ماهان شبکه ایرانیان

دلایل افزایش قیمت محصولات سایپا و کرمان موتور اعلام شد

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به انتشار خبری در رابطه با افزایش قیمت خودروهای تولیدی و مونتاژی سایپا، دلایل این افزایش قیمت را اعلام کرده که شرح آن به صورت زیر است.

دلایل افزایش قیمت محصولات سایپا و کرمان موتور اعلام شد

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به انتشار خبری در رابطه با افزایش قیمت خودروهای تولیدی و مونتاژی سایپا، دلایل این افزایش قیمت را اعلام کرده که شرح آن به صورت زیر است.

متن توضیحات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به شرح زیر است:
به استناد بند (5) ماده (58) مجموعه قوانین و مقررات اجرایی اصل (44) قانون اساسی ، تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت ، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری بر عهده شورای رقابت است.بر این اساس ، شورای مذکور بازار خودروهای با رده قیمتی تا450 میلیون ریال را انحصاری قلمداد نموده و نسبت به تعیین قیمت خودروهای موجود در رسته قیمتی مذکور اقدام می ‌‌نماید که بر اساس آخرین مصوبه صادره طی شماره 297 مورخ 12/4/1396 نسبت به ابلاغ افزایش قیمت برخی از خودروهای تولید داخل مشمول اقدام نموده است، لیکن خودروسازان تغییرات قیمت برخی از محصولات تولیدی نظیر تیبا دو را با توجه به شرایط پیک مصرف (فصل تابستان) با تاخیر در برنامه فروش اعمال کرده اند.


مضافاً شورای رقابت بازار خودروهای با رسته قیمتی بیش از 450 میلیون ریال را رقابتی اعلام نموده است بدین معنا که به دلیل تعدد عرضه کنندگان و همچنین تنوع بیشتر محصولات این رسته قیمتی ، شرایط بازار به گونه ‌ای خواهد بود که امکان تعیین قیمت با سود غیر منطقی وجود نخواهد داشت و نیازی به نظارت و کنترل قیمتها از سوی مراجع حاکمیتی احساس نمی شود.

بر همین اساس خودروهای مذکور از از شمول قیمت گذاری تکلیفی و تثبیتی خارج و به دلیل قرارگرفتن درفضای رقابتی مسئولیت قیمت گذاری آن با در نظر گرفتن هزینه های تولید به هیأت مدیره شرکت های مرتبط محول شده است.

لذا تعیین قیمت خودروهای سراتو معمولی و اتوماتیک، چانگان و آریو و همچنین محصولات شرکت کرمان موتور بر اساس مکانیزم یاد شده صورت پذیرفته است.

بدیهی است صرفنظر از موارد یاد شده، نظارت تکمیلی بر صحت میزان تغییرات قیمت و رسیدگی به شکایات واصله مطابق ضوابط عمومی قیمت گذاری صورت خواهد گرفت.

این درحالیست که با توجه به گران تر شدن عمومی خودروهای جدید موجود در بازار و کاهش مدوام قدرت خرید مشتریان در پی کاهش ارزش ریال، شاهد گسترده تر شدن تعداد خودروهای + 45 میلیون تومانی در بازار هستیم و از این رو عملا شورای رقابت نمی تواند نظارتی بر قیمت بسیاری از خودروهای جدید موجود در بازار داشته باشد.

خودروسازان نیز با آگاهی از این مسئله تمام تلاش خود را به کار می بندند که حتی با نصب آپشن و امکانات جدید، قیمت پایه محصولات خود را بیش از 45 میلیون تومان اعلام کنند تا از حواشی نظارت شورای رقابت در امان باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان