به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، نشست خبری مرتضی نیکو بذل مطلق، عکاس خبرگزاری آناتولی ترکیه با موضوع «شیوههای زیرنویسی عکس در رسانههای خارجی» عصر روز سهشنبه 9 آبان در بخش میز تخصصی رسانههای خارجی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
نیکو بذل مطلق، سخنانش را با اهمیت زیرنویسنویسی در عکس آغاز کرد و گفت: عکس، نوشته نیست که مفهومش را به طور کامل برساند و تنها یک فرم از یک اتفاق است. مثلا در فیلم، عناصر مختلفی هستند که به آن کمک میکنند تا داستان را شرح دهد اما عکس باید کار فوق العاده ای انجام بدهد تا یک داستان را توصیف کند.
وی ادامه داد: زیرنویس، بخش ناگفته و البته زبان گویای عکس در بخشهای گنگ عکس است که میتواند از آن دفاع کند. عکس، صدا و حرکت ندارد و همین میتواند گاهی سو تفاهمهایی را ایجاد کند. ضمن اینکه اگر زیرنویس جای خودش را در مطبوعات داخلی پیدا کند، این حجم زیاد عکسها بدون اطلاعات تکمیلی کنترل میشود.
عکاس خبرگزاری آناتولی ترکیه توضیحاتش را با مثال و با نشان دادن دو تصویر از حمله تروریستی چند ماه پیش به مجلس شورای اسلامی ادامه داد و گفت: این دو تصویر در سه خبرگزاری مطرح و بدون زیرنویس و تنها با یک جمله «حمله تروریستی به مجلس» کار شده است. حالا اگر این دو تصویر را بدون اطلاع قبلی و دیدن شنیدن اخبار رادیو و تلویزیون ببینیم، چه سوالهایی برایمان ایجاد میشود؟ کدام مجلس؟ کدام ساختمان از مجلس؟ فردی که در تصویر است، نقشش چیست؟ تروریست؟ پلیس؟ عضو سپاه پاسداران؟ اینها سوالاتی است که در نبود زیرنویس برای ما ایجاد میشود.
نیکو بذل مطلق در ادامه به اهمیت ذکر تاریخ نویسی برای عکس اشاره کرد و گفت: نوشتن تاریخ باعث میشود تا شما بعدها با سهولت و بعد از گذشت چند وقت از آن حادثه، به عکس دسترسی پیدا کنید.
عکاس خبرگزاری آناتولی ترکیه به پیامدهای نداشتن زیرنویس عکس اشاره کرد و گفت: ایجاد شایعه مهمترین آن است. مثلا ممکن است در تاکسی و یا جایی دیگر بشنوید که یکی به دیگری بگوید «اینها همه بازی سیاسی است. مگر ندیدهای تروریستها در چهارچوب ساختمان ایستاده اند بدون اینکه کسی به آنها شلیک کند». اما واقعیت این است که فرد دیده شده در عکس، پلیس است و چون عکس زیرنویس ندارد، موجب بروز همچین ماجراهایی میشود.
وی در ادامه به توضیح ساختار یک زیرنویس پرداخت و گفت: هر زیرنویس دارای سه بخش خط اصلی، زیرنویس و بیانیه تکمیلی است. یک زیر نویس استاندارد به چند سوال که شامل چه کسی؟ کجا؟ برای چی؟ چگونه و چه وقت؟ میشود، پاسخ میدهد.
نیکو بذل مطلق اضافه کرد: هر عکس یک بیانیه دارد که از اهمیت وجود یک مجموعه عکس دفاع میکند. در واقع ما عکاسان مطبوعاتی آلفرد هیچکاک نیستیم که پایان عکسهایمان را مثل فیلمهایش باز بگذاریم. عکس باید بتواند هدف و مفهومش را کامل برساند.
عکاس خبرگزاری آناتولی ترکیه این کارگاه را با ارایه یک عکس با زیرنویس استاندارد به پایان رساند و گفت: هر رسانه ای بسته به نوع کارکرد خودش، قوانین و استانداردهایی برای زیرنویسها و بیانیههایش دارد که با در نظر گرفتن همه اینها، باید بتواند به تمام سوالهایمان جواب بدهد.