معرفی سریال Gunpowder: فاتحان تاریخ را می‌نگارند؟

«باروت»Gunpowder مینی سریالی سه قسمتی در ژانر درام/ تاریخی، محصول ۲۰۱۷ شبکه &#۸۲۲۰;بی‌بی‌سی وان &#۸۲۲۱; کشور انگلستان است

«باروت»Gunpowder مینی سریالی سه قسمتی در ژانر درام/ تاریخی، محصول 2017 شبکه “بی‌بی‌سی وان ” کشور انگلستان است. سازندگان این مجموعه رونان بنت Ronan Bennett، کیت هرینگتون Kit Harington و دنیل وست Daniel West هستند. جی بلکسون J Blakeson کارگردانی این تریلر قرن هفدهمی را بر عهده داشته. «باروت» در 21 اکتبر 2017 در شبکه “بی‌بی‌سی وان ” پخش شد. واکنش به پخش اولین قسمت سریال با شکایات تماشاچیان از خشونت بیش از اندازه، صحنه‌های شکنجه، برهنگی و تکه و پاره کردن مردم همراه بود که آن را آزاردهنده دانسته بودند اما به همچنین مخاطبان آن را “یک درام فوق‌العاده ” توصیف کرده بودند. امتیاز «باروت» در سایت “روتن تومیتوز ” 67 از صد و در سایت “آی اِم دی بی ” 7٫2 از 10 است.همان‌طور که از نام این سریال سه قسمته برمی‌آید، داستانِ واقعه‌ی “توطئه باروت “ Gunpowder Plot  را بیان می‌کند؛ “توطئه باروت “ نام توطئه‌ای در 1605 بود که گروهی از کاتولیک مذهبان قصد ترور شاه جیمز یکم را در روز بازگشایی مجلس در پنجم نوامبر همان سال به وسیلهٔ منفجر کردن بشکه‌های باروت در سرداب زیر ساختمان مجلس در کاخ وست‌مینستر داشتند. گای فاکس Guy Fawkes، سرباز انگلیسی کاتولیک مذهب که به دلیل تعصبات مذهبی و مورد آزار قرار داشتن کاتولیک‌ها، انگلستان پروتستانی را ترک و به ارتش اسپانیا در هلند پیوسته بود در 1604 به دعوت رابرت کیتسبی Robert Catesby، آمر اصلی توطئهٔ باروت، به او و گروهش در انگلستان پیوست و پس از اجارهٔ سردابی که تا زیر کاخ وست‌مینستر امتداد داشت آنجا را با 36 بشکهٔ باروت (برخی منابع این تعداد را کمتر گفته‌اند) پر کرد تا آن‌ها را در روز افتتاح پارلمان در 5 نوامبر 1605 منفجر سازد. با این حال نقشهٔ آن‌ها پیش از انفجار کشف و خنثی گردید و گای فاکس که دستگیر شده بود پس از تحمل شکنجه وادار به لو دادن نام هم‌دستانش شد…اما سریال «باروت» بجای تمرکز بر گای فاکس به عنوان شخصیت مرکزی، بر روی رابرت کیتسبی با بازی کیت هرینگتون( هنرپیشه سریال بازی تاج‌وتخت)، مغز متفکر این توطئه تمرکز کرده و آن را در مرکز داستان خود قرار می‌دهد.
هرینگتون نه تنها در این سریال بازی می‌کند بلکه در پشت دوربین هم نقش تهیه‌کننده اجرایی را ایفا می‌کند. او از همان مرحله آغازین به‌شدت درگیر این پروژه بوده. او درباره این پروژه به مطبوعات گفته است: ” من از این‌که در این پروژه از ابتدای خلقش درگیر بودم خوشحالم. از شکل گرفتن ایده‌ی اولیه تا پیدا کردن یک نویسنده با استعداد تا انتخاب یک کارگردان درخشان تا انتخاب بازیگران … میدونید، من از همون اولش درگیر بودم. حالا می‌فهمم وقتی یکی میگه که این کار مثل بچه‌ی منه یعنی چی “.اما فقط هرینگتون نیست که استعداد بازیگری‌اش را در این سریال به نمایش می‌گذارد؛ «باروت» ابر بازیگرانی دارد که از جمله آن‌ها بازیگر کهنه‌کار پیتر مولان Peter Mullanدر نقش هنری گارنت Henry Garnet (یک کشیش یسوعی همدست در توطئه)، لیو تیلور Liv Tyler در نقش آن وو Anne Vaux (زنی که به توطئه گران کمک می‌کرد) و مارک گیتیس Mark Gatiss در نقش سر رابرت سیسیل Sir Robert Cecil (کسی که نقشه توطئه گران را کشف کرد) هستند.
هرینگتون توضیح می‌دهد که امیدوار است که «باروت» به مردم درباره داستان واقعی پنهان شده در پشت این اتفاق تاریخی بدنام چیزی بیاموزد. او می‌گوید: ” من احساس می‌کنم که داستانی اینجاست که مردم می‌خوان ببینن. چیزهای که ممکنه دربارش ندونن که ممکنه از طریق این مجموعه دربارش یاد بگیرن “.
«باروت» بجای تمرکز بر روی گای فاکس، به شما نمایی از دیگر توطئه گران ارائه می‌دهد به ویژه رابرت کیتسبی که نیروی محرک بزرگی در پشت این توطئه بود. مارک گیتیس که نقش رابرت سیسیل را بازی می‌کند در مصاحبه‌ای توضیح می‌دهد که چگونه “توطئه‌ی باروت “ در واقع داستان کیتسبی است. او می‌گوید: ” من سال‌ها پیش کتاب توطئه باروت: ترور و ایمان در 1605 Gunpowder Plot: Terror And Faith In 1605 نوشته آنتونیا فریزر Antonia Fraser را خوانده بودم و تحت تأثیر این موضوع قرار گرفتم که چگونه بسیاری از مسائلی که شما به عنوان حقیقت می‌پذیرید در واقع کاملاً متفاوت هستند؛ چون تاریخ اغلب توسط برندگان نوشته می‌شود… اما آنچه بیشتر از همه برای من جالب است این است که نام گای فاکس همیشه روی این اتفاق بوده در حالی که این بیشتر داستان کیتسبی است “.
این داستان درباره درام، خدعه و فریب است، چیزهای که نیاز به مُهر زمان ندارند تا وجود داشته باشند، با این حال این یک داستان تاریخی است که برابری‌های با زمان کنونی دارد. گیتیس می‌گوید: ” من بلافاصله متوجه شدم که اتفاقات مشابه در زمان معاصر نیز رخ می‌دهد “.
هرینگتون تصریح کرد که این داستان در مرکزش درباره کارهایی است که مردم در شرایط ناامیدی انجام می‌دهند. او توضیح می‌دهد: “باروت درباره انتخاب‌هاست و دلایلی که باعث می‌شن مردمان ناامید چنین انتخاب‌هایی بکنن و این یک درام عالی رو خلق می‌کنه “.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان