بهگزارش خبرگزاری مهر بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان، رضا علیزاده مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان در این نشست که با حضور فریدون میرزالو مدیرکل حوزه حمایت از تولید سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، یحیی رحمتی مدیرکل میراثفرهنگی استان زنجان و جمعی از صاحبنظران حوزه بستهبندی کشور برگزار شد، گیلان را خاستگاه فرهنگ و هنر خواند و گفت: «یافتههای حاصل از کاوشهای باستانشناسی در مناطق مختلف استان گواهی بر این ادعاست.»
او با اشاره به موقعیت گردشگری گیلان و تعدد بیشمار گردشگران خارجی و داخلی در ایام مختلف سال در استان افزود: «مقوله سفر با عرضه هرچه بیشتر صنایعدستی ارتباطی تنگاتنگ دارد، چنانکه گردشگران از هنرهای سنتی بهعنوان سوغات و کالایی با محتوای فرهنگی استقبال میکنند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان با تشریح وضعیت کنونی استان در بحث صنایعدستی تصریح کرد: «این استان با بهرهمندی از حضور ارزشمند 20 هزار هنرمند صنایعدستی در سالهای اخیر توفیقات بسیاری را در سطح کشور کسب کرده که آمارهای مقایسهای استانها در سطح کلان نشاندهنده میزان تلاش فعالان صنایعدستی گیلان است.»
فعالیت 400 فروشگاه صنایعدستی در گیلان
علیزاده با بیان اینکه هم اکنون 115 کارگاه تولید صنایعدستی در گیلان فعال است، به افتتاح خانههای صنایعدستی در نقاط مختلف استان و برپایی بازارچههای فروش صنایعدستی اشاره کرد و افزود: «رقبتافزایی در بین هنرمندان صنایعدستی و نیز سهولتبخشی برای عرضه دستساختهها از اهداف اصلی اقدامات مذکور است.»
علیزاده با اشاره به صادرات کانتینری اقلام صنایعدستی گیلان به کشورهای همسایه و برخی کشورهای اروپایی گفت: «توسعه این فعالیت فرهنگیاقتصادی میتواند کشور را از وابستگی به درآمدهای نفتی برهاند و خود اتکایی را محقق سازد.»
او با بیان اینکه هماکنون قریب به 400 فروشگاه عرضه صنایعدستی در گیلان وجود دارد، خاطرنشان کرد: «وجود و ظهور این نوع از فروشگاهها در استان نشان از تقاضای بالا برای این محصولات است، لذا باید با خرد جمعی نسبت به ایدهسازی برای خروج از پوسته سنتی به مدرن در حوزه بستهبندی صنایعدستی تلاش کنیم.»
بستهبندی از ارکان تجاریسازی است
فریدون میرزالو مدیرکل حوزه حمایت از تولید سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز در این نشست با ابراز خرسندی از انتخاب گیلان بهعنوان میزبان دومین نشست مشترک فعالان صنایعدستی و فعالان بستهبندی شمال گفت: «گیلان در زمینه تولید و عرضه صنایعدستی استانی پیشتاز است.»
او با بیان اینکه گستردگی خوبی در توسعه صنایعدستی گیلان به چشم میخورد، افزود: «یکی از سیاستهایی که باید در مسیر بهبود در تولید و فروش بهصورت جدی دنبال شود، موضوع تجاریسازی صنایعدستی و بستهبندی این محصولات است.»
میرزالوتصریح کرد: «بحث تجاریسازی و برندسازی با ایدههای نوین تعامل یافته و درصورت تحقق یک تکامل را به وجود میآورد.»
مدیرکل حوزه حمایت از تولید سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بستهبندی را از ارکان تجاریسازی قلمداد کرد که در صورت برخورداری از زیبایی ظاهری و کیفیتی مطلوب بهعنوان ارزش افزوده برای کالای صنایعدستی بهشمار میآید و توجه بیشتری مخاطب را به خود جلب میکند.»
میرزالو بر لزوم تطابق بستهبندی با فرهنگ و هنر بومی جامعه مبدأ تأکید کرد و گفت: «در راستای بهبود ارائه محصولات صنایعدستی و ترویج بستهبندی برای این اقلام بهزودی جشنواره بستهبندی در حوزه صنایعدستی برگزار و فعالان این حوزه تشویق میشوند.»
بستهبندی مطلوب و متناسب با نیاز جامعه
یحیی رحمتی مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان زنجان نیز در ادامه با بیان اینکه بستهبندی مطلوب و متناسب با نیاز جامعه باید در الویت کاری تولیدکنندگان صنایعدستی قرار گیرد، گفت: «با اجرای این مهم ظرفیت اشتغال در حوزه صنایعدستی افزایش پیدا میکند و ارزش افزوده بیشتری نصیب تولیدکنندگان خواهد شد.»
او افزود: «توجه به بستهبندی صنایعدستی رونق در فروش این محصولات را به دنبال دارد و در توسعه صادرات آن بسیار مؤثر خواهد بود.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری زنجان توجه به استانداردها در مقوله بستهبندی را یک ضرورت خواند و از هنرمندان خواست تا با فعالان حوزه بستهبندی تبادل نظر کنند.
نمایش انیمیشنی با موضوع بستهبندی صنایعدستی از سوی شرکت دیریندیرین و همچنین رونمایی از چند مدل بستهبندی صنایعدستی پایان بخش این نشست تخصصی بود.