گیاهان آپارتمانی و اهمیت آن‌ها در زندگی امروز

در روزچین تصمیم گرفتیم که از این به بعد سلسله مباحث دنباله‌داری درمورد گیاهان آپارتمانی بنویسیم. اینکه مزایای و معایب نگه‌داشتن گل و گیاه در خانه چیست؟ چه گل‌هایی برای چه خانه‌هایی مناسب‌اند؟ چطوری از گیاهان باید مراقبت کنیم و&#۸۲۳۰; .

گیاهان آپارتمانی و اهمیت آن‌ها در زندگی امروز

در روزچین تصمیم گرفتیم که از این به بعد سلسله مباحث دنباله‌داری درمورد گیاهان آپارتمانی بنویسیم. اینکه مزایای و معایب نگه‌داشتن گل و گیاه در خانه چیست؟ چه گل‌هایی برای چه خانه‌هایی مناسب‌اند؟ چطوری از گیاهان باید مراقبت کنیم و… .

خوشبختانه در تیم تحریریۀ روزچین دوستدار گل و گیاه کم نداریم. ابتدا قدری از مزایای نگهداری از گل و گیاه می‌نویسیم، در نوشته‌های بعدی از تیم تحریریۀ خودمان شروع می‌کنیم و عکس‌هایی از گل‌های خودمان می‌گذاریم و سپس وارد بحث گل‌ها می‌شویم، اینکه از کجا آمده‌اند، مشخصاتشان چیست، شرایط نگهداری‌شان کدام است و…

چرا باید گیاهان آپارتمانی را در خانه نگه داریم؟

مانند هر مسئله دیگری، نیاز است که برای نگهداری گیاهان آپارتمانی مبنایی عقلانی تدارک دید. در ادامه، به ذکر مهم‌ترین این دلایل می‌پردازیم.

زیبایی بصری

نیازی به تدارک دیدن مجموعه‌ای پرشمار از گلدان‌های گل نیست. حتی الزامی وجود ندارد که گلدان گل بزرگی داشته باشید. کافی‌ست که چیدمانی مناسب از گل‌های کوچک داشته باشید، حتی آن‌هم می‌تواند گوشه‌ای از زیبایی‌های بصری  مدنظر را فراهم کند. گلدان‌های گل بزرگ که جای خود دارند. مجموعه‌ای گلدان‌های خوش‌آب‌و‌رنگ به‌یقین روزتان را می‌سازد.

تصفیۀ هوا

گلهای آپارتمانیمونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن، ترکیبات آلی فرار، ، ، دی‌اکسید نیتروژن و… . فهرست آلودگی‌های داخل خانه، فهرستی بس عریض و طویل است. شوربختانه شانس این را نداریم که از آلودگی‌های شهری فرار کنیم و هوای داخل خانه با هوای شهری تعامل دارد.

بدبختانه بسیاری از رفتارها و عادات زیستی‌مان خود‌به‌خود مولد آلودگی‌های پرشماری هستند؛ مثلاً اگر عادت دارید فراوان آشپزی کنید و غذاهای لذیذ تدارک ببینید، و از این بابت بر خویشتن هم می‌بالید، متأسفانه باید اشاره کنم که با آشپزی آلاینده‌های فراوانی را وارد هوای خانه می‌کنید. سوختن گازی شهری خود از منابع تولید آلایندگی‌ست و در هنگام آشپزی، ذرات زیادی در هوای خانه غوطه‌ور می‌شوند.

همۀ این اخبار ناخوشایند را به کناری بگذارید. خوشبختانه کمک در راه است. برای بخش اعظم این مشکلات راهکارهایی طبیعی وجود دارد. بسیاری از این ذرات را می‌توان با نگاهداری گیاهان آپارتمانی برطرف کرد (و در ادامۀ این روند بدان می‌رسیم).

پیشگیری از بیماری‌ها

این ادعایی ثابت‌شده‌ست که شماری از گیاهان آپارتمانی فضایی را مهیا می‌کنند که حالتی درمانی برای برخی بیماری‌ها دارند (مثل سردرد). چیدمان مناسب گل‌ها می‌تواند شماری از بیماری‌های روانی را ضعیف کند و فضایی که گل‌ها پدید می‌آورند، با از‌بین‌بردن یا کم‌کردن ذرات آلوده‌کنندۀ هوا، از ناراحتی‌های ریوی می‌کاهد.

تمرین هم‌زیستی با محیط

یک یا دو دهه قبل، نشریات یا کتاب‌هایی که مستقیماً به طبیعت بپردازند کمتر بود و مهم‌تر از آن، از‌آنجا‌که شیوۀ هنوز مطرح نشده بود، کتاب‌ها یا دوره‌هایی که «تعامل انسان و طبیعت» را در کانون توجه قرار دهند، کم‌شمار بود.

امروزه، با پیدایش روز‌افزون این آگاهی که سبک زندگی بشری موجد بسیاری از بلایا و سختی‌های طبیعی‌ست، این مسئله در کانون توجه بسیاری از اندیشمندان قرار گرفته است که انسان امروز نیاز مبرم دارد که شیوۀ تعامل با طبیعت را تمرین کند.

جهان تنها مشتی سنگ و بتن و سیمان و آسفالت نیست و تعامل نامناسب با طبیعت، در وهلۀ اول دامان خود آدمی را می‌گیرد.

به‌همین‌جهت، تعامل با طبیعت در خانه‌ها، حتی در حد نگه‌داشتن یک یا چند گلدان، در وهله اول تمرین و ممارست انسان‌هاست که زندگی سبز و پایدار و متعهد را تمرین کنند و احترام گذاشتن به سایر موجودات را بیاموزند. بیاموزند که باید با طبیعت همدل و هم‌زبان و در ازای این رفتار، از خوان پرپرکت آن بهره‌ها برد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر