ماهان شبکه ایرانیان

الفبای مشاوره در تغذیه و کاهش وزن (۳)

بخش سوم- در حال حاضر خطر افزایش وزن و چاقی برای همه مشخص و معلوم گردیده است که خطرات و بیماری‌های متعددی را زمینه‌سازی می‌نماید.

الفبای مشاوره در تغذیه و کاهش وزن (3)

دکتر سیدضیاءالدین مظهری

 

 

خطر انباشتگی چربی در ناحیه شکم

در حال حاضر خطر افزایش وزن و چاقی برای همه مشخص و معلوم گردیده است که خطرات و بیماری‌های متعددی را زمینه‌سازی می‌نماید، ولی در این فرصت، بنده با قاطعیت تمام به آنهایی که دور شکم‌شان در بانوان فراتر از 80 و آقایان بالاتر از 94 سانتیمتر می‌باشد، هشدار می‌دهم:

الف- دیگر نگذارید به قطر شکمتان افزوده شود، زیرا هر چه قطر شکم بیشتر باشد، عمر کوتاه‌تر و میزان ابتلا به بیماری‌های گوناگون مرگبار و دردسرساز گسترده‌تر می‌گردد. ب- در صورتی که اندازه تعیین شده در خانم‌ها به 88 سانتیمتر و در آقایان به 102 سانتیمتر رسیده است، لازم و واجب می‌باشد که به کاستن از وزن خود از همین امروز اقدام فرمایید.

چنانچه در موارد نادری اندازه‌های تعیین شده در خانم‌ها به فراتر از 96 و در آقایان به بیش از 112 رسیده باشد، بطور قطع چنین افرادی به انواع اختلالات سوخت و ‌سازی (متابولیکی) مبتلا می‌باشند و از انواع بیماری‌های قلبی- عروقی، مفصلی، تنفسی و ... رنج می‌برند که باید به موازات کاستن تدریجی از وزن فعلی و کمتر نمودن قطر شکم تحت نظر متخصصین و مشاورین تغذیه، به درمان بیماری‌های آشکار شده خود نیز اقدام نموده و مسأله را به طور جدی و بدون فوت وقت تا دستیابی به سلامتی کامل پی‌گیری کنند.

نسبت کمر به باسن

تعیین نسبت کمر به نشیمنگاه در بزرگ‌ترین قطر یک اندازه‌گیری سریع، آسان و قابل اجرا است که به شما نشان می‌دهد انباشتگی چربی شما در کدام ناحیه است، لذا بدون اینکه شکم خود‌تان را تو بکشید، با یک متر نواری دور کمر خود را در ناحیه ناف تعیین نمایید و سپس این عمل را با گسترده‌ترین قطر باسن تکرار نمایید.

سپس دور کمر را به دور نشیمنگاه تقسیم نمایید. اگر بانو هستید و حاصل تقسیم شما بالاتر از 80/0 است و یا اگر آقا می‌باشید و حاصل تقسیم بیشتر از 90/0 می‌باشد، به شما قویاً توصیه می‌شود فوراً اقدام به لاغر کردن خود نمایید.

البته این کار را به تدریج و با بهر‌ه‌گیری از یک برنامه غذایی متعادل و متناسب با سن، جنس و وضعیت مزاجی خود به انجام برسانید و پیاده‌روی یا ورزش‌های سبک و مداوم را در کنار رژیم‌تان داشته باشید، چرا که سکه سلامتی دو رو دارد؛ تغذیه مناسب، متنوع و متعادل و حرکات بدنی و ورزش‌های در خور سن و وضعیت فیزیولوژیکی.

چرا پیامد چاقی‌های شکمی از سایر ارگان‌های بدن متفاوت می‌باشد؟

 الف- بافت چربی این ناحیه از نظر فعل و انفعالات مختلف بسیار فعال‌تر می‌باشد و مرتبا با رها سازی اسیدهای چرب آزاد (FFA) آنها را در مسیر جریان خون قرار می‌‌دهد و به تمامی ارگان‌های حساس و فعال بدن گسیل می‌نماید.

ب- این اسیدهای چرب آزاد در ناحیه کبد به کلسترول تغییر شکل داده می‌شوند و LDL و VLDL در مسیر جریان خون رها می‌گردند.

ج- LDL رهانده در مسیر جریان خون به تخریب دیواره رگ‌ها و ایجاد پلاک‌های متعدد می‌پردازد و رگ‌ها را از حالت کشسانی خارج می‌کند و حالت ارتجاعی آنها را بقدری تغییر می‌دهد که به پرفشاری خون منجر می‌گردد که در آغاز بدون علامت است و به صورت خزنده‌ای بطور دایم به میزان بالاتر سوق پیدا کرده و تخریب قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و... را آغاز و حمله‌‌های قلبی و مغزی و از کار افتادن کلیه‌ها را بسترسازی می‌نماید.

د- لذا اهمیت کاستن دو سانتیمتر از قطر شکم بر طبق محاسبات سرانگشتی خیلی بیشتر از کاستن دو کیلوگرم از وزن بدن ارزشمند می‌باشد، لذا از شما همراهان آینده‌نگر و علاقه‌مند به حفظ سلامتی درخواست می‌گردد جهت کاستن از اندازه قطر شکم افزوده شده از همین حالا اقدام نمایید قبل از آنکه فرصت‌های طلایی از دست برود...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان