گل‌های آپارتمانی؛ تصفیه کنند‌ه‌های طبیعی

هرس کردن گیاهان یکی از بهترین کارها برای سلامت ‌آنهاست. فقط کافی است برگ‌های زرد و پژمرده گیاه را از روی آن بردارید.

گل‌های آپارتمانی؛ تصفیه کنند‌ه‌های طبیعی

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در خانه ما از جمله مصالح ساختمانی مدرن و لوازمی همچون مبلمان و لوازم خانگی تولید گاز‌های گلخانه‌ای می‌کنند. این مواد بظاهر طبیعی کاملاً مصنوعی شده‌اند؛ چرا که با اسپری‌ها، رنگ‌ها، چسب‌، رزین و مواد شیمیایی و . . . پوشش داده شده‌اند و گازهای شیمیایی آزاد شده از آنها مستقیماً وارد هوای منزل می‌شود. 

 سموم موجود در هوا

فرمالدئید

فرش، درزگیرها، کاشی، پارچه، دستمال کاغذی، کیسه‌های مواد غذایی، پوشش کف، اجاق‌گاز، فنجان‌های کاغذی (ظروف یکبار مصرف)، حوله‌ها، و . . . از جمله لوازم داخلی منزل و حاوی فرمالدئید هستند. فرمالدئید غشای مخاطی چشم، بینی، و گلو را تحریک می‌کند و یکی از علل عمده ابتلا به آسم است. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی از این ماده شیمیایی می‌تواند به سوزش چشم و سردرد منجر شود.

تری‌کلرواتیلن 
از آن در تهیه چسب، چاپ پارچه، رنگ جلا و روغن‌های شیمیایی و در صنایع فلزی استفاده می‌شود و پژوهشگران معتقدند که یکی از مواد سرطان‌زای قوی است و سرطان کبد را موجب می‌شود.

زایلن/تولوئن
در حال حاضر از آن در فتوکپی، رنگ پرینترها و صفحات کامپیوتر، پوشش‌های کف، روغن‌های جلا و پوشش‌های دیوار استفاده می‌شود و قرار گرفتن در معرض مقادیر بالایی از آن موجب سرگیجه، گیجی، سردرد و عدم هماهنگی عضلات می‌شود. قرار گرفتن در معرض آن به مدت کوتاه نیز موجب سوزش پوست، چشم، بینی، گلو، اشکال در تنفس و سایر مشکلات ریوی می‌شود.

کلرومزم
شیرهای آب حاوی کلرومزم هستند و استنشاق مزمن و یا قرار گرفتن در معرض آن موجب صدمه به کبد، کلیه و قلب می‌شود.

بنزن
پلاستیک، لاستیک، رنگ، جوهر، مواد شوینده، دود تنباکو و بنزین و پوشش‌های دیواری حاوی بنزن هستند که استنشاق مقادیر بالایی از آن موجب ضعف، تاری‌دید، سردرد، مشکلات کلیه، کبد و بی‌هوشی شده و حتی مقادیر نسبتاً کمی از آن نیز می‌تواند موجب سردرد، خواب‌آلودگی،‌اختلالات روانی و بیماری‌های لنفاوی و خونی شود.

آمونیاک
محصولات پاک کننده، پرینتر و فتوکپی حاوی آمونیاک هستند. 
استنشاق بیش از حد آمونیاک منجر به سوزش چشم‌ها، بینی و گلو و سرفه می‌شود و حتی می‌تواند مشکلات شدید تنفسی ایجاد کند.

استون
لوازم آرایشی همچون لاک‌ها و یا رژهای مایع و یا برخی از کاغذهای چاپ حاوی استون هستند و مقدار بالای آن موجب تهوع، سردرد، سوزش چشم، بینی وگلو می‌شود.

برگ‌ها، رنگ و شکل گیاهان، آرامبخش‌ هستند و به ما قوت قلب و گرما می‌بخشند. با وجود گیاهان آپارتمانی در خانه و یا آپارتمان کوچک خود احساس می‌کنید به طبیعت نزدیک‌تر هستید. تزئین منزل با گیاهان طبیعی موجب می‌شود تا هوای سالم‌تری تنفس کنید، زیرا برخی از گیاهان آپارتمانی در واقع سلاح ارزشمندی برای مبارزه با آلودگی در منزل هستند. محققان معتقدند که این گیاهان به‌طور بالقوه قادرند گازهای مضر موجود در داخل ساختمان‌های مدرن را جذب و هوای داخل منزل را تصفیه کنند. آلودگی هوای منازل یکی از پنج تهدید سلامت عمومی می‌باشد و برای هر 8 متر مربع، حداقل یک گیاه متوسط یا بزرگ نیاز است.

بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا

مطالعات نشان می‌دهد که برخی گل‌های آپارتمانی ظرف مدت 24 ساعت می‌توانند تا 48درصد از آلاینده‌های داخل منزل را از بین ببرند. اگرچه تمامی گیاهان نقش مهمی در تصفیه هوا دارند ولی برخی از آنها بهتر عمل می‌کنند. در اینجا چند نمونه از آنها معرفی می‌شود.
نخل اریکا 
در میان گیاهان تصفیه کننده هوا، این گیاه یکی از بهترین و موثرترین گیاهان است و سموم منزل را دفع می‌کند. این گیاه بسیار مقاوم است نخل اریکا می‌‌تواند رطوبت رسانی کرده و حتی در طول زمستان به عنوان یک دستگاه بخور خانگی  عمل کند.

اسپاتی فیلوم 
این گیاه برگ‌های پربرگ و براق و گل‌های سفید دارد و تنها نیازمند آب مناسب است و اگر به آن آب کافی بدهید، می‌توانید همیشه از آن به عنوان تصفیه کننده هوا استفاده کنید. 

گیاهان مارپیچی 
این گیاهان که از اکثر گیاهان آپارتمانی متفاوتند، در شب اکسیژن تولید و دی‌اکسید‌کربن را حذف می‌کنند؛ به همین دلیل استفاده از آنها در اتاق خواب بسیار مفید است و با قراردادن آن در اتاق خواب خود می‌‌توانید اطمینان حاصل کنید که در طول شب اکسیژن لازم را دارید.

گیاهان چسبنده 
گیاهان چسبنده نه تنها اکسیژن را در هوا آزاد می‌کنند، بلکه فرمالدئید‌ها و سایر مواد و گازهای شیمیایی موجود در هوا را از بین می‌برند و همانطور که گفتیم فرمالدئید در مبلمان چوبی، چسب و دود سیگار وجود دارد.

نخل خرما 
این گیاه منحصر به فرد تقریباً شبیه نخل و در از بین بردن زایلن بسیار موثر است. نخل خرما ماندگاری طولانی دارد و هر چقدر در معرض نور بیشتری قرار بگیرد برگ‌های آن سالم‌تر و خوشرنگ‌تر خواهند بود.

سرخس معمولی مجعد
بهترین روش برای از بین بردن آلاینده‌های هوا به ویژه فرمالدئید و افزایش رطوبت داخل خانه استفاده از این گیاه است.

پیچک 
دارای ساقه‌های علفی است که هیچ‌وقت این ساقه‌ها چوبی نمی‌شوند. این گیاه به پیچک برگ قلبی معروف است و آلاینده‌هایی همچون بنزن، فرمالدئید و مونوکسید کربن را به راحتی از محیط‌های بسته دور می‌کند.

بامبو
این گیاه می‌تواند فرمالدئید، بنزن، مونوکسید کربن، زایلن و کلرومزم را از محیط اطراف دور کند و در فصول سرد سال، هوای داخل خانه را مرطوب نگه دارد. البته نباید در معرض مستقیم نور خورشید نگهداری شود.

 گیاهان چگونه هوا را تصفیه می‌کنند؟

گیاهان همچون فیلتر، هوا را جذب کرده و بدین ترتیب سموم و مواد شیمیایی را جذب و یا آنها را دفع می‌کنند و یا در خود نگه می‌دارند. هر چقدر برگ‌های گیاهان بزرگ‌تر باشد نقش آنها در جذب آلاینده‌ها بیشتر است با جذب این آلاینده‌ها، آنها وارد بدن انسان نمی‌شوند و احتمال ابتلا به بیماری‌های ناشی از سموم کاهش می‌یابد.

 مراقبت از گیاهان آپارتمانی

اگرچه نگهداری گیاه در آپارتمان بسیار پرفایده و البته زیباست، ولی بیشتر افراد از اینکه به محض آوردن گیاهان به خانه پلاسیده و خراب می‌شوند شکایت دارند نگهداری از هر گیاه اصول خاص خود را دارد، ولی به‌طور کلی رعایت نکات زیر به حفظ زیبایی و سلامت گل‌های آپارتمانی و در واقع حفظ سلامتی افراد خانه کمک می‌کند:

 گرد و غبار گیاهان را پاک کنید

فراموش نکنید که باید هرازگاهی گرد و غبار گیاهان را پاک کرد در طول ماه‌های تابستان به دلیل باز بودن پنجره‌ها، گردوغبار بیشتری روی گیاهان می‌نشیند و در فصل زمستان نیز دود ناشی از سیستم‌های گرمایشی برگ‌ها را می‌پوشاند و در واقع روزنه‌های تنفسی گیاه مسدود می‌شود.

 اجازه دهید کمی هوا از طریق خاک به گیاه برسد

خاک گیاه را کنار بزنید و اجازه دهید هوا به ریشه‌های آن نیز برسد. وقتی که گیاه در نور کم و یا رطوبت زیاد قرار بگیرد، علف‌های ریزی کنار آن سبز می‌شود و این کار به حذف آنها نیز کمک می‌کند.

هرس

هرس کردن گیاهان یکی از بهترین کارها برای سلامت ‌آنهاست. فقط کافی است برگ‌های زرد و پژمرده گیاه را از روی آن بردارید. 
 گیاه را چک کنید تا از وجود احتمال هر نوع هزارپا، حلزون و یا کرمی مطلع شوید. 
 مراقب خاک گیاه باشید و سالانه در فصل زمستان آن را تعویض کنید.
 گیاهان نیاز‌های متفاوت غذایی دارند و این نیاز‌ها در هر گیاهی فرق می‌کند.
 گیاه را به گونه‌ای ‌آب دهید که آب اضافی از ته گلدان خارج شود. این آب بهتر است هم دمای درجه اتاق باشد و آب از یک روز قبل در ظرفی ریخته و کنار گذاشته شده باشد و روز بعد گیاه با آن آبیاری شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر