نقد و بررسی فیلم جیگساو ( Jigsaw )

سری فیلمهای « اره » علی رغم خشونت عجیب و غریبی که در ابتدای ظهورشان در سینما به نمایش گذاشتند، خیلی زود توانستند طرفداران پر و پا قرص خود را در سراسر جهان بدست بیاورند و راه را برای ساخت دنبال های متعدد هموار نمایند

image 13960806426 97654434545656231

سری فیلمهای « اره » علی رغم خشونت عجیب و غریبی که در ابتدای ظهورشان در سینما به نمایش گذاشتند، خیلی زود توانستند طرفداران پر و پا قرص خود را در سراسر جهان بدست بیاورند و راه را برای ساخت دنبال های متعدد هموار نمایند. سری فیلمهای « اره » از این جهت نیز قابل توجه هستند که موفق شدند کارگردان خوش ذوقی به نام جیمز وان را به سینما معرفی کنند که در سالهای بعد ژانر وحشت را با امضای خود در سینما به نمایش گذاشت و سبب شد تا فیلمسازان دیگر در ساخت آثار ترسناک از الگوی موفق او پیروی نمایند.

تا به امروز 7 قسمت از سری فیلمهای « اره » به نمایش درآمده بودند که به غیر از دو قسمت نخست، می توان گفت که قسمت های دیگر با افت محسوس کیفیت همراه بودند اما با اینحال طرفداران سرسخت فیلم ، عاشقانه به تماشای آن نشستند! آخرین قسمت از این سری نیز در سال 2010 به نمایش درآمد و حالا قسمت هشتم در روزهای منتهی به هالووین به نمایش درآمده تا طرفداران پس از 7 سال دوباره جناب جیگساو فعالیت های خشونت آمیزش را رویت نمایند و دلی از عزا در بیاورند.

/Upload/Public/Content/Images/1396/08/08/0005160905.jpg

داستان فیلم تفاوت چندانی با گذشته نداشته. 10 سال از زمان مرگ بیمار سادیسمی به نام جیگسا ( توبین بل ) که قربانیانش را به عجیب ترین روش های ممکن از بین می برد می گذرد. اما حالا دوباره اتفاقات گذشته تکرار شده و افراد در مکان های مختلفی که تعبیه شده تا انسانها در آن سلاحی شوند قرار گرفته و باید راهی برای خروج بیابند. در این بین به نظر می رسد جناب جیگساو هم از دنیا نرفته اما..

قسمت جدید « اره » با نام « جیگساو » اکران شده و این نخستین بار در هشت قسمت گذشته است که اثر بدون ذکر نام « اره » و با نام مستقل « جیگساو » به نمایش درآمده است. این موضوع شاید در وهله اول نشانگر یک تغییر بزرگ در نگرش سازندگان به داستان و ارائه یک قصه و روایت جدید از جیگساو و فعالیت های سلاخانه اش دارد. اما « جیگساو » برخلاف انتظارات قبلی، دقیقاً براساس همان فرمولی پیش می رود که قسمت های قبل ساخته شده بودند و نشانی از خلاقیت و یا تغییر نگرش سازندگان در ارائه قسمت جدید پس از گذشت 7 سال، به چشم نمی خورد.

/Upload/Public/Content/Images/1396/08/08/0005160994.jpg

یکی از ایرادات واضحی که از انتشار قسمت چهارم تا هفتم سری فیلمهای « اره » به آن وارد می شد، عدم استفاده از مباحث روانشناسی بود که در دو قسمت نخست به خوبی بکار گرفته شده بود تا این اثر اسلشر در آن مقطع، فقط فیلمی درباره خون و خونریزی نباشد و مغز متفکری هم در پس آن یافت شود. اما در « جیگساو » بار دیگر سازندگان ترجیح داده اند در ذهن شخصیت های داستان وارد نشوند و چالش های رفتاری آنان را به تصویر نکشند تا اثر سر راست و بی جزئیات باشد. در این میان البته جیغ و فریادهای مکرر جایگزین شده و بخش اعظمی از فیلم نیز به شنیدن چنین اصواتی می گذرد!

پرداخت شخصیت های داستان نیز در وضعیت بغرنجی قرار دارد. کماکان ما در فیلم چند قربانی بی نام و نشان می بینیم که برای مدتی در مقابل دوربین قرار می گیرند و داد و فریاد راه می اندازند و اگر کمی خوش شانس باشند، کلامی هم به زبان می آورند اما در نهایت بیننده می داند که سرنوشت آنان تیغ و تبر است! از این جهت کوچکترین اهمیتی برای سرنوشت آنان قائل نمی گردد و خود سازندگان هم تلاشی را به کار نبسته اند تا توضیح بیشتری درباره آدمهای فیلم مطرح نمایند چراکه احتمالاً آنان نیز معتقد بودند که این افراد تنها، قربانیان ناطقی هستند که برای مدتی در مقابل دیدگان تماشاگر دست و پا زده و پس از دقایقی به دیار باقی می شتابند و جایشان را به قربانی بعد می سپارند.

/Upload/Public/Content/Images/1396/08/08/0005170217.jpg

اما با اینحال بازیگران گمنام فیلم توانسته اند حس ترس و وحشت را به مخاطب انتقال دهند. آنها وظیفه سختی در « جیگساو » برعهده داشته اند به این جهت که همواره می بایست در موقعیت بُهت و وحشت قرار می گرفتند و باید گفت که این وظیفه سخت را نیز به سرانجام رسانده اند. البته فیلمنامه موقعیت های چندان جذابی برای آنان مهیا نکرده و احتمالاً در بیشتر صفحات آن عبارت " گریه می کند " و " فریاد می زند " درج شده اما با اینحال، کار بازیگران فیلم قابل قبول از آب درآمده. موسیقی فیلم نیز که از قسمت نخست یکی از ویژگی های برجسته این سری از فیلمها بوده، در « جیگساو » نیز شنیدنی از آب درآمده و می تواند هیجان را به مخاطب انتقال دهد. چارلی کلاسر که سازنده موسیقی این سری است، وظیفه ساخت موسیقی متن قسمت جدید را هم برعهده داشته که به نظر می رسد به خوبی هم از عهده انجام آن برآمده است.

قاعده ای درباره سری فیلمهای « اره » صدق می کند و آن اینکه درباره تماشای آن نظر هیچ فردی اهمیت ندارد و طرفداران با فراغ بال به تماشای آن خواهند نشت و از خشونتی که در تصویر مشاهده می کنند لذت خواهند برد! به نظر می رسد که « جیگساو » نیز این قاعده پیروی خواهد کرد چراکه طرفداران این سری یکی از باوفاترین و متعهدترین تماشاگران آثار دنباله دار ترسناک به شمار می روند. اما بهرحال باید گفت که « جیگساو » نسبت به هفت قسمت قبلی، دستاورد جدیدی نداشته و اکرانش با چنین وضعیتی پس از 7 سال ناامید کننده به نظر می رسد. شاید مهمترین تغییر را بتوان فیلمبرداری در اسپکت رتیو 2:35 دانست که برای اولین بار در سری فیلمهای « اره » لحاظ شده است.

 

4                                                                        Photo Gallery2

 

منتقد : میثم کریمی

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

جیگساو : jigsaws2Jigsaw

کارگردان : Michael Spierig, Peter Spierig

نویسنده : Pete Goldfinger, Josh Stolberg

بازیگران :       

Matt Passmore...Logan Nelson

Tobin Bell...Jigsaw / John Kramer

Callum Keith Rennie...Detective Halloran

Hannah Emily Anderson...Eleanor Bonneville

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : ترسناک

زمان : 91 دقیقه  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر