ماهان شبکه ایرانیان

گل‌های بهاری را بشناسید (۲)

پامچال‌ها کلا در نور روشن و غیر مستقیم آفتاب و یا نور فیلتر شده آن بخوبی رشد می‌کنند و هر پانزده روز یکبار نیاز به کود دارند.

گل‌های بهاری را بشناسید (2)

پامچال

نام علمی : Primula (پریمولا)

نام فارسی: پامچال

خانواده: Primulaceae

این گیاه بومی نواحی معتدل و سرد نیمکره شمالی است. پامچال‌ها سه‌گونه هستند که فرا رسیدن بهار را در زمستان و در درون خانه‌ها نوید می‌دهند. از میان این‌گونه (P.macoides) پامچال افسونگر از زیباترین و سرشناس‌ترین آنهاست. دوگونه دیگر به نام‌های (P.obconica) و (P.elatior hybrids) نیز شهرت دارند. این گیاه انبوهی از گل‌های صورتی، قرمز و سفید را به پهنای حدود 5/2 سانتی‌متر به ردیف و منظم بر روی ساقه در حدود 25 - 20 سانتی‌متر می‌دهد.

P.obconicaسطح برگ‌های آن پر از پُرز و زبر (در پوست دست ایجاد خارش می‌کند) و رنگ گل‌ها قرمز، صورتی، ارغوانی روشن و سفید است.

گونه (P.latior) از دیگر گونه‌ها کوتاه‌تر بوده و گل‌هایی به صورت تکی و یا دوبله به رنگ‌های سفید، زرد، صورتی، قرمز، آبی و مخملی می‌دهد. معمولا هر سه گونه این گیاهان طی مدتی پر از گل می‌باشند که در ایران به گل نوروزی هم شهرت دارند که در گلفروشی‌ها عرضه می‌گردند و پس از پایان دوران گلدهی دور ریخته می‌شوند ولی از پیوند دو گونهP.verisrulgaris و P.veris نوعی گیاه دورگه پرورش یافته است که قابل کاشتن در باغچه‌های سایه‌دار بیرون از اطاق (فضای باز) بوده و یکی دو سال نیز پایدار و مقاوم خواهد ماند.

مراقبت

پامچال‌ها کلا در نور روشن و غیر مستقیم آفتاب و یا نور فیلتر شده آن بخوبی رشد می‌کنند و هر پانزده روز یکبار نیاز به کود دارند.دمای روزانه 20 درجه سانتیگراد و دمای شبانه 10 - 4 درجه سانتیگراد می‌باشد (بنابراین شب‌ها باید به محل خنک‌تری منتقل گردند). خاک آن را تا حدودی مرطوب نگه دارید.

در هنگام خرید دقت نمایید که گیاه برگ‌هایی سبز و شق‌ورق و گل‌های شاداب و پر غنچه‌ای داشته باشد...

برای خواندن بخش اول - گل‌های بهاری را بشناسید - اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان