بعد از اجرای نسبتا موفق آمیز سامانه 195 برای دریافت شکایات مردم از شمارههای مزاحم و تبلیغاتی، حال وزیر ارتباطات، «محمدجواد آذری جهرمی»، خبر از اجرای طرح جدیدی میدهد که به کمک آن مردم میتوانند اعتراض خود را نسبت به آنتندهی و خدمات مخابراتی اپراتور خود مطرح کنند.
وزیر ارتباطات در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، ضمن قبول شکایات مردم به ویژه ساکنین شهرستانها درباره نحوه آنتن دهی اپراتورها در این استانها افزود:
با وجود توسعه صورت گرفته شاهد شرایط ناپایداری در این بخش هستیم چرا که در بسیاری از این مناطق بازطراحیهایی صورت گرفته که سبب اختلال در شبکه شده است. اما وزارت ارتباطات قصد پایش این مشکلات را دارد تا بتواند اعتراضهای مردم را بشنود و به آنها سامان ببخشد. شکایات بسیاری از طریق 195 به سازمان تنظیمات مقررات شد که نمای اولیه را به ما داده و گزارشات میدانی این سازمان نیز توانسته این وزارتخانه را در این پایش کمک کند. اما بازهم این متدولوژی نظارت، پاسخگوی ما برای بررسی شکایات و وضعیت اپراتورها نیست و تدبیر جدیدی باید درباره آن اندیشید.
وی در ادامه مردم را بهترین راه برای نظارت و کنترل خدمات و سرویسهای اپراتور دانست و استفاده از ظرفیت مشتریان را برای تهییج رقابت بین اپراتورها امری ضروری عنوان کرد. جهرمی در ادامه خبر از ساخت سامانهای را داد که از دو بستر پیامک و اپلیکیشن قابل استفاده است و از این دو طریق کاربر میتواند با فرستادن نقطه جغرافیایی که در آن قرار دارد نسبت به وضعیت اپراتور در آن منطقه شکایت کند:
این سامانه در حال گذر از مراحل اولیه طراحی خود است و شماره آن به زودی به مردم اعلام خواهد شد. مردم با فرستادن گزارشات خود نسبت به عملکرد اپراتورها در هر منطقه میتوانند در این طرح شرکت کنند. با استفاده مکرر مردم از این سامانه ما به نقشهای از کشور دست پیدا خواهیم کرد که در آن اعتراضات و نحوه عملکرد هر اپراتور به ترسیم در آمده است؛ این گزارشات مردمی محرمانه نمیماند و به صورت علنی منتشر خواهد شد تا به دست عموم و همچنین اپراتورها برسد. انتشار آنلاین این موضوع جدا از اینکه نظارت ما را دقیقتر میسازد، باعث رقابت بین اپراتورها و اصلاح زیرساختهای آنان میشود.
وزیر ارتباطات معتقد است چنین سیستمی در همه ابعاد کاری وزارتخانه باید قرار بگیرد تا کنترل و نظارت بر روی عملکرد سازمانهای مربوطه بهتر و دقیقتر صورت گیرد. وی این نوع مانیتورینگ را در کنار سامانههایی چون 195 و کنترلهای دورهای وزارتخانه یکی از مهمترین وظایف سازمان مقررات و تنظیمات رادیویی در دولت دوازدهم برشمرد.
به نظر میرسد بعد از اقداماتی چون منتشر ساختن لیست کمفروشان اینترنتی و راهاندازی سامانه 195، وزارت ارتباطات دولت جدید عزم راسخی برای آشکارساختن مشکلات خدماترسانی سازمانهای ذیربط خود دارد، موضوعی که در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود و باعث میشود تا زیرساختهای قدرتمند و بهتری در همه ابعاد فناوری شکل بگیرد.