چگونه آلوئه‌ورا‌ پرورش دهیم

جالب‌ترین گونه‌ این گیاهان برای نگهداری در خانه (آلوئه ببری یا بال قرقاولی) می‌باشد. برگ‌های این نوع به صورت کپه‌ای متراکمی در می‌آیند که ارتفاع آن به ۳۰ و پهنای آن به ۱۵ سانتیمتر می‌رسد.

چگونه آلوئه‌ورا‌ پرورش دهیم

مهندس سیدحسن بنی هاشمی؛ مؤلف کتاب آموزش، پرورش و تکثیر گیاهان آپارتمانی

 

ویژگی‌ گیاه

گونه‌های ‌مختلف این گیاه عبارتند از (A.aristata) یا قیطانی (A.brevifallia) یا برگ کوتاه، (A.nobillis) یا دندان طلایی که به آن «الوببری»، «سینه کبکی» و نیز می‌گویند و (A.vera) یا آلوئه‌ اصیل. پرورش گونه‌های Aloe به عنوان گیاهان گلدانی، از زمان امپراتوری روم تاکنون ادامه داشته است.

نوع عمده‌ آن (A.vera) مانند امروز در روزگار باستان نیز کشت می‌شد تا از برگ‌هایش مرهمی مسکن و آرام‌بخش به دست آورند. این گیاه در پزشکی نیز مصارف متعددی دارد. توجه داشته باشید فقط گونه‌ (A.Brbadensis) خوردنی می‌باشد.

گونه‌هایی از این گیاه گل‌هایی به شکل خوشه‌های کوچک لوله‌ای و به رنگ قرمز، نارنجی یا زرد در زمستان به بار می‌آورند.الوی قیطانی رزت‌هایی به پهنای 10 تا 15 سانتیمتر از خود می‌رویاند

هر یک از اینها صدها برگ باریک‌تر حدود 5 تا 10 سانتیمتر را در خود جای داده است. پشت برگ‌ها با خال‌های سفید رنگی که به آن Tubereles (زگیل) می‌گویند مزین شده است.آلوئه‌ ‌برگ کوتاه تا 10 سانتیمتر پهن و گسترده شده و برگ‌هایی به بار می‌آورد که به رنگ سبز کم‌رنگ است و حاشیه‌ای با دندانه‌های خاردار دارد.

جالب‌ترین گونه‌ این گیاهان برای نگهداری در خانه (آلوئه ببری یا بال قرقاولی) می‌باشد. برگ‌های این نوع به صورت کپه‌ای متراکمی در می‌آیند که ارتفاع آن به 30 و پهنای آن به 15 سانتیمتر می‌رسد.

نوارهای سفید رنگی که در عرض برگ‌های سبز سیر کشیده شده زیبایی خاصی به این گیاه می‌دهد. آلوی اصیل، برگ‌هایی به رنگ سبز سیر و طولی بین 45 تا 50 سانتیمتر دارد.

 روش پرورش و نگهداری

1- نور: شرایط ایده‌آل برای گونه‌های مختلف آلوئه برخورداری از نور مستقیم آفتاب به مدت 4 ساعت یا کمی بیشتر در هر روز با برخورداری از حد متوسط مقدار نوری چه طبیعی چه مصنوعی به مدت دوازده ساعت در روز بهره‌مند باشند به رشد خود ادامه می‌دهند. البته این گیاه اگر در معرض تابش نور غیر مستقیم چراغ‌های دیواری قرار ‌گیرد می‌تواند از رشدی به نسبت طبیعی بهره‌مند شود.

2- آبیاری: آبیاری این گیاهان از بهار تا پاییز باید به طور مرتب و کامل انجام گیرد ولی خاک گلدان‌ها در فاصله‌های آبیاری باید نسبتاً خشک باشد. در زمستان نیاز چندانی به آب ندارند تنها به آن اندازه که گیاه چروکیده نشود به آن آب بدهید.

3- درجه‌ حرارت: درجه حرارت مناسب در شب بین 10 تا 15 درجه و در روز بین 20 تا 25 درجه‌ سانتی‌گراد است.

4- کود: گیاهان تازه کاشته شده را تا یک سال نباید کود داد اما گیاهان پا گرفته را در پاییز هر سال کود بدهید. کود نباید قوی باشد. قدرت آن را به نصف حداقل نیرویی که دارد تقلیل دهید.

5- نوع خاک: خاک این گیاهان از نصف پیمانه خاک رس، یک پیمانه خاک برگ، یک پیمانه ماسه‌ شکسته یا پرلیت و نصف پیمانه ذغال خرد شده ترکیب می‌شود و به هر سطل 4 لیتری از این ترکیب یک قاشق غذاخوری پودر استخوان نیز بیفزائید.

6- تعویض گلدانها: در صورت نیاز تعویض گلدان‌ها در هر فصلی در محیطی سربسته و بدون کوران ممکن است. تنها چیزی که باید کاملاً مراعات شود این است که این گیاهان را نباید بیش از حدی که قبلا در خاک گلدان قبلی قرار داشتند در خاک جدید فرو برد.

7- روش تکثیر: تکثیر این گیاهان در هر فصلی در مکانی با درجه حرارت مناسب در دمای حدود 20 درجه‌ سانتیگراد عملی است که با استفاده از جوانه‌های تازه یا مکنده‌هایی (پاجوش‌ها) که در پایه‌ گیاهان بزرگتر می‌رویند انجام گیرد.

 پرسش و پاسخ

چه نوع گیاهان آپارتمانی را می‌توان در آب پرورش و نگهداری کرد؟

تقریبا همه گیاهان آپارتمانی حتی کاکتوس‌ها و گیاهان دیگر را می‌توان در آب پرورش و نگهداری نمود که در چند سطر نمی‌گنجد. صفحه 79 کتاب گیاهان آپارتمانی اینجانب را مطالعه فرمایید.

یک گیاه دراسینا دارم ولی نوک برگ‌هایش قهوه‌ای شده است چه کنم؟

برای آبیاری از آب بدون کلر استفاده کرده و هر روز در گرمترین ساعات روز روی برگ‌های آن آب ولرم اسپری نمایید. نوک برگ‌‌های قهوه‌ای شده را با قیچی خیاطی حذف نمایید.

آیا به تراریوم هم باید کود داد؟

به‌ هیچ‌وجه. زیرا یا گیاهان را می‌سوزاند و یا باعث رشد سریع گیاهان داخل آن شده و ظاهر زشتی به آن می‌دهد.

چند ماه پیش یک گلدان پتوس ابلق خریده‌ام ولی تمام برگ‌های آن دارد سبز می‌شود علت آن چیست؟

گیاه از کمبود نور رنج می‌برد آن را در محل پر نورتری قرار دهید یا با نور مصنوعی نور آن را تامین نمایید.

آپارتمان ما نور چندانی ندارد. ممکن است چند گیاه که به نور کمتری نیاز دارند معرفی کنید؟

عبایی، آلگونما، سانسیوریای سبز و فیلودندرون اسکاندنس (پتوس قلبی)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر