در یک نشست تخصصی مطرح شد؛

هویت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی از عوامل بحران هویت است

نشست تخصصی «شبکه‌های اجتماعی و بحران هویت» در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد و از وجود هویت‌های جعلی و آزادی‌های بی‌قید و شرط بعنوان عوامل بحران ساز هویت یاد شد.

هویت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی از عوامل بحران هویت است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه مطبوعات، نشست تخصصی «شبکه‌های اجتماعی و بحران هویت» عصر پنجشنبه 11 آبان با حضور حسین امامی، حسین بصیریان و جواد افتاده سه تن از کارشناسان این حوزه در تالار گفتگوی شماره یک‌ بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

بصیریان در ابتدای این نشست گفت: هویت به معنای عامیانه شخصیت استمراری ما است و حاصل نیاز اجتماعی انسان به شناختن و شناخته شدن است.

وی افزود: در هویت، حلقه‌های فردی، خانوادگی، نژادی، ملی، مذهبی و ... موجود است و هم اکنون باید دید در چه کشورهایی بحث بحران هویت وجود دارد.

جواد افتاده در ادامه این نشست در تعریف هویت آنلاین گفت: شبکه‌های اجتماعی در دنیا از سال 1996 شکل گرفتند. تلگرام تولید محتوا نمی‌کند و در ردیف شبکه اجتماعی جای نمی‌گیرد. امروز هویت در فضای آنلاین تعریف شده است.

وی یادآور شد: امروز برای ساخت هویت راهی نیست جز اینکه تولید محتوا کنیم البته این محتوا باید اثرگذار و مفید باشد. در غیر اینصورت اثرمنفی خواهد داشت.

افتاده افزود: در بحران هویت مسئله هویت‌های جعلی یا سرقت هویت در دنیا خیلی جدی مطرح است. امروز عصر معتادان سلفی‌گیر است و مربوط به کسانی می‌شود که مدام از خودشان عکس سلفی میگیرند و در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند.

وی به اشتراک گذاری عکس در اینستاگرام اشاره کرد و افزود: مالکیت تمام این عکس‌ها برای شرکت اینستاگرام است اما هویت آن مربوط به خود ما است.

افتاده در ادامه بیان داشت: در حوزه شبکه‌های اجتماعی «اورکات» بسیار استفاده می‌شد؛ اورکات در سال 2002 اولین شبکه اجتماعی بود که بسیار استفاده می‌شد اما از بین رفت چراکه پروفایل‌های افراد واقعی نبود.

امامی در ادامه گفت: زمانی که رسانه‌های جمعی وجود داشتند اگر میخواستند هویت ما را تشکیل دهند ما خودمان را با افراد معروف مقایسه می‌کردیم. ‌ امروز در شبکه‌های اجتماعی به راحتی امکان بروز هویت داریم. این هویت مجازی می‌تواند واقعی یا جعلی باشد.

این استاد علوم ارتباطات همچنین یادآور شد: هرکسی احساس آزادی بیان دارد به شبکه‌های اجتماعی رو می‌آورد. این امر جزء ویژگی‌های فضای مجازی است. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مقصرین بحران هویت نیستند.

امامی یادآور شد: بحران هویت یک مسله جهانی بوده و هشداری برای تغییر رفتار مردم است و اینکه بحران هویت چگونه در شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید موضوع سوال است و جواب این است که هویت‌های جعلی و پس از آن آزادی‌های بی قید و بند کاربران و نبود تجربه می‌تواند از عوامل بحران هویت باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان