نگهداری از میمون بهعنوان حیوان خانگی، ترس و عصبانی کردن لیام نیسون Liam Neeson، همه در مستند «اسپیلبرگ»، کاری از سوزان لیسی Susan Lacy.
برای ساخت این مستند اچبیاو، درباره پردرآمدترین کارگردان تاریخ سینما، کارگردان و تهیهکننده، سوزان لیسی Susan Lacy، سی ساعت مصاحبه با استیون اسپیلبرگ انجام داد. بهعلاوه او با 80 نفر از خویشاوندان، دوستان و همکاران اسپیلبرگ، ازجمله مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese، فرانسیس فورد کوپولا Francis Ford Coppola، برایان دی پالما Brian De Palma، جفری کاتزنبرگ Jeffrey Katzenberg، رابرت زمکیس Robert Zemeckis، جی. جی. آبرامز J.J. Abrams، دنیل دی لوییس Daniel Day-Lewis، لئوناردو دیکاپریو Leonardo DiCaprio، تام هنکس Tom Hanks، داستین هافمن Dutin Hoffman، اپرا وینفری Oprah Winfrey، کیت بلانشت Cate Blanchett، درو بریمور Drew Barrymore و ملیسا متیسن Melissa Mathison مرحوم، نویسنده «ای.تی. موجود فرازمینی» E.T. the Extra Terrestrial.
تمام این مصاحبهها در فیلمی طولانی – حدود 2 ساعت و نیم- جمع شده است. در زیر به نکات مهم این مستند درباره این شخصیت برتر 70 ساله میپردازیم.
ـ میمون خانگی داشت
اسپیلبرگ گفت: “مادرم مثل پیترپن بود، برای من مثل خواهر بود تا مادر “. Leah Adler (مادر اسپیلبرگ) قبل از فوتش در سن 97 سالگی، به لیسی درباره میمونی که در مغازه حیوان خانگی به فروش گذاشتهشده بود گفت. میمون کوچک به خاطر دور بودن از مادرش افسرده شده بود. Adler قفس میمون را در عقب ماشینش گذاشت و به خانه برد. فرزندانش از دیدن میمون هیجانزده شدند و ترسیدند. Adler گفت:” وقتی درباره کارهایی که کردهام فکر میکنم، به نظرم این عجیبترین کاری بود که کردم.” اما آرنولد اسپیلبرگ، پدر استیون اسپیلبرگ، میمون را دوست داشت.
ـ دیدن پشت سرهم «لورنس عربستان» Lawrence of Arabia
در هفته تولد 16 سالگی اسپیلبرگ، فیلم «لورنس عربستان» به سینما آمد. با دیدن آن، اسپیلبرگ تقریباً از رسیدن به آرزویش ناامید شده بود، زیرا فکر میکند که هیچوقت نمیتواند همچین شاهکاری بسازد. در عوض، با 4 بار دیدن آن در سینماها، به بررسی این اثر 228 دقیقهای ساخته دیوید لین David Lean پرداخت. به گفته سایت The Independent، بعدها اسپیلبرگ با لین درباره پروژهای که قرار بود تولیدکنندهاش باشد، ساخت فیلم اقتباسی از رمان نوسترومو Nostromo نوشته جوزف کنراد Joseph Conard، مکاتبات زیادی کرد. (به دلیل مرگ لین چند هفته قبل از شروع پروژه، این فیلم هیچوقت ساخته نشد.)
ـ اسپیلبرگ بود که با پدرش قطع رابطه کرد
هنگامیکه اسپیلبرگ 19 ساله شد، با تلخترین اتفاق زندگیاش مواجه شد: جدایی والدینش. وقتی شرایط بد شد، اسپیلبرگ از فونیکس به کالیفرنیای شمالی نقلمکان کرد و رابطه خوبی با پدرش نداشت. پدر اسپیلبرگ برای حفظ آبروی همسر سابقش طوری رفتار کرد که انگار جدا شدن ایده او بوده است، درحالیکه دلیل جدایی آنها علاقهمند شدن مادر اسپیلبرگ به یکی از دوستان صمیمی آرنولد (پدر اسپیلبرگ) بود. بچهها ارتباطشان را با پدر قطع کردند و اسپیلبرگ 15 سال از پدرش بیخبر بود. اثرات نبودن پدرش، در خیلی از آثارش مشهود است، مانند «ای. تی» و «هوک» Hook و قسمتهای اولیه ایندیانا جونز. بعدها اسپیلبرگ و پدرش با یکدیگر ارتباط برقرار کردند و اسپیلبرگ فیلم «نجات سرباز رایان» Saving Private Ryan را به پدرش که در طی جنگ جهانی دوم مأموریتهایی در هند و Burma انجام داده بود، تقدیم کرد.
ـ اسکورسیزی شاهد لحظه مهم زندگی اسپیلبرگ بود
اسپیلبرگ که برای ساخت فیلم «آروارهها» Jaws بودجه ساخت و فیلمبرداری آن را سه برابر کرده بود و نگران شکست خوردن فیلم بود، تمام بعدازظهر را به گشتن در خیابانهای لسآنجلس با مارتین اسکورسیزی و منتقد مجله نیویورکتایمز، Janet Maslin و تماشای جمعیت حاضر در صف در جلوی سینماها، گذراند. Maslin و اسکورسیزی هردو اشاره کردند که شاهد لحظهای بودند که اسپیلبرگ متوجه شد چه اثر باارزشی ساخته و زندگی حرفهاش چه تغییر بزرگی خواهد کرد.
ـ اسپیلبرگ خود را برای فیلم «1941» مقصر میداند
بعد از موفقیت فیلمهای «آروارهها» و «برخورد نزدیک از نوع سوم» Close Encounters of the Third Kind، اسپیلبرگ قدری مغرور شد. اسپیلبرگ گفت در آن زمان به خود میگفته:” اگر توانستم آن دو فیلم را بسازم، از پس هر کاری برمیآیم. فیلم کمدی میسازم. حس میکردم شکستناپذیرم.” اسپیلبرگ برای این داشتن این فکر که “با سرهم کردن چند جک میتوان مردم را خنداند ” خود را سرزنش میکند. ناموفق بودن فیلم و نقدهای بد آن، به اسپیلبرگ حس شکست داد و این حس با او بود تا با ساخت فیلمی با فیلمنامهای عالی از جرج لوکاس George Lucas برای فیلم «مهاجمان صندوق گمشده» دوباره به موفقیت رسید.
ـ کمپانیهای ساخت فیلم موافق همکاری با اسپیلبرگ برای ساخت «مهاجمان صندوق گمشده» نبودند
زمانی که جورج لوکاس فیلمنامه «مهاجمان صندوق گمشده» را برای بستن قرارداد به استودیوهای مختلف برد، متوجه شد اسپیلبرگ به دلیل بدقول بودن و زیاد کردن بودجه فیلم، اصلاً خوشنام نیست. اسپیلبرگ آماده بود تا کارآمد بودن را یاد بگیرد و به لوکاس قول داد که فیلم را با بودجه 20 میلیونی بسازد. لوکاس قبول کرد با بودجه شخصی خود فیلم را بسازد و قول همکاری با اسپیلبرگ برای دو فیلم بعدی ایندیانا جونز، بهشرط موفقیت این فیلم را از او گرفت.
ـ اسپیلبرگ از نمایش علنی عشق بین Shug و Celie در فیلم «رنگ ارغوانی» The Color Purple میترسید
اسپیلبرگ در سن 40 سالگی، تصمیم گرفت “اولین فیلم بزرگ سالانهاش ” را بسازد. فیلمی که باوجود نامزدی برای 11 جایزه اسکار، برنده هیچکدام نشد. اسپیلبرگ گفت: بسیاری از منتقدان از اینکه عشق بین Shug (با بازی مارگارت اوری Margaret Avery) و Celie (با بازی ووپی گلدبرگ Whoopi Goldberg) را بهدرستی نمایش ندادم، از فیلم ناراضی بودند.” او اضافه کرد:” ترسو بودم، خجالت میکشیدم. فرد مناسبی برای ساخت آن فیلم نبودم.”
ـ لیام نیسن را عصبانی میکرد
فیلم «فهرست شیندلر» Schindler’s List در سال 1994، برنده 7 جایزه اسکار، ازجمله جایزه بهترین فیلم، شد. لیام نیسن نیز برای اولین بار برای این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شد؛ اما در وسط فیلمبرداری فیلم وسوسه شده بود که فیلم را ترک کند. نیسن که در زمان فیلمبرداری سیگاری بود، میگوید:” استیون سیگاری نیست، اما در صحنههای نمای نزدیک، به من میگفت چطوری باید سیگار بکشم.” نیسن به بن کینگزلی Sir Ben Kingsley شکایت میکرد و میگفت:” انگار عروسک خیمه شب بازیش هستم.” بعد از صحبت با بن کینگزل و به نصیحت او، نیسن دیگر در مقابل حرفهای اسپیلبرگ، حتی احمقانهترین آنها، عصبانی نشد.
ـ ترس محرک اسپیلبرگ است
با اینکه او تا به امروز بیش از 60 فیلم ساخته است، به عقیده او ترس مهمترین محرک اوست. “هرچه قدر درباره کاری مطمئن باشم، کمتر برای آن زحمت میکشم؛ اما اگر فکر کنم که مشکلی در کار وجود دارد تمام وقتم را برای پیدا کردن راه بهتر و حل مشکل میگذارم. هرچه مشکل سختتر باشد، به هنگام حل شدن آن احساس بهتری دارم.” او به لیسی گفت:” من هیچوقت به روانشناس احتیاج ندارم، چون فیلمهایم درمان من هستند.”
Post Views:
15