ماهان شبکه ایرانیان

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات؛

فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور راهبرد مشخصی ندارد

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات بزرگترین چالش حال حاضر بخش فناوری اطلاعات را نبود راهبرد مشخص در این بخش عنوان کرد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور راهبرد مشخصی ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، خسرو سلجوقی درباره آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران و احتمال اینکه با تغییر ساختار آن مشغول فعالیت اقتصادی شده و تبدیل به رقیبی دیگر برای بخش خصوصی شود، گفت: اصولا سازمان­های دولتی که فضای حاکمیتی دارند حق ندارند رقیب بخش خصوصی شوند سازمان فناوری اطلاعات هم حاکمیتی است و ابدا و قانونا اجازه ندارد که در این رقابت وارد شود.

وی با بیان اینکه تغییر ساختار سازمان فناوری اطلاعات کمک می­ کند این سازمان به کاتالیزوری برای اقتصاد دیجیتالی کشور تبدیل شود اضافه کرد: آنچه وزیر ارتباطات درباره تغییر ساختار این سازمان می­ گوید، تمرکز بر اقتصاد دیجیتالی در کشور است تا سازمان کاتالیزوری برای اقتصاد دیجیتالی کشور باشد.

سلجوقی افزود: شاید یک راهکار آن فراهم کردن زمینه مناسب برای تصویب قانون مالکیت معنوی باشد یا این‌که بشود در قالب تسهیلات بلاعوض یا با عوض و با نرخ سود ترجیحی، این بازار را فعال کرد یا موانع کسب‌وکار این حوزه را کاهش داد. این رویکرد، همان رویکردی است که در 4 سال قبل حاکم بوده و سعی کردیم مشکلات و موانع شناسایی شود و راهکارهای بلندمدت و میان‌مدت تدوین شود.

این عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی بزرگترین چالش حال حاضر بخش خصوصی در حوزه ICT را نبود راهبرد مشخص در این بخش دانست و گفت: برای مثال کشور کوبا روی زیست‌فناوری تمرکز کرده تا با تقویت این بخش بتواند در مقابل آمریکا مقاومت کند اما روی همه بخش­ها تمرکز نکرده و نمی­ کند. کره جنوبی هم روی خودرو و صنایع الکترونیکی دست گذاشته و راهبرد خود را دارد اما ما راهبرد خودمان را نمی­ دانیم و هنوز راهبردی یکپارچه برای کشور تبیین نکرده­ ایم.

وی ادامه داد: با روشن نبودن راهبرد کشور باعث شده­ ایم که فضای لازم برای حضور بخش خصوصی از میان رفته و انتفاعی برای فعالیت اقتصادی این بخش وجود نداشته باشد. اگرچه زمانی اصل 44 مصوب شد اما به معنای واقعی اجرا نشد و به بخش خصوصی قدرت لازم داده نشد.

سلجوقی تاکید کرد: در خلا بخش خصوصی، اقتصاد شبه دولتی و شبه حکومتی (خصولتی و حکولتی) اقتصاد حاکم شد تا خلا عدم حضور بخش خصوصی را پر کند و یک اطمینان امنیتی را برای نظام تامین کند؛ در نتیجه قدرت رقابت از بین رفته و هم­ اکنون شاهد آن هستیم که گاه بخش خصوصی دست دوم و سوم، پروژه­ ای را که نهادهای شبه دولتی گرفته اند، می ­گیرد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با ذکر دیگر مشکلات حوزه فناوری اطلاعات در کشور گفت: مشکل دیگر اما قوانین و مقرراتی است که به نظام اقتصادی کشور حاکم شده همانند قانون کار، قانون بیمه، قانون مالیات و عوارض مختلفی که اخذ می‌شود و موجب شده هزینه تمام‌شده در بخش تولید، اقتصادی نباشد.

وی ادامه داد: با شرایطی که در حال حاضر با ورود کالای قاچاق وجود دارد رقابت معنادار نیست و لذا دستورات و حمایت­ها هم در کاغذها باقی‌مانده و عملیاتی نمی­ شوند. در چنین شرایطی تولیدکننده نمی تواند دست به تولید بزند؛ درواقع در این شرایط تولیدکنندگان همانند دوران دفاع مقدس جهادگران بی­ سنگر هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان