چطور تشخیص دهیم که از دیگران باهوش تر هستیم؟

افراد معمولا عادت دارند از خود تواضع نشان دهند و وقتی از هوش و نبوغشان تعریف می شود، در مقام انکار بر می آیند و ابدا خود را فردی باهوش مطرح نمی کنند.

چطور تشخیص دهیم که از دیگران باهوش تر هستیم؟

افراد معمولا عادت دارند از خود تواضع نشان دهند و وقتی از هوش و نبوغشان تعریف می شود، در مقام انکار بر می آیند و ابدا خود را فردی باهوش مطرح نمی کنند.

اما آدمی در نهاد خود به برتری جستن از همنوعانش تمایل دارد و همواره با اعمال و رفتارش سعی می کند نبوغ و هوش خود را به نمایش بگذارد.

اگر تمایل دارید که بدانید آیا واقعا از اطرافیانتان باهوش تر هستید یا صرفا با تعارفات عادی و روزمره روبرو شده اید نکات زیر را که مشخصه چنین افرادی است از نظر بگذرانید.

  • کمتر حواسشان پرت می شود: طبق پژوهشی که در سال 2013 میلادی انجام گرفت افرادی که نسبت به تغییرات محیطی بی تفاوتند و در عوض راحت تر روی کارشان تمرکز می کنند معمولا در تست های آی کیو امتیاز بیشتری را کسب می کنند.
  • شب بیدارند: افراد باهوش معمولا بیشتر تمایل دارند که شب ها چه در طول هفته و چه تعطیلات پایانی آن بیدار بمانند.
  • انعطاف پذیری بیشتر دارند: این افراد معمولا خود را با شرایط مختلف وفق می دهند و پیچیدگی ها و محدودیت ها تاثیری در فعالیت هایشان ندارد.
  • به خوبی از آنچه نمی دانند آگاهند: باهوش ها عموما بدون هیچ گونه ترسی دانش پایین خود در رابطه با یک موضوع خاص را مطر ح می کنند و هیچ ابایی از این بابت ندارند.
  • کنجکاوی سیری ناپذیی دارند:  در اینبار همان بس که به جمله ای ناب از آلبرت اینشتین اشاره کنیم که می گفت: من نبوغی ندارم و تنها آدمی کنجکاو هستم.
  • ذهنی باز دارند: افراد باهوش درهای ذهنشان را به روی ایده های جدید نمی بندند و همواره آمادگی آن را دارند تا نظرات متفاوت را بپذیرند.
  • تنهایی را ترجیح می دهند: این افراد معمولا در مقایسه با هم سالان خود تمایل کمتری به روابط اجتماعی دارند.
  • کنترل بالایی روی خود دارند: افراد باهوش معمولا قبل از شروع به هر کاری برنامه ریزی می کنند، اهدافشان را روشن می نمایند و استراتژی های جایگزین برای دستیابی به آن هدف ها را مشخص می کنند. در تستی از گروهی داوطلب خواسته شد که بین یک پاداش کوچک اما فوری و پاداشی بزرگ اما با تاخیر زمانی گزینه دلخواهشان را انتخاب کنند و در ادامه مشخص گردید افرادی که گزینه دوم (یعنی پاداش بزرگ با تاخیر زمانی) را برگزیده اند و به نوعی روی خود کنترل دارند امتیازهای بیشتری را در تست های هوش دریافت کرده اند.
  • شوخ طبع هستند: طبق پژوهشی، کمیدین های حرفه ای نمره های بالاتری را در تست های هوش کلامی به خود اختصاص می دهند.
  • نسبت به حال اطرافیان حساس هستند:  افراد باهوش میتوانند افکار و احساسات اطرافیان خود را حس کنند و طبق برخی پژوهش ها احساس همدردی، حساسیت داشتن نسبت به نیاز و احساسات دیگران و بی تفاوت نبودن به این نیازها از جمله اصلی ترین مشخصه های هوش حسی است.
  • می توانند مفاهیم نامرتبط را به هم ارتباط دهند: طبق برخی تحقیقات افراد باهوش می توانند الگوهایی را ببینند که دیگران از مشاهده شان عاجزند و علت هم این است که چنین افرادی قادرند موضوعات به ظاهر نامرتبط را به هم ربط دهند.
  • کارهایشان را به تعویق می اندازند: افراد باهوش عموما کارهای روزمره شان را به تعویق می اندازند تا روی موضوعات مهم تری تمرکز کنند و این به تعویق انداختن امور یکی از کلیدهای نوآوری است که استیو جابز نیز به شکلی نظام مند از آن بهره می جست.
  • زیاد در مورد پرسش های مهم فکر می کنند: افراد باهوش آنطور که تحقیقات نشان می دهند زیاد در مورد عالم هستی و معنای زندگی می اندیشند و عموما به دنبال اهداف و فلسفه وجودی هرچیزند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر