به نقل از خبرگزاری های مختلف، براساس تفاهم نامه ده جانبهای که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین فارینا ایتالیا، پانچ بلژیک، هیوندای پاورتک کره جنوبی، بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو توسط جمعی از برترین شرکتهای صنعت خودروی جهان آغاز شده است که این امر موجب تحول شگرف در صعنت خودرو در کشور میشود.
علاوه براین تفاهم نامه، ایران خودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی با یکدیگر به امضا رساندند که براساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکتهای ذکر شده، پلتفرم و محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید میکند. سرمایه گذاری لازم برای اجرای این قرارداد بیش از هزار میلیارد تومان برآورد شده و کلیه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد. این قرارداد نخستین و بزرگترین همکاری بین المللی ایران در این زمینه به شمار میآید، اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران خودرو منجر میشود و محصولات متعدد در مدلهای مختلف سدان، هاچ بک، کراس اوور و شاسی بلند، هیبرید و برقی توسط آن به تولید خواهد رسید.
پیش بینی میشود نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال 98 وارد بازار ایران شود. حال به بررسی نقش این شرکت ها در موارد تولیدی و همکاری طبق توافق انجام شده، با شرکت های داخلی پرداخته و به قرارداد های مهم این بخش با سایر برندها نیز اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکراست طبق گفته مسئولین پیرامون این موضوع بسیاری از قراردادها در سال97 و 98 به مرحله اجرایی شدن خواهند رسید.
درگام نخست، شرکت ماهله آلمان نیز در این قرارداد بخش طراحی و توسعه موتورهای جدید برای ایران خودرو را به عهده دارد. براساس تفاهم نامهای که امضا شده است ماهله 4موتور جدید برای نصب روی محصولات جدید ایران خودرو طراحی و تولید خواهد شد. این موتورها در دو حجم 1.2 و 1.5لیتری با سوخت بنزین و گاز خواهند بود. مشابه پیشرانهای که به صورت اختصاصی برای گروه صنعتی ایران خودرو طراحی و تولید خواهد شد هم اکنون توسط ماهله برای خودروسازان بزرگی مانند فورد، بیامو و فولکسواگن ساخته شده است.
شرکت های پانچ بلژیک و هیوندای پاورتک کره جنوبی نیز طراحی و توسعه گیربکس های دستی و اتوماتیک برای محصولات آینده ایران خودرو را به عهده دارند. افزایش تقاضای بازار برای خودروهایی با گیربکس اتوماتیک باعث شده است تا در اجرای این همکاری مشترک توجه ویژهای به تولید محصولات با گیربگس اتوماتیک صورت گیرد.
تاکنون طی مدت زمانی که از توافق موسوم به برجام میگذرد، تعداد 6 قرار داد به صورت رسمی میان شرکت های خصوصی و دولتی ما بین چندین خودروساز بزرگ جهان صورت پذیرفته است. از جمله قراردادهایی که تا کنون به ثبت و درحال اجرا هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
قرارداد با پژو
پژو را میتوان اولین شرکت اروپایی دانست که برای حضور در بازار ایران با خودروسازان داخلی قرارداد همکاری امضا کرده است. مانند 40 سال گذشته، ایران خودرو شریک تجاری پژو شده است تا با قرارداد سرمایهگذاری مشترک با سهم برابر 50 درصد دو شرکت پژو و ایران خودرو، شرکت ایکاپ در ایران تأسیس شود. ایکاپ وظیفه تولید خودروهای بهروز پژو را در خاک ایران و برای ارائه در بازار ایران و خاورمیانه دارد. اولین خودروی تولیدی این کارخانه، پژو 2008 مدل 2017 خواهد بود که در سال جاری تولید میشود و تا پایان سال به بازار داخلی و به دست خریداران می رسد.
قرارداد با سیتروئن
سیتروئن دیگر شرکت هلدینگ پژو سیتروئن (PSA) برای حضور در ایران به سراغ شریک قبلی خود یعنی سایپا رفته و دلیل این انتخاب از سوی مدیران سیتروئن تجربه خوب تولید و عرضه زانتیا اعلام شده است. بر اساس قرارداد گروه خودروسازی سایپا با سیتروئن، 50 درصد سهام کارخانه سایپا کاشان به سیتروئن واگذار شده است تا تولید خودروهای سیتروئن نظیر C4 و C6 در این کارخانه صورت گیرد. این قرارداد منجر به صادرات 30 درصد محصولات تولید شده درکارخانهی سایپا کاشان خواهد شد.
قرارداد با رنو
رنو قرارداد خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده است. بر اساس این قرارداد، شرکت رنو 60 درصد سهام شرکت سرمایهگذاری مشترک با ایدرو را به نام خود خواهد کرد و ایدرو تنها 40 درصد سهم این شرکت را در اختیار خواهد داشت. بدین ترتیب رنو سهام اصلی این شرکت را در اختیار داشته و مراحل تصمیمگیری در این شرکت را برای خود راحتتر متصور شده است. پیرامون این موضوع شریک رنو یک سازمان دولتی است نه خودروسازان، این قرارداد بهعنوان نخستین قرارداد یک خودروساز جهانی با یک سازمان ایرانی و همچنین اولین سرمایهگذاری بیش از 50 درصد خودروسازان خارجی در صنعت خودروی ایران است.
قرارداد با هیوندای
هیوندای کره جنوبی اولین خودروساز آسیایی است که پس از برجام با خودروسازان ایران قرارداد همکاری بسته است. این قرارداد همکاری میان هیوندای کره جنوبی و کرمان موتور ایران منعقد شده است که ثمره ابتدایی آن عرضهی هیوندای i10 و i20 توسط کرمان موتور به صورت مونتاژ داخلی به بازار ایران است. حال میبایست منتظر بود و مشاهده کرد تجربه عالی تولید خودروهای دوو توسط کرمانموتور، درتولید و عرضه محصولات هیوندای کره جنوبی آیا تکرار میشود یا خیر؟
قرارداد با فولکسواگن
فولکس واگن پس از برجام، مذاکرات خود را با چند خودروساز خصوصی آغاز کرده است. این مذاکرات تا چند ماه قبل با تمامی شرکتها ادامه داشت تا زمانی که فولکسواگن شریک خود را انتخاب کرد و مذاکرات نهایی خود را با این شرکت ادامه داد. شرکت ماموت توانست رضایت فولکس واگن را جلب کند تا در نهایت با قرارداد سرمایهگذاری مشترک، این دو شرکت هرکدام 50 درصد از شرکت تازه تأسیس ماموت خودرو را در اختیار خواهند داشت و میتواند خودروهای فولکس واگن را در ایران تولید و در داخل کشور عرضه کند. به نظر میرسد تولید و عرضه فولکس پولو و گلف بهعنوان نخستین محصولات شرکت تازه تأسیس ماموت خودرو خواهد بود.
قرارداد با بنز
بنز نیز مانند پژو و سیتروئن برای حضور در ایران به شریک سابق خود رجوع کرده است. این شرکت که پیش از تحریمها توسط شرکت ستاره ایران (زیرمجموعه ایران خودرو) در ایران حضور داشت، در دوران پساتحریم نیز ایران خودرو را را برای حضور مجدد در ایران انتخاب کرده است. بر این اساس، تفاهم اولیه برای این قرارداد سال گذشته انجام شده و طبق اخبار گفته شده در این مدت، قرارداد این دو شرکت برای حضور بنز در ایران نهایی گردیده و به نظر میرسد خودروهای کلاس E سدان نیمه لوکس برای مونتاژ و فروش در ایران برگزیده شده است.