فرادید؛ با اینکه اغلب منتقدان، فروش کمتر میتسوبیشی در
مقایسه با هیوندای و کیا را عاملی برای ضعیف جلوه دادن این برند قدیمی صنعت
خودروسازی ژاپنی میدانند اما فروش 1میلیون دستگاه خودرو در سال آمار کمی برای
میتسوبیشی نیست به ویژه که این سازنده شرقی در هیچ یک از کلاسهای پرفروش سدان،
هاچبک و کوپه خودرویی برای عرضه ندارد و در رنج تولید با سازندگان کرهای که در
گسترهای وسیع به ساخت اتومبیل مشغولند قابل قیاس نیست.
به گزارش فرادید، با اینحال کیفیت میتسو به
هیچ وجه کمتر از کیا هیوندای نبوده و تجربه اغلب خریداران میتسو این موضوع را اثبات
میکند. مقایسه جالبی را اینجا آوردهایم که به بررسی جز به جز دو خودروی پرفروش
بازار ایران یعنی هیوندای توسان و میتسوبیشی ایاسایکس (ASX) که هر دو در
رده کراساوورهای کامپکت هستند، میپردازد. نگاهی به جزئیات دو خودرو نشان میدهد گرچه هیوندای
توسان و میتسوبیشی ایاسایکس هر دو در یک کلاس هستند اما میتسو خودروی بهتری به
لحاظ فنی ساخته که گرچه در زمینه طراحی اندکی از هیوندای عقب است اما از هر لحاظ
سواری و کیفیت ساخت تجربه بهتری ارائه میکند. طول بدنه ASX با اینکه حدود 4.30 متر بوده و 17سانتیمتر از هیوندای کمتر است اما فضایی هماندازه توسان داشته
و گنجایش بالایی دارد. این مهم باعث شده تا ضمن کاهش وزن خودرو و جمعوجور نشاندادن ASX، مصرف سوخت هم
کاهش یابد به طوری که ایاسایکس با وزن 1400 کیلوگرمی مصرفی معادل 8لیتر در هر
100 کیلومتر دارد در حالیکه توسان 1500 کیلوگرم وزن داشته و مصرف سوختی معادل 9
لیتر در هر 100 کیلومتر را به ثبت میرساند. دو خودرو از موتورهای دو لیتری 4 سیلندر اختصاصی
خود استفاده می کنند. موتور ایاسایکس از نوع میوک بوده و 148 اسب بخار قدرت و
196 نیوتنمتر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد تا با استفاده از جعبهدنده
سیویتی (CVT) 6
حالته مجهز به پدال شیفتر نیروی خودرو به صورت الکترونیکی به 4 چرخ منتقل شود و
خودرو در کمتر از 5/9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. هیوندای هم با یک
موتور جیدیآی 155 اسبی که 196 نیوتنمتر گشتاور دارد، به راننده اجازه می دهد تا
از طریق یک جعبهدنده 6سرعته اتومات نیرو را به چرخهای جلو انتقال دهد و در زمانی
10 ثانیهای به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. یکی از نقاط قوت میتسو توانایی
آفرود است که به دلیل تجربه بالایش در ساخت اسیووی و مهندسی دقیقش در ایاسایکس
جلوهگر شده و خریداران را به تجربه توامان شهر و طبیعت میبرد.
خوشبختانه هر دو خودرو در بخش ایمنی محصولاتی
عالی بوده و با کسب 5ستاره کامل از موسسه یورو انکپ، تجربه خوبی را به خریداران در
طول استفاده ارائه میکنند. البته اینجا هم میتسوبیشی با هفت ایربگ بر 6 ایربگ
توسان برتری داشته و ایمنی بالاتری را عاید سرنشینان میکند. هر دو مدل امکانات
خوبی نظیر سقف پانوراما، کروز کنترل و سیستم صوتی تصویری پیشرفته داشته و از صندلیهای
گرمکندار چرمی در جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارتر، و نیز دوربین دید عقب
هستند.
در نهایت اینکه اختلاف قیمت مدلهای هم رده دو خودرو به سود میتسو تمام شده
و این خودرو حدود 8 میلیون تومان از توسان ارزانتر است. آیا هنوز هم اسب کرهای
را نمونه بهتری نسبت به این سلحشور ژاپنی میدانید؟ تعصب را اگر کنار بگذارید جواب
شما قطعا «آری» نیست.