ماهان شبکه ایرانیان

دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران را بشناسید

در ایران ۲۸ دریاچه وجود دارد و ۱۰ دریاچه که در اثر ساخت سدها که برای تامین آب لازم برای کشاورزی و یا تولید برق ساخته شده‌اند. متاسفانه دریاچه‌های کشورمان وضع خوبی ندارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران آشنا کنیم تا لااقل قبل از خشک شدن کامل، به آنها سری بزنید!

دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران را بشناسید…

در ایران 28 دریاچه وجود دارد و 10 دریاچه که در اثر ساخت سدها که برای تامین آب لازم برای کشاورزی و یا تولید برق ساخته شده‌اند. متاسفانه دریاچه‌های کشورمان وضع خوبی ندارند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران آشنا کنیم تا لااقل قبل از خشک شدن کامل، به آنها سری بزنید!

میلیون‌ها سال از تشکیل کره‌ی آبی‌مان می‌گذرد. سهم کشورمان از این همه آب، دریاچه‌ی خزر، بزرگترین دریاچه جهان و دریاچه‌ی ارومیه، دومین دریاچه‌ی شور جهان است. دریاچه در واقع محدوده‌ی آبی است که راهی به آبهای آبی آزاد ندارد. بعضی از دریاچه‌ها به قدری بزرگ هستند که گاها به آنها دریا گفته می‌شود، مثل دریاچه‌ی خزر.

اگر در سواحل دریاچه‌ها امکانات لازم برای تفریح گردشگران مهیا شود، مطمئنا دریاچه‌ها می‌توانند خود به یک منبع درآمد برای مردم محلی تبدیل شوند. مخصوصا در فصل‌های گرم سال که خواهان زیادی دارند. برخی از دریاچه‌های ایران آنقدر معروفند که نیازی به معرفی ندارند، برخی دیگر اما ناشناخته مانده‌اند، تعدادی هم که متاسفانه کاملا خشک شده‌اند و در لیست جاذبه‌های کویری قرار گرفته‌اند.

به هر حال یادمان باشد که وقتی برای کسب آرامش به طبیعت پناه می‌بریم، آرامش طبیعت را از بین نبریم و زیبایی آن را با ریختن زباله خراب نکنیم.

دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران را یشناسیم

دریاچه خزر

بزرگترین دریاچه‌ی ایران که سواحل استانهای مازندران، گیلان، گلستان و اردبیل را شامل می‌شود، دریاچه خزر است. نزدیک 130 رودخانه به این دریاچه می‌ریزد. طبیعت بسته‌ی این دریاچه آنرا به محیط امن و بکری برای حیوانات و گیاهان منحصر به فرد تبدیل کرده است. دریاچه‌ی خزر از تنوع زیستی بالایی برخوردار است که مهمترین آنها ماهی‌های خاویاری است.

دریاچه ارومیه

دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران
دریاچه‌ی ارومیه، استان آذربایجان غربی

دریاچه‌ای که مابین استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار دارد، دومین دریاچه‌ی ایران از لحاظ مساحت است. دریاچه‌ی ارومیه بیش از صد جزیره‌ی صخره‌ای دارد که آنرا به محل توقف پرندگان مهاجر مثل فلامینگو، پلیکان، لک‌لک، نوک خنجری و … تبدیل کرده بود. به دلیل شوری بیش از حد آن، فقط یک نوع ماهی به نام آرتمیا می‌توانست در آن زندگی کند.

دریاچه هامون

تالاب بین‌المللی هامون در استان سیستان و بلوچستان سومین دریاچه‌ی ایران از لحاظ مساحت و بزرگی است. این دریاچه به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره در ایران مدت‌هاست که با مشکل بی‌آبی روبرو است. قسمت‌های وسیعی از این دریاچه دچار خشکسالی شده است که این خشکسالی باعث به وجود آمدن مشکلات زیاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی برای مردم منطقه شده است.

دریاچه گهر

دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران
دریاچه‌ی گهر، استان لرستان

دریاچه‌ی کوهستانی گهر در منطقه‌ی حفاظت شده در شهرستان درود لرستان قرار دارد. این دریاچه به دلیل نداشتن راه ماشین رو از خرابی‌های انسان در امان مانده است و به حق یکی از دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران است. دریاچه گهر با داشتن ساحل ماسه‌ای و جنگل‌های انبوه، سالانه تعداد بسیار زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند. اما متاسفانه جنگل‌های این دریاچه در حال نابودی و از بین رفتن هستند. ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه است.

دریاچه مهارلو

دریاچه‌ی مهارلو یا دریاچه‌ی نمک در شهرستان سروستان استان فارس واقع است. این دریاچه یکی از 7 منطقه‌ی نمونه گردشگری ایران به شمار می‌رود. دریاچه‌ی مهارلو آب بسیار شوری دارد که باعث می‌شود در فصل‌های خشک یکی از کانسارهای بزرگ نمک کشور تبدیل شود. در پی خشکسالی سال 1387، 90% دریاچه خشک شد و جای خود را به نیزارها و تالاب‌ها داد.

دریاچه اُوان

دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران
دریاچه‌ی اوان، استان قزوین

دریاچه اُوان که در منطقه الموت قزوین قرار دارد، یکی از دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران است. مساحت دریاچه در حدود هفتاد هزار مترمربع است. دریاچه‌ی اوان حدود 500 سال پیش در اثر لغزش زمین به وجود آمده است. یک داستان و اعتقاد وجود دارد که این دریاچه بازمانده‌ی یک دریاچه‌ی بزرگ قدیمی است.

این دریاچه هم تابستان زیبایی دارد، هم زمستان چشم نواز. در فصل تابستان و گرما، محلی برای آب‌تنی و قایق‌رانی و ماهیگیری است و در پاییز مکانی امن برای پرندگان مهاجر و در زمستان سطح یخ‌زده آن پذیرای علاقه‌مندان به اسکی است.

دریاچه شورمست

دریاچه‌ی شورمست با مساحتی به وسعت 15 هزار کیلومتر مربع و عمق 5 متر در سوادکوه مازندران واقع شده است. این دریاچه با جنگل‌های اطراف آن که مملو از درختان کهنسال و زیبای توسکا است، به یکی از زیباترین مکان‌های سوادکوه تبدیل شده است. دریاچه‌ی شورمست با داشتن طبیعت بکر هرساله تعداد زیادی ماهیگیر و گردشگر را جذب خود می‌کند.

دریاچه حوض سلطان

دریاچه‌ی نمک حوض سلطان در 40 کیلومتری شمال استان قم قرار دارد. اغلب گردشگران که برای دیدن کاشان یا زیارت حضرت معصومه (س) به قم می‌روند، به این دریاچه‌ی آب شور هم سری می‌زنند. این دریاچه در سال 1261 شمسی (1883 میلادی) بر اثر ساخت جاده شوسه تهران- قم تشکیل شد. رودهایی که به این دریاچه می‌ریزند از اراضی و زمین‌های شوره زار و نمکی عبور می‌کنند. به همین دلیل آب این دریاچه بسیار شور است. وسعت دریاچه‌ی حوض سلطان بستگی به میزان بارندگی دارد.

دریاچه زریوار

دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران
دریاچه‌ی زریوار، استان کردستان

دریاچه یا تالاب آب شیرین زریوار یا زریبار در غرب شهرستان مریوان کردستان یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری استان به شمار می‌رود. چشمه‌های کف‌جوش و بارندگی‌ها منبع تغذیه این دریاچه است. تالاب زریوار یکی از بهترین و زیباترین دریاچه‌های آب شیرین غرب ایران به شمار می‌رود. این دریاچه در یک دره‌ی وسیعی که از دو طرف توسط کوهها پوشیده شده، قرار گرفته است.

دریاچه فامور

دریاچه‌ی فامور یا مور یا پریشان با مساحت 4300 مترمربع در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار دارد یکی دیگر از دیدنی‌ترین دریاچه‌های ایران است. دریاچه فامور یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران محسوب می‌شود که اکثر قسمت‌های آن در حال خشک شدن است.

دور تا دور دریاچه را کوه‌ها در بر‌‌گرفته‌اند. این دریاچه در اثر عوامل تکتونیک به وجود آمده است. انواع ماهی‌های بومی به نامهای ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار‌‌ماهی آب شیرین و وارداتی که فقط ماهی کپور معمولی توانسته خود را با شرایط دریاچه وفق دهد، وجود دارد.

دریاچه مارمیشو

اگر قصد مسافرت و داشتن اوقات خوب و شادی را دارید، بهتون پیشنهاد می‌کنم حتما از دریاچه‌ی مارمیشو دیدن کنید. این دریاچه که در 45 کیلومتری شمال‌غرب ارومیه قرار دارد مطمئنا چون در منطقه کوهستانی قرار دارد، می‌تواند یکی از مکان‌های خنک در گرمای تابستان برای گردشگران باشد. مساحت این دریاچه 5 کیلومتر بوده و با داشتن انواع آبزیان به خصوص قزل آلا، محل مناسبی برای ماهیگیری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان