چندی پیش مدل جدید هوندا سیویک تایپ آر که مجهز به سیستم انتقال قدرت چهار چرخ جلو است موفق شد یک دور کامل پیست افسانه ای نوربرگ رینگ را تنها در 7 دقیقه و 43.80 ثانیه طی کند.
این خودرو رکورد قبلی خود را نیز با 7 ثانیه اختلاف شکسته و نسبت به تمامی هاچ بک های دیفرانسیل جلوی دیگری که در این پیست اقدام به ثبت زمان کرده اند سریع تر است.
رکورد قبلی با زمان 7 دقیقه و 49.21 ثانیه در اختیار هاچ بک تولیدی فولکس واگن یعنی گلف جی تی آی کلاب اسپرت اس بود.
اگر خودروی یاریس GRMN را نادیده بگیریم در این صورت سیویک جدید لقب قوی ترین خودروی موجود در کلاس هاچبک را از آن خود می کند. با این وجود تویوتا معتقد است که خودروی C-HR تیونیگ شده خود که در نمایشگاه خودروی سما معرفی شده و می تواند با قدرت 600 اسب بخار سیویک جدید را به چالش کشیده و این لقب از آن خود کند.
دان گاردنر اسپیس شرکتی که C-HR تیونیگ شده را تحت نظارت تویوتا ساخته است، عنوان سریع ترین شاسی بلند را به این خودرو داده و معتقد است که این وسیله نقلیه حلقه اتصال به آینده است و آینده شگفت انگیزی با خود به همراه دارد.
در حال حاضر این شاسی بلند موفق شده است یک دور کامل از پیست بین المللی موتورسیکلت ویلفورد اسپرینگز را در مدت زمان 1 دقیقه و 25.22 ثانیه طی کند.
این زمان نشان می دهد که این خودرو تیونیگ شده در مقایسه با سوپراسپرت هایی مثل لامبورگینی اونتادور، پورشه 911 جی تی 3، نیسان جی تی آر نیسمو و بسیاری دیگر از خودروها سریع تر بوده و زودتر خط پایان را رد کرده است.
دن گاردنر رئیس شرکت دن گاردن اسپیس، در مصاحبه ای با مجله Autocar عنوان کرد که این خودرو برای نمایشگاه خودروی سما ساخته شده بود و در حال حاضر تویوتا برنامه ی خاص و جدیدی برای آن ندارد.
وی توضیح داد که هدف از ساخت این خودرو قدرتمند که از قابلیت های فوق العاده ای نیز برخوردار است، به چالش کشیدن سوپراسپرت های مدعی بوده است.
گاردنر عنوان کرد که وی علاقه دارد که این شاسی بلند تیونیگ شده را به پیست نوردشلایف نوربرگرینگ ببرد و رکورد جدیدی را ثبت کند. او معتقد است که این خودرو توانایی ثبت یک رکورد جدید را در دسته خودروهای دیفرانسیل جلو دارد.
C-HR تیونیگ شده علاوه بر برخورداری از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر تویوتا با نام 2AZ-FE به موتور توربوشارژ مخصوص دن گاردن که با نام DG-Spec Garrett شناخته می شود نیز مجهز شده است.
این خودروی شاسی بلند می تواند با قدرت 600 اسب بخار را تولید کرده و با کمک گیربکس 5 سرعته دستی سری E تویوتا شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را تنها در 2.9 ثانیه ثبت کند.
اسپلیتر جلو و بالچه عقب خودرو می توانند با استفاده از مقاومت هوا نیروی رو به پایینی به میزان 136 کیلوگرم را تولید کرده و ثبات این خودرو را در هنگام عبور از پیچ ها بیشتر کنند.
اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا C-HR تیونینگ شده می تواند رکورد جدیدی را در پیست نوربرگ رینگ ثبت کند؟ کمی بعید به نظر می رسد.
همانطور که گاردنر تایید کرده است تویوتا برنامه خاص و جدیدی بعد از نمایشگاه سما برای این خودرو نداشته و احتمالا این شاسی بلند رکورد خودروهای دیفرانسیل جلو در پیست نوربورگ رینگ را جابجا نخواهد کرد. بنابراین احتمالا فعلا رکورد دار خودروهای دیفرانسیل جلوی پیست نوربرگرینگ همچنان هوندا سیویک باقی خواهد ماند.