سرویس فرهنگی فردا: این هفته را باید هفته یکهتازی سلبریتیها در عرصه فرهنگی دانست. هفتهای که در آن از یک سو انتساب دو جمله از شکسپیر و امام علی(ع) به کوروش توسط بازیکنان سابق تیم فوتبال پرسپولیس باعث موجی از واکنشها شد و از سوی دیگر انتشار پستی عجیب و غریب از سوی یک بازیگر زن سینمای ایران درباره آرزوی مرگ کردن بعد از فوت گربهاش تبدیل به سوژه شبکههای اجتماعی شد تا این هفته هیچ اتفاق فرهنگی به اندازه این دو موضوع دیده نشود.
از گاف آقای جادوگر تا سوژه شدن برای یک گربه
بدون شک جنجالیترین اتفاق فرهنگی این هفته را باید زاییده شبکههای اجتماعی دانست. اتفاقهایی در ظاهر بیاهمیت که بیشتر از هر چیز ریشه در توجه بیش از اندازه رسانههای و شبکههای اجتماعی بر سلبریتیها داشت. این هفته علی کریمی بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس با انتشار پستی پر از گاف در صفحه شخصی خود، باعث ایجاد واکنشهای گوناگونی شد. بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی با انتشار جملاتی از دیگر چهرههای سرشناس و انتساب آنها به «کوروش» با هشتک «سلبریتی بیسواد» نسبت به سوتی عجیب کریمی واکنش نشان دادند. کریمی که به نظر میرسید تصمیمی برای عذرخواهی از کاربران بابت این اشتباه خود نداشت در ادامه واکنشهای تندتری نشان داد که البته در نهایت تاثیری در تغییر نظر کاربران معترض به او نداشت. اما این پایان ماجرای خبرسازی سلبریتیها در این هفته نبود. چرا که تنها چند روز بعد هانیه توسلی بازیگر سینمای ایران با انتشار پستی در ارتباط با مرگ گربهاش نوشت: «بخواب مامان جان، بخواب تنها دلخوشیم، بخواب شیرین عسلم. منو ببخش، دیگهای آرزویی ندارم، دیگه هیچی نمیخوام از خدا، دیگه بیحس شدم. دیگه تموم شد. فقط منتظرم که زودتر بیام پیشت. همین.»
پس از انتشار این پست، موج کامنتهای کاربران به صفحه شخصی این بازیگر روانه و او مجبور شد تا بخش نظرات صفحهاش را مسدود کند. کاربران فضای مجازی با انتشار پستهای کنایهآمیز و با زبان طنز و با مقایسه توسلی با برخی از سلبریتیهای خارجی نسبت به این طرز تفکر توسلی انتقاد کردند.
پای گلشیفته به شبکه نمایش خانگی باز شد!
این هفته اتفاقات دیگری نیز داشت، خبر آغاز ساخت سریال «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی برای شبکه نمایش خانگی دیگر خبری بود که در این هفته منتشر شد. این مجموعه که یک اثر کمدی-اجتماعی محسوب میشود اولین سریال ساخته شده توسط بهروز شعیبی در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود. شعیبی که پیش از این سابقه ساخت سریال موفق «پردهنشین» را برای تلویزیون دارد در حالی به سراغ ساخت این مجوعه پربازیگر در شبکه نمایش خانگی رفته است که شنیدهها از عدم حمایت مدیران رسانه ملی برای ساخت اثری جدید توسط او در صداوسیما حکایت میکند؛ تصمیمی که در نهایت شعیبی را به سمت ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی سوق داده است.
مجموعه نمایش خانگی «گلشیفته» که در ژانر کمدی_اجتماعی است، هم اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد و تاکنون حضور مهدی هاشمی، مهناز افشار، سیامک انصاری، ویشکا آسایش، هومن سیدی، شیلا خداداد، بهاره کیان افشار و نازنین بیاتی قطعی شده است.
مدیر کمسابقه و احتمالا کم ادعا!
این هفته البته خالی از خبرهای مرتبط با موضوع مدیریت فرهنگی نیز نبود. در هفتهای که اغلب رسانهها درگیر نمایشگاه مطبوعات بودند، سیدعباس صالحی در حکمی معاون فرهنگی محسن جوادی را به عنوان معاون فرهنگی خود انتخاب کرد. صالحی که خود پیش از این و در دوره وزارت علی جنتی و علیرضا صالحی امیری به عنوان معاون فرهنگی ارشاد فعالیت میکرد، پس از حضور در مقام وزارت مدتی محمد سلگی مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد را به عنوان سرپرست این معاونت انتخاب کرد ولی در نهایت این هفته با انتخاب محسن جوادی سکان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به او سپرد.
جوادی که دارای دکترای فلسفه و حکمت اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است، سوابق زیادی در کارنامه خود ندارد و عملا مهمترین مسئولیت او پیش از حضور در این سمت را باید دبیر جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دانست. اتفاقی که به نظر میرسد به واسطه تسلط نسبتا بالای وزیر ارشاد برحوزه مسائل مرتبط با معاونت فرهنگی به نوعی تدبیر او برای سیطره بیشترش بر این حوزه با حضور یک معاونت کمتجربه و احتمالا کمحاشیه است.
تکرار حکایت از چاله به چاه افتادن؟!
خبر انتقال سالن ویژه رسانههای جشنواره فیلم فجر به پردیس سینمایی ملت نیز از دیگر خبرهای مهم فرهنگی این هفته بود. خبری که مدتی قبل و با مصاحبه مدیر روابط عمومی جشنواره درباره قطعی بودن عدم انتخاب برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره برای اولین بار رسانهای شده بود و در ادامه پس از گمانهزنیهای مختلف رسانهها در نهایت با اعلام رسمی انتخاب پردیس ملت به عنوان سینمای رسانهها جشنواره فجر قطعی شد. انتخاب این پردیس در شرایطی صورت گرفته است که این پردیس سینمایی به لحاظ امکاناتی همچون پارکینگ و یا امکان خدماتدهی به اهالی رسانه و از همه مهمتر ظرفیت سالن پخش فیلم نسبت به برج میلاد به شدت ضعیفتر است و جایگزینی آن با برج میلاد به احتمال زیاد باعث ایجاد دلخوریهای بسیاری برای اهالی رسانه در زمان برگزاری جشنواره خواهد شد. البته شاید تنها ثمره مثبت این انتخاب را باید کمرنگ تر شدن حضور خبرنگاران غیرمرتبط با حوزه سینما در سالن رسانهها در زمان نمایش آثار دانست.
قهر بازیگر پیشکسوت از آنتن زنده
قهر مهدی فخیم زاده از برنامه زنده «سینما دو» در پنجشنبه شب، اتفاقی بود که باعث شد تا اهالی تلویزیون نیز این هفته از حواشی فرهنگی دور نمانند. فخیم زاده که این هفته به عنوان میمهان در برنامه زنده مهمان شب «سینما دو» حضور پیدا کرده بود، بعد از آن که ارتباط تلفنی با لاله اسکندری برقرار شد و فخیمزاده برای مدتی در استودیو معطل ماند، به نشانه اعتراض بعد از پخش آیتمی، بدون خداحافظی برنامه را ترک کرد.
این حرکت بازتاب بسیاری در رسانهها پیدا کرد و گروهی این رفتار فخیمزاده را دور از ادب و به نوعی توهین به مخاطبان این برنامه تلقی کردند. اما گروهی دیگر نیز حق را به او دادند و رفتار تلویزیون را در برخورد با چهره پیشکسوتی همچون فخیمزاده را نادرست دانستند.