهد.
در واقع بهرغم عدم ارائه یک پیشنهاد رسمی از سوی گریتوال به فیاتکریسلر، کارشناسان عقیده دارند تلاش اصلی گریتوال خرید دو برند جیپ و رام است که به طور ویژه در حوزهای مشترک یعنی ساخت اسیووی و پیکآپ به فعالیت میپردازند. مارچیونه مدیرعامل فیاتکریسلر هم ضمن تایید این موضوع از پیشنهادات متعدد به گروه متبوعش برای خرید دو زیربرند جیپ و رام خبر داده است.