انتقاد از تئوری‌گرایی در ادبیات در بزرگداشت ضیاء موحد

در مراسم تجلیل از ضیاء موحد با انتقاد از تئوری‌پردازی دانشگاه‌ها در حوزه ادبیات گفته شد: انگار آدم‌ها خودشان نیستند و بیشتر به مد جواب می‌دهند نه به خودشان.

انتقاد از تئوری‌گرایی در ادبیات در بزرگداشت ضیاء موحد

به گزارش ایسنا، مراسم گرامیداشت ضیاء موحد شاعر و منطق‌دان عصر امروز دوشنبه 22 آبان ماه در برنامه عصر کتاب برگزار شد.

در  ابتدای این مراسم علی‌اصغر محمدخانی در سخنانی به آشنایی 30 ساله خود با ضیاء موحد اشاره کرد و ضیاء موحد را یکی از یاوران کتاب، نشر، فرهنگ و اندیشه دانست.

معاون فرهنگی شهر کتاب ضیاء موحد را یکی از افراد مکتب دقت خواند و اظهار کرد: موحد در حوزه فلسفه، ادبیات و منطق و همچنین در حوزه نقل با کسی رودربایستی ندارد. او در مسائل علمی نظراتشان را خیلی دقیق بیان می‌کند.

 او گفت: نام ضیاء موحد به خاطر تک‌نگاری‌هایش درباره سعدی با این حوزه گره خورده است.

در ادامه مراسم حسین معصومی همدانی حذف زوائد را یکی از وجوه بارز شخصیت موحد دانست و گفت: این مساله از این نظر مهم است که ما امروز واقعا در دریایی از زوائد غوطه می‌خوریم.

این مدرس تاریخ علم سپس با انتقاد از تئوری‌پردازی در رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها گفت: این تئوری‌ها چاقوهایی را تیز می‌کنند که معلوم نیست کی قرار است با آنها چیزی بریده شود.

او افزود: قبل از انقلاب کسانی مثل نجف دریابندری و جلال آل‌احمد را داشتیم که نسبت به مسائل شامع تیزی داشتند. آنها باید از چیزی خوششان می‌آمد یا بدشان می‌آمد تا درباره آن حرف بزنند. این نسل تئوری‌های دانشگاهی را نمی‌شناختند ولی اگر چیزی می‌شناختند چند برابر از آن استفاده می‌کردند. اما امروز عده زیادی داریم که مجهز به سلاح‌های نظری هستند ولی نمی‌دانند آن را کجا و چگونه به کار ببرند. ضیاء موحد در ایران یکی از نمونه‌های نادری است که از آن مقدار پایه نظری که دارد بهترین و بیشترین استفاده را می‌کند. ما در  کتاب سعدی او این خصوصیت را می‌بینیم. او در این کتاب بدون اینکه بخواهد  نظریات و اسم‌های گنده را به رخ بکشد،  از یک لایه نظریه در پس حرف‌هایش استفاده می‌کند. اما امروز متاسفانه می‌بینیم در جامعه چنین رویکردی وجود ندارد. انگار آدم‌ها خودشان نیستند بلکه حامل چیزهای دیگری هستند. بیشتر به مد جواب می‌دهند نه به خودشان. نظام دانشگاهی ما به شدت به این سو می‌رود اما دکتر موحد نه‌تنها یک دانشگاهی است و یک رشته تحصیلی در دانشگاه راه انداخته است اما از کسانی نیست که با جامعه بیرون حرف نزند.

معصومی همدانی گفت: کتاب‌های موحد گفت‌وگویی است عملی با سنت. او در کتاب‌هایش نمونه‌ای از خلوص شعری گذشته را سراغ کرده است و انگار می‌خواهد به همان نوع سخن بگوید ولی آن را در حد سعدی دنبال نمی‌کند بلکه نظر به ژرف‌ساخت می‌کند.

در ادامه مراسم امید طبیب‌زاده شجاعت ضیاء موحد را غبطه‌برانگیز دانست و گفت: نقد دکتر موحد به آل‌احمد، غزل سایه، نظریات شفیعی کدکنی و شعر فروغ در جامعه محافظه‌کارانه ما کار ساده‌ای نیست. با این حال دکتر موحد معتقد است، اگر بنا باشد تعریفی از روشنفکر داشته باشیم باید مساله انتقاد را جا بیندازیم.

این استاد ادبیات سپس با انتقاد از کارهای پژوهشی دانشگاهیان در حوزه ادبیات اظهار کرد: خیلی از مقالات علمی در حوزه ادبیات قابل فهم نیستند و چون قابل فهم نیستند چاپ می‌شوند. بسیاری از این مقالات هیچ تفاوتی با مقالات فیزیک و شیمی ندارند. این مقالات تاثیری هم در رشد فرهنگی و هنری ما ندارند.

در ادامه علی موسوی گرمارودی قصیده‌ای را که 35 سال پیش برای سعدی نوشته بود خواند.

این شاعر همچنین گفت: تنها کتابی که من چندین بار آن را خوانده‌ام کتاب سعدی دکتر موحد است. این کتاب یکی از بهترین تک‌نگاری‌هایی است که در مورد سعدی نوشته شده است.

سپس ضیاء موحد به دوران  مختلف تحصیل خود در رشته منطق در انگلستان اشاره کرد و گفت: وقتی به ایران آمدم دیدم که در ایران اصلا منطق جدید تدریس نمی‌شود. نتیجه این شد که من به مقدار کمی از آنچه خوانده بودم محدود شدم و بقیه آن کم کم از یادم رفت. البته محدودیت‌هایی هم در ایران برای تدریس آنچه خوانده بودم وجود داشت.

به گزارش ایسنا، در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از خدمات ضیاء موحد در حوزه ادبیات و کتاب تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان