غذاهای ترکیه با منوی متنوع و لذیذ

غذاهای ترکیه دارای دو اصل طراوت و سادگی هستند. در غذاهای مردم ترکیه، سبزیجات تازه و گوشت نرم و چاشنی‌دار جایگاه مهمی دارند. غذاهای ترکیه بسیار متنوع هستند و شهرتی جهانی دارند. با روزچین همراه باشید تا یک معرفی اجمالی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه را به شما ارائه دهیم.

غذاهای ترکیه با منوی متنوع و لذیذ

غذاهای ترکیه دارای دو اصل طراوت و سادگی هستند. در غذاهای مردم ترکیه، سبزیجات تازه و گوشت نرم و چاشنی‌دار جایگاه مهمی دارند. غذاهای ترکیه بسیار متنوع هستند و شهرتی جهانی دارند. با روزچین همراه باشید تا یک معرفی اجمالی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه را به شما ارائه دهیم.


از معروف‌ترین غذاهایی که ترکیه با آن شهرت یافته، دؤنر کباب (Döner Kebab) است که طعم بسیار لذیذی دارد که پیشنهاد می‌کنیم شما هم این غذای خوشمزه را امتحان کنید. به اعتقاد بسیاری از مردم ترکیه، حتی میل کردن این غذاها در خیابان‌ از طریق دست فروشان نیز بسیار لذت‌بخش‌ است.

فرهنگ تنوع در غذاهای ترکیه

غذاهای ترکیه با منوی متنوع و لذیذ
تنوع استفاده از طعم و مواد مختلف در غذاهای ترکیه

ترکیه یک کشور اسلامی است و در نتیجه آداب و رسوم غذایی مردم این کشور با قوانین اسلامی مطابقت دارد. مثلا نان جزو ثابت یک سفره ترکیه‌ای است. مردم ترکیه اگر غذایی که دارای پلو باشد هم بخورند باز در کنارش از نان استفاده می‌کنند. در غذاهای ترکیه از گوشت‌های حلال استفاده می‌شود.

وعده غذایی مردم ترکیه مثل خیلی از کشورهای دیگر شامل صبحانه، ناهار و شام است. صبحانه ترکیه اقتباسی از صبحانه مفصل غربی‌هاست؛ شامل نان تست همراه با کره، عسل، مربا، پنیرفتا و زیتون.

برخی از خانواده‌های ترک وعده ناهارشان حجیم است و برخی وعده شام. وقتی هوا در ترکیه کمی سرد می‌شود مردمش گرایش بیشتری به خوردن شام دارند. جالب است بدانید مردم ترکیه بیشتر از مارگارین در غذاهای خود استفاده می‌کنند. مردمی که در کنار سواحل زندگی می‌کنند بیشتر غذاهای دریایی طبخ می‌کنند. اگر غذاهای دریایی دوست ندارید، نگران نباشید. چون گوشت قرمز هم جایگاه خاصی در غذاهای ترکیه دارد.

مَنَمن

املت ترکیه‌ای
menemen یا همان املت ترکیه‌ای

اگر از خوردن شکل‌های تکراری تخم‌مرغ برای صبحانه خسته شده‌اید، ما به شما مَنَمن (Menemen) را پیشنهاد می‌کنیم. مَنَمن یا املت ترکیه‌ای یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه است. این غذا در بین مردم ترکیه محبوبیت بسیاری دارد.

بدون شک اگر یک بار آنرا در وعده صبحانه خود امتحان کنید، از علاقه‌مندان پروپاقرص مَنَمن خواهید شد. در ترکیب مَنَمن از تخم‌مرغ، سبزیجات تازه، پیاز، گوجه‌فرنگی و فلفل استفاده می‌شود. البته می‌توانید پنیر و سوسیس تند هم به آن اضافه کنید.

دولمه (همان دلمه خودمان)

دلمه در زبان ترکی به معنای «پُر شده» است. در بخش‌های ساحلی و قسمت مرکزی شهر استانبول، انواع مختلفی از دلمه سرو می‌شود. دلمه از ظاهر زیبایی برخوردار است. این غذا به خاطر طمع لذیذ و ظاهر زیبایی که دارد، بیشتر در مهمانی‌ها سرو می‌شود.

تهیه دولمه کمی سخت و وقت‌گیر است، اما مطمئن باشید که به زحمتش می‌ارزد. محتویات این غذا شامل برنج، سبزی دلمه، لپه، گوشت، انواع ادویه‌جات و گاهی و گیاهان‌خشک‌شده است.

کباب

اصطلاحات ترکی
دؤنر در ترکی به معنای چرخیدن است.

یکی از محبوب‌ترین غذاهای ترکیه کباب است. کباب انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آنها «دؤنر کباب» است. دؤنر در ترکی به معنای چرخیدن است. البته این نوع از کباب در واقع فست‌فود به‌شمار می‌رود و در ساندویچی‌ها به همراه سبزیجات تازه سرو می‌شود.

در ترکیه کباب انواع مختلفی دارد. اما معروف‌ترین کباب «کباب اسکندر» (Iskender Kebap) است. چاشنی، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک کباب عالی به‌ حساب می‌آید. پس در حین خوردن کباب حواستان باشد که چاشنی‌ها را فراموش نکنید.

سوپ عدس

انواع سوپ ترکیه‌ای
سوپ عدس همراه با نان پیتا

یکی دیگر از غذاهای ترکیه که محبوبیت بسیاری هم در بین مردم دارد سوپ عدس است. این سوپ از ترکیب ساده‌ای بهره می‌برد و تنها شامل پوره عدس و ادویه‌جات مختلف است. البته در کنار این سوپ، ترشی (Turşu) و نان پیتا (Pita) نیز صرف می‌شود.

جالب است بدانید، کلم، سبزیجات، هویج و زیتون از مواد تشکیل‌دهنده‌ی ترشی کنار سوپ عدس هستند. سوپ عدس یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین غذاهای ترکیه است. در هر جایی نظیر رستوران‌های مجلل یا کافه‌های شبانه می‌توانید آن را تهیه کنید.

مانتی

غذاهای زیبا
مانتی از غذاهای خوشمزه ترکیه با ظاهری زیبا

مانتی (Manti) در شکل‌ها و انواع مختلفی طبخ می‌شود. مانتی از خمیر و محتویات داخل آن تهیه شده است. اغلب اوقات مردم ترکیه درون این غذا مقداری گوشت قرار می‌دهند و خمیر آن را گوشه‌دار می‌سازند. این خوراکی شباهت زیادی به غذای ایتالیایی راویولی دارد با این تفاوت که در نسخه‌ی ترکیه‌ای آن از ماست برای نرم کردن و خوش‌طعم کردن آن استفاده می‌شود. همچنین همراه آن بادمجان سوخاری هم سرو می‌شود. به خاطر همین مواد لذیذ، یکی از محبوب‌ترین غذاهای ترکیه است.

بورک

خوراکی های ترکیه‌ای
بؤرک یکی از خوراکی‌های قدیمی در ترکیه است.

بورک (Börek) نوعی میان وعده است که از چندین لایه خمیر شیرینی درست می‌شود. این شیرینی یکی از خوراکی‌های قدیمی در ترکیه است. بورک در سایزها و شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود. درون بورک نیز مردم به سلیقه‌ی خود می‌توانند مواد مختلفی مانند گوشت، پنیر و انواع سبزیجات قرار دهند.

در استانبول از گوشت، سیب‌زمینی و اسفناج هم برای پر کردن آن استفاده می‌شود. این غذای دلچسب را می‌توانید به عنوان یک اسنک خوشمزه هم استفاده کنید.

سیمیت

نان‌های ترکیه‌ای
سیمیت نان ترکیه‌ای داغ و کنجدی خوشمزه

سیمیت یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین نان‌های کشور ترکیه است و طرفداران بسیاری دارد. اگر آمریکایی‌ها با لیوان‌های سلولزی حاوی قهوه در حال رفتن به سرکار شناخته می‌شوند، نماد ساکنان استانبول هم سیمیت است. اگر به استانبول سفر کرده باشید، حتما مردمی که در ساعات اولیه صبح با سیمیت‌های پیچیده شده در کاغذ در تردد هستند را دیده‌اید.

د ر خیابان‌های استانبول می‌توانید دستفروشانی را می‌بینید که سیمیت را روی چرخ‌دستی می‌فروشند. رهگذران نیز برای یک میان وعده سبک یا حتی وعده غذایی آن را می‌خرند و گاهی با پنیر می‌خورند. این نان بافت نسبتاً خشکی د ارد. روی سیمیت یک نوع یا شیره غلیظ می‌مالند، سپس آن را در کنجد فرو برده و در تنور می‌پزند.

لاحماجون

پیتزای ترکیه
لاهماجون یا پیتزای ترکیه‌ای

لاهماجون (Lah ma cun) که از آن به پیتزای ترک هم نام برده می‌شود یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه است. این غذا اخیرا در استان‌های شمال‌غربی کشورمان نیز پخت می‌شود. لاهماجون از یک خمیر نازک که روی آن تکه‌هایی از ترکیب گوشت قرمز چرخ‌کرده، پیاز و فلفل قرمزپخش شده است، تشکیل می‌شود.

لاهماجون گرم سرو می‌شود. لاهماجون با مقدار زیادی جعفری تازه و آب لیمو صرف می‌شود. با اضافه شدن دوغ محلی یا همان آیران (Ayran) همه چیز برای تجربه‌ی یک وعده‌ی غذای لذیذ در دسترس است. اگر به ترکیه سفر کردید، این پیتزای ترکی را از دست ندهید.

مزه

انواع مزه ها
مزه‌های متنوع در طعم‌های دلچسب

مزه یک پیش غذای سرد است. مزه‌ها بیشتر به عنوان اشتها‌آور در رستوران‌ها سرو می‌شوند. دراین رستوران‌ها پیشخدمت به سمت میز شما می‌آید و همه مزه‌هایی که در آن رستوران وجود دارد را در ظرفی می‌گذارد تا از آن انتخاب کنید. سپس مزه‌های سفارش داده شده در وسط میز قرار می‌گیرند و بین افراد تقسیم می‌شوند.

مزه را در وسط میز می‌گذارند و همه افراد از آن می‌خورند. مزه‌هایی که معمولا استفاده می‌شود شامل سالاد بادمجان کبابی، بادمجان کبابی با ماست، بادمجان کبابی با سس گوجه، ماست نعنا، لوبیا چیتی، کنگر فرنگی و … است که همه خوشمزه به نظر می‌رسند.

ایمام باییلدی

غذاهای بادمجانی
این غذا به قدری خوشمزه است که بویش انسان را از خود بی خود می‌کند.

امام‌باییلدی (Imam Bayildi) آخرین غذای ترکیه‌ای است که در این مقاله معرفی می‌شود. بادمجان یکی از مواد اصلی در غذاهای ترکیه است. این غذا یک بادمجان شکم پر تمام عیار است. داخل بادمجان‌ها را خالی کرده و با موادی همچون برنج، بلغور، گوشت چرخ کرده و پیاز پر می‌کنند. ا

مکان درست کردن امام‌باییلدی  برای افراد هم هست. نام این غذا حکایت از این دارد که با یک خوراکی خارق‌العاده روبه‌رو هستیم. امام‌باییلدی از لحاظ معنی بیانگر این است که هرکسی چنین غذایی را در حال پختن مشاهده کند، غش خواهد کرد!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان