شاید شما در بسیاری از آزمون‌های تحصیلی یا دوره‌هایی که دیده‎اید شرکت کرده باشید اما این‌ها نه ثابت می‌کند که شما سطح هوشی پایینی دارید و نخبه هستید. پس چطور بفهمید چقدر باهوش هستید؟ تستی به نام CRT وجود دارد که کوتاه‎ترین تست IQ است. این تست تنها با 3 سوال نشان می‎دهد که شما نخبه هستید یا نه.

این تست در سال 2005 توسط روانشناسی به نام شین فردریک طراحی شده و نشان می‌دهد که مغز شما تا چه اندازه در فرایند تحلیل اطلاعات سرعت دارد. برخی فکر می‎کنند و به نتیجه می‎رسند، برخی حوصله فکر کردن هم ندارند و برخی فکر می‌‎کنند و جواب را پیدا نمی‎کنند.

قبل از این که شروع کنید راهنمایی کوچکی برایتان داریم و آن هم این است که بدانید جواب‌ها آن طور که شاید در ابتدا به نظر برسد ساده نباشند. این آزمایش در سال 2003 به طور همزمان در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا انجام شده (مانند هاروارد و ….) و تنها 17 درصد از شرکت کنندگان توانسته‌اند به هر 3 این سوالات پاسخ درست بدهند که در واقع نخبگان واقعی بودند.

 

سوالات به شرح زیر هستند:

1- یک خفاش و یک توپ روی هم 1100 تومان (دلار به تومان تبدیل شده است) قیمت دارند. خفاش 1000 تومان گران‎تر از توپ است. قیمت توپ چقدر است؟

2- اگر 5 دستگاه برای ساخت 5 محصول 5 دقیقه زمان لازم داشته باشند، چقدر طول می‏‌کشد تا 100 دستگاه 100 محصول بسازند؟

3- در یک دریاچه قسمتی وجود دارد که زنبق‌های آبی روی آن شناور هستند. هر روز اندازه این قسمت دو برابر می‏‌شود. اگر 48 روز زمان لازم باشد تا این قسمت پوشیده شده از زنبق آبی کل دریاچه را بپوشاند، چقدر طول می‎کشد تا نیمی از دریاچه را بپوشاند؟

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

و حالا پاسخ‌ها:

1- قیمت توپ 50 تومان است. اگر شما فکر کردید قیمت توپ 100 تومان است نگران نباشید، خیلی‌‎ها مثل شما اشتباه می‌کنند. اما اگر این طور بود آن وقت مجموع قیمت خفاش و توپ روی هم می‎شد 1200 تومان.

2- جواب 5 دقیقه است و اگر پاسخ شما برای این سوال 100 دقیقه بوده نگران نباشید، چون این اشتباه رایج بین افراد است. در واقع در سوال مشخص می‎شود که 5 دقیقه زمان لازم است تا یک دستگاه یک محصول بسازد، پس 100 دستگاه هم در عرض 5 دقیقه 100 محصول می‏‌سازد.

3- جواب 47 روز است. در ابتدا شاید فکر کنید برای پوشاندن نیمی از دریاچه 24 ساعت زمان لازم است، اما به یاد آورید، هر روز قسمت پوشانده شده با زنبق‌های آبی دو برابر می‌‏شود، یعنی قسمتی که نیمی از دریاچه را می‎پوشاند یک روز بعد کل آن را می‎پوشاند، پس یک روز را از 48 روز کم کنید، نتیجه می‌‏شود 47 روز.