ماهان شبکه ایرانیان

شخصیت رسانه ای افغانستان:

از هم پاشیدن اعتماد در بین "افغانستانی ها"، افزایش بی رویه رسانه ها را سبب شد

رئیس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان معتقد است که از هم پاشیدگی اعتماد اجتماعی در بین افغانها باعث افزایش بی شمار و بی رویه رسانه ها شده است بطوریکه افراد تمایل زیادی برای تاسیس رسانه در این کشور برای زدن حرفهایشان دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان،  محمد فهیم دشتی در نشست تخصصی بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات تهران با موضوع رسانه های افغانستان ، فرصت ها و چالش ها افزود: اعتماد اجتماعی در این کشور از هم پاشیده است و از همین رو هر کس می خواهد رسانه خودش را داشته باشد تا بتواند حرفش را بزند.

وی یادآور شد: در زمان دوره تاریک تسلط طالبان در 1375 تا 1380 تنها یک رادیو و یک روزنامه فعالیت داشت که هر دو هم بنگاه تبلیغاتی رژیم طالبان بود اما بعد از رهایی افغانستان از دست طالبان شاهد رشد بی سابقه و موارد بی رویه رسانه ها بودیم ، بطوریکه در حال حاضر 150 کانال تلویزنی، 210 پایگاه رادیویی 700 رسانه چاپی و بیش از 30 خبرگزاری در کشور ما فعال است.

دشتی تصریح کرد: این همه رسانه برای جمعیت 30 میلیونی که 60 درصدش بی سواد هستند و تنها 30 درصد به انرژی و 10 درصد هم به اینترنت دسترسی دارند بسیار زیاد است.

رئیس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان گفت: با وجود این چالش، اما نکته مثبت تعداد زیاد رسانه در کشور ما داشتن آزادی بیان و از طرفی حق انتخاب مردم برای رسانه است.آزادی بیان هم به صورت عملی در کشور ما وجود دارد .

محمد فهیم دشتی گفت: بهترین قانون مطبوعات منطقه را کشور ما دارد ،بطوریکه تاکنون تغییرات زیادی در این قانون داده شده و هر بار بهتر از قبل شده است.

وی مشکلات رسانه ای در افغانستان را نبود کادر حرفه ای برای مدیریت رسانه ها ، وابستگی رسانه ها به نهادها ،کشورها خارجی و افراد خاص و همچنین نبود امنیت عنوان کرد.

دشتی در پاسخ به سوال خبرنگاران ، نمایشگاه مطبوعات ایران را نتیجه چهار دهه پیگیری و تلاش و همچنین وجودامنیت و ثبات در ایران عنوان کرد و گفت: افغانستان درگیر جنگ و ناامنی است و برپایی چنین نمایشگاهی در زمان حال حاضر امکان پذیر نیست.

وی میزان توجه دولت فعلی افغانستان به رسانه ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بر خلاف دولت های گذشته ، بهترین شرایط برای فعالیت خبرنگاران در دولت فعلی برقرار شده است اگر چه هنوز این قشر با مشکلات زیادی مواجه هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان