به گزارش ایسنا، طبق آمار بندر و کشتیرانی که از سوی واحد تحقیقات نفت تامسون رویترز گردآوری شده، میزان بالایی از نفت آمریکا قرار است در نوامبر به آسیا برسد.
این آمار نشان میدهد که 19.7 میلیون بشکه نفت قرار است در نوامبر به نقاط مختلف آسیا برسد که معادل حدود 657 هزار بشکه در روز است. این آمار تنها شامل کشتیهایی است که در حال حاضر در راهند و همچنین کشتیهایی که در حال تخلیه محموله خود بوده یا آن را تخلیه کردهاند.
میزان صادرات نفت آمریکا بیش از 50 درصد نسبت به 427 هزار بشکه در روز که در اکتبر در آسیا تخلیه شد، افزایش یافته و بالای رکورد ماهانه قبلی 541 هزار بشکه در روز است که در ژوئن به آسیا صادر شد.
به نظر میرسد که دسامبر ماه دیگری از صادرات بالاست و 11 کشتی حامل مجموعا 16.5 میلیون بشکه نفت در حال حاضر در مسیرشان از بنادر خلیج آمریکا به آسیا هستند.
زمانی که طوفان هاروی در اوت منطقه خلیج آمریکا را در نوردید، یکی از تاثیرات اولیه آن کاهش قیمت وست تگزاس اینترمدیت بود که گرید نفت خام سبک اصلی آمریکا است.
و با توجه به اختلاف قیمتی که وست تگزاس اینترمدیت با برنت دارد، احتمالا صادرات آمریکا به آسیا افزایش خواهد یافت. اختلاف قیمت میان این دو گرید در 29 اوت به 5.46 دلار در هر بشکه رسید.
این اختلاف قیمت برای پوشش نرخ بالاتر حمل از منطقه خلیج آمریکا به آسیا در مقایسه با گریدهای مشابه تولیدکنندگان آفریقایی مانند آنگولا و نیجریه کافی بود.
اختلاف قیمت وست تگزاس اینترمدیت با برنت در پایان ژوییه تنها 2.48 دلار در هر بشکه بود که سودآوری صادرات نفت آمریکا به آسیا را دشوارتر میکرد.
اما به جای اینکه این اختلاف قیمت پس از احیای ساحل خلیج آمریکا از پیامدهای طوفان هاروی و آغاز مجدد فرآوری نفت در این منطقه، کمتر شود، همچنان در سطح بالایی ماند. تا 10 نوامبر برنت 6.78 دلار بالاتر از وست تگزاس اینترمدیت بود که حتی در مقایسه با زمان پس از وقوع طوفان هاروی نیز بالاتر است.
با این وضعیت احتمالا صادرات نفت آمریکا به آسیا در رکورد بالایی ادامه پیدا میکند زیرا اختلاف قیمت مذکور، تجارت نفت را برای شرکتهای حفاری شیل آمریکا و سایر تولیدکنندگان سودآور میسازد.
اگرچه حجم صادرات آمریکا به اندازهای نیست که موقعیت صادرکنندگان بزرگی مانند عربستان سعودی، ایران و عراق و همچنین روسیه را مورد تهدید قرار دهد، برای پیچیده کردن تلاشهای اوپک و متحدانش برای متعادل کردن مجدد بازارهای نفت خام و بالاتر بردن قیمتهای نفت کافی است.
به عنوان مثال چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، خرید از آمریکا را افزایش داده و در 9 ماه نخست سال میلادی جاری معادل حدود 127 هزار بشکه در روز نفت آمریکا را وارد کرده است.
اگرچه با این میزان واردات، آمریکا تنها پانزدهمین صادرکننده بزرگ به چین شده اما آمار صادرات این کشور 880 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2016 افزایش داشته است.
سایر صادرکنندگان غیرسنتی به چین نیز با اقدام اوپک و متحدانش برای محدود کردن تولید، وارد بازار این کشور شدند.
واردات از مالزی 500 درصد، انگلیس 95 درصد و جمهوری کنگو 459 درصد افزایش یافته است.
در مقابل، صادرات عربستان که سابق بر این بزرگترین تامینکننده نفت چین بود، 0.6 درصد در 9 ماه نخست سال میلادی جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2016 کاهش یافت.
واردات چین از ایران 4.2 درصد و از عراق 5.8 درصد رشد کرد با اینهمه هر دو رقم در مقایسه با افزایش 12.2 درصدی مجموع واردات چین در 9 ماهه نخست امسال کمتر بوده است.
آنچه که آمار گمرکی چین و اطلاعات کشتیرانی نشان میدهد این است که تداوم اختلاف قیمت قابل توجه وست تگزاس اینترمدیت به برنت، به همراه محدودیت تولید اوپک و متحدانش دینامیکهای بازار جدیدی در آسیا ایجاد کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، مشکل اوپک و سایر صادرکنندگان بزرگ به بزرگترین منطقه واردکننده نفت جهان این است که زمانی که سهم بازارشان از دست رفت، پس گرفتن آن دشوار خواهد بود.