بهترین نقش‌آفرینی‌های نیکول کیدمن به انتخاب منتقدین

نیکول کیدمن Nicole Kidman نه تنها به خاطر تنوع کارها، یا تمایل بی‌وقفه‌اش برای کار با کارگردانان مختلف یکی پس از دیگری، بلکه به‌ دلیل تعهد و جدیت فکری که به نقش‌هایش منتقل می‌کند مثل یک گنج باارزش است

نیکول کیدمن Nicole Kidman نه تنها به خاطر تنوع کارها، یا تمایل بی‌وقفه‌اش برای کار با کارگردانان مختلف یکی پس از دیگری، بلکه به‌ دلیل تعهد و جدیت فکری که به نقش‌هایش منتقل می‌کند مثل یک گنج باارزش است. هم‌زمان با رونمایی بیلبوردهای تبلیغاتی فیلم «کشتن گوزن مقدس» The Killing of a Sacred Deer ساخته یورگوس لانتیموس Yorgos Lanthimos با بازی کیدمن، نگاهی به بهترین نقش‌آفرینی‌های او می‌اندازیم.

داگویل Dogville
2003«داگویل» فیلمی است که یک آزمون استقامتی محسوب می‌شود که حتی هنرپیشه‌های کوچک‌تر فیلم را نیز در آن تحت‌فشار قرار داده‌اند. نقش‌آفرینی کیدمن در «داگویل» یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌هایی است که او تابه‌حال بازی کرده است. کیدمن به طرز وحشتناکی منزوی است و مثل یک آدم فضایی ناظر که در بدنی انسانی قرارگرفته، تلاش می‌کند با درک و فهم و رفتار مناسب پیش برود اما درنهایت بیش‌ازحد وسواس به خرج می‌دهد. کیدمن همه فیلم را به‌تنهایی به دوش کشیده و آن‌قدر درگیر چالش‌های ذهنی و فیزیکی می‌شود که زندگی بخشیدن به شخصیت را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

دیگران The Others
2001نیکول کیدمن تقریباً همیشه نقش زن‌هایی را ایفا کرده که ظاهر قوی و شکست‌ناپذیری دارند اما از درون تهی و پوچ می‌باشند. بااین‌حال دیدن هیچ‌کدام به‌اندازه نقش گریس استوارت در «دیگران» مسحورکننده نیست. شما پس از تماشای اولین بار فیلم و کشف پیچیدگی داستان، مایل خواهید بود که فیلم را دوباره و دوباره تماشا کنید و به‌خصوص بازی کیدمن را زیر نظر قرار دهید. نقش او در این فیلم در ظاهر آرام و خویشتن‌دار و درعین‌حال بسیار ترسناک و دلهره‌آور است. «دیگران» یک فیلم ترسناک زیبای گوتیک اثر کارگردان اسپانیایی آلخاندرو آمنابار Alejandro Amenábar است و کیدمن سنگینی وحشیانه روایت داستان را بر شانه‌های باریک فریبنده خود حمل می‌کند. او تغییر موضوع مسحورکننده‌ای از خود نشان می‌دهد که هم بی‌ریا و هم اندوه‌آور هست.

تصویر یک بانو The Portrait of a Lady
1996«تصویر یک بانو» بر اساس رمانی با همین نام اثر هنری جیمز Henry James توسط جین کمپیون Jane Campion ساخته‌شده و می‌توان گفت که کمپیون از همین فیلم شیفته کیدمن شد و هر دو اشتیاق بی‌نظیری درباره داستان تقلب و سرخوردگی را بدون احمق یا خنده‌دار جلوه کردن از خود بروز داده‌اند. کیدمن از گذشته، سابقه درخشانی درزمینهٔ بازیگری داشته است، اما نقش او در «تصویر یک بانو» لایق ستایش‌های بی‌شماری است. حساسیت بیش‌ازحدی که معمولاً از کیدمن می‌بینیم برای تماشاگر واضح و ضروری جلوه می‌کند تا احساس درد و عدم اطمینان در این شخصیت را برجسته‌تر کند.

فریب‌خورده The Beguiled
2017با نگاه به کارنامه کیدمن در هفت سال گذشته، او را بازیگری می‌بینیم که زیبایی خاص و زنانگی‌اش را برای صحنه‌های تماشایی زیبا به‌ خدمت گرفته تا با به‌ کار بردن احساسات بتواند شخصیت‌های نقش‌ اول مرد را فریب بدهد. شخصیت آرامی که از کیدمن در برخی از آثارش تابه‌حال دیده‌ایم، در «فریب‌خورده» با میل و افسوس خودش درهم‌شکسته است. او یکی از زیباترین زنان بازیگر در جهان است و حالا در این فیلم از استعاره‌هایی که تابه‌حال از دوست‌دختر، همسر و مادر ارائه داده جداشده و چیزی عمیق‌تر و تاریک‌تر را با ترکیبی از خشونت و خون‌ریزی به نمایش گذاشته است.

به خاطرش مردن To Die For
1995کیدمن در این فیلم اولین نشانه‌های علاقه‌ به رفتن به سمت تاریکی و مکان‌های چالش‌برانگیز را آشکار می‌کند که بعدها در فیلم‌هایی مثل «چشمان کاملاً بسته»، «داگویل» و «تولد» Birth بیشتر مورد کنکاش قرار می‌دهد. بازی متعادلی که نیکول کیدمن در «به خاطرش مردن» از خود نشان می‌دهد بسیار دوست‌داشتنی است: او یک گزارشگر هواشناسی خود گمارده به نام سوزان استون است که از بیرون بسیار فرهیخته و بلندپرواز به نظر می‌آید. شتاب بیرون ریزنده او نکته بسیار جالبی است اما همان‌طور که نقشه‌های فریبنده پنهانی او رو می‌شود، کیدمن تبدیل به شخصیتی وحشتناک با جنبه‌های مثبت می‌شود. روشی که کیدمن برای مدیریت کردن هم‌زمان هر دو جنبه از شخصیت این کاراکتر را انجام می‌دهد بی‌نظیر است.

مولن روژ! Moulin Rouge
2001

در فیلم «مولن روژ!» ساخته باز لورمن Baz Luhrmann کارگردان استرالیایی که در سال 2002 نامزد 8 جایزه اسکار و برنده بهترین کارگردانی هنری و طراحی صحنه شد، کیدمن در نقش ساتین ظاهرشده که با مهارت خاصی احساسات متناقض را هم‌زمان در اجرایش به نمایش می‌گذارد. قطعاً حالت مالیخولیایی و نومیدی نیز در این نقش به چشم می‌آید. کیدمن در ایفای نقش ساتین موفق شده وحشتی که یک زن از رو شدن زندگی‌اش در انظار عمومی دارد را به‌خوبی مجسم کند.

چشمان کاملاً بسته Eyes Wide Shut
1999

مهارت کیدمن در اجرایی کش‌دار و منجمد در فیلم «چشمان کاملاً بسته» زیاد موردتوجه قرار نگرفت، اما گذر زمان نسبت به این تغییر موضع گیج‌کننده مهربان بوده و به‌طور وسوسه‌انگیزی پیشنهاد فیلم مبنی بر فریبکاری ناگزیری که ازدواج برای هر دو طرف به وجود می‌آورد را مجسم می‌کند. کیدمن در ارائه ایده پیچیده «زوج کامل» با کم‌وبیش بی‌نقص نشان دادن آلیس و بیل هارفورد کار بی‌مانندی انجام داده است. بی‌دلیل نیست که کیدمن در آخرین اثر استنلی کوبریک Stanley Kubrick حضور دارد و البته با بازی خوبش موفق می‌شود احساس شکوه نهایی در زندگی حرفه‌ای کوبریک را نیز نمایان کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر