نقد و بررسی آیفون ۸ و ۸ پلاس

کمپانی اپل در مراسم روز ۲۲ شهریور در مقر اصلی خود (Apple Park) و در سالنی که به نام بنیان‌گذار فقیدش، استیو جابز نام‌گذاری شده، آیفون ۸ و ۸ پلاس و ۱۰ را به همراه نسل جدید ساعت هوشمند اپل واچ ۳ و نسل جدید تلویزیون Apple TV را معرفی کرد

کمپانی اپل در مراسم روز 22 شهریور در مقر اصلی خود (Apple Park) و در سالنی که به نام بنیان‌گذار فقیدش، استیو جابز نام‌گذاری شده، آیفون 8 و 8 پلاس و 10 را به همراه نسل جدید ساعت هوشمند اپل واچ 3 و نسل جدید تلویزیون Apple TV را معرفی کرد. اما امسال برخلاف رویدادهای سال گذشته، اپل سه تلفن را معرفی کرد: آیفون 8 و 8 پلاس و آیفون X (یا همان آیفون 10). با نقد و بررسی آیفون 8 و 8 پلاس همراه باشید.

این مطالب را هم بخوانید:

اپل واچ و اپل تی‌وی جدید با قابلیت‌های LTE و 4K معرفی شدند

رویداد دوازدهم سپتامبر اپل: از آیفون 8 و اپل واچ چه انتظاراتی داشته باشیم؟

قابلیت های مخفی ای او اس 11 اپل را بشناسید

به‌طور کلی تمرکز اصلی اپل در این رویداد در مورد تأکید بر آیفون 10 بود؛ محصولی انقلابی که کمپانی موردبحث آنرا به مناسبت دهمین سال معرفی اپل تدارک دیده، و بیانگر خط‌مشی دهه آتی کمپانی ساکن کوپرتینو است. اسمارتفونی با ویژگی‌های برجسته‌ای چون طراحی کاملاً جدید، صفحه‌نمایش بدون حاشیه اُولد، سیستم تشخیص چهره پیشرفته، و الگوهای ارتباطی کاملاً جدیدی که با تکیه بر حذف دکمه فیزیکی هوم توسعه یافته‌اند.

آیفون 8

اما دو محصول دیگر یعنی آیفون 8 و 8 پلاس با اینکه فاقد این ویژگی‌های برجسته بودند، اما پردازنده، قابلیت شارژ وایرلس و دوربین‌های مشابه آیفون 10 داشتند. به جز این موارد شاهد تغییر و نوآوری جدیدی نسبت به نسل قبل آیفون 7 نیستیم. با اینکه فعلاً استقبال از این دو آیفون به نسبت نسل‌های قبل ناامیدکننده است، اما قطعاً اپل میلیون واحد از آیفون 8 (یا بردار بزرگترش) را به افرادی که قصد به‌روزرسانی تلفن خود را دارند، افرادی که نمی‌خواهند 1000 دلار بابت خرید آیفون 10 پرداخت کنند، یا افردای که فقط به دنبال خرید یک اسمارتفون پرچمدار جدید هستند و خیلی درباره آن فکر نمی‌کنند، خواهد فروخت. به‌طور کلی اگر آیفون 10 را خط‌مشی آینده اپل بدانیم، اما قطعاً باید آیفون 8 یکی از بهترین آیفون‌هایی که اپل تاکنون ساخته، به شمار آوریم.

نقد و بررسی آیفون 8 : طراحی بدنه

آیفون 8اساساً آیفون 8 نسل چهارم آیفون 6 است؛ البته با وجود اینکه اپل مدعی است آیفون 8 طراحی کاملاً جدیدی دارد، اما این کمپانی همین ادعا را در مورد آیفون 6S و 7 هم مطرح کرده بود. آیفون 8 به اصول طراحی آیفون 6 پایبند است و تفاوت فاحشی میان طراحی این آیفون و طراحی آیفون 7 وجود دارد. تنها تفاوت عمده و قابل ذکر، شیشه پشتی و جنس بدنه شیشه و فلز است. شباهت آیفون 7 و 8 تا بدین جاست که بدون هیچ‌گونه مشکلی می‌توانید از قاب‌های آیفون 7 و 7 پلاس برای آیفون 8 و 8 پلاس هم استفاده کنید. و اینکه شیشه پشتی سنگین‌تر از آلومینیوم آیفون 7 است (که خیلی هم بد نیست). در حقیقت نحوه ترکیب شیشه و فلز و افزایش وزنی که باعث راحت‌تر شدن در دست گرفتن آیفون 8 نسبت به آیفون‌های 6 و 7 شده، خود مقوله‌ای جالب‌توجه است. نکته جالب‌تر اینکه مقاومت و استحکام این شیشه، بسیار بالاتر از استحکام آلومینیوم بکار رفته در آیفون 7 و بنا به ادعای خود اپل، این شیشه قویترین شیشه‌ای است که تاکنون در اسمارتفونها استفاده شده است. این موضوع را می‌توان به وضوح در تست مقاومت‌هایی که بر روی آیفون 8 صورت گرفته، مشاهده کرد. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد نیازی به خرید قاب جدید برای آیفون 8 نداشته باشید، اما ظاهراً در تست‌هایی که بر روی آیفون 8 پلاس انجام شده، به مرور زمان در جیب خط و خش بر می‌دارد. آیفون 8 در سه رنگ خاکستری، نقره‌ای و طلایی عرضه خواهد شد. البته رنگ طلایی آن چیزی نیست که انتظار آنرا دارید. بیشتر شبیه رنگ کرمی ست اما به نظر می‌رسد این رنگ مورد استقبال خریداران قرار گیرد.

قابلیت های مخفی ای او اس 11 اپل را بشناسید

اما بزرگترین مسئله آیفون 8، طراحی آن است که مربوط به چهار سال پیش است. این در حالیست که رقبایی چون سامسونگ و ال‌جی، پیشرفته‌ای چشمگیری در زمینه طراحی دیوایس‌های خود داشته‌اند. شاید طراحی آیفون با اضافه شدن شیشه پشتی و تغییر محل قرارگیری آنتن، کمی متفاوت از طراحی آیفون 6 باشد، اما در مقایسه با گلکسی S8 و سایر پرچمداران اندرویدی مانند ال‌جی V30  بسیار طراحی از مد افتاده دارد. در واقع رقیب اصلی اپل برای این دیوایس‌ها، آیفون 10 است، اما این کمپانی عنوان کرده که آیفون 8 هم یک اسمارتفون پرچمدار است، ولی حاشیه زیاد و ابعاد آیفون 8 چندان برای بازار تلفن‌های رده بالا جذاب ندارد.

برای مقایسه، گلکسی S8 به لحاظ ابعاد فقط اندکی از آیفون 8 بزرگتر است، اما صفحه‌نمایش بزرگتری نسبت به آیفون 8 پلاس دارد، دوربین برآمدگی ندارد، و به‌طور کلی باریکتر و زیباتر است. البته S8 تنها پرچمدار دارای صفحه‌نمایش OLED بدون حاشیه نیست؛ اسنشال فون هم که صفحه‌نمایش LCD بدون حاشیه دارد. با تمام این اوصاف، بدون شک طراحی S8 بسیار بهتر از آیفون 8 است. در حقیقت کاملاً مشخص است که اپل در زمینه طراحی تمام انرژی خود را صرف آیفون 10 کرده و بدین ترتیب آیفون 8 در مقابل رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارد.

نقد و بررسی آیفون 8 : صفحه‌نمایش و اسپیکر

نقد و بررسی آیفون 8کمپانی اپل تکنولوژی True Tone (که اولین بار در آیپد پرو آنرا معرفی کرد) را به آیفون 8 افزوده کرده است. به شخصه معتقدم که همیشه صفحه‌نمایش LCD آیفون به لحاظ دقت رنگ یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های بازار است، و حالا به لطف بهره‌گیری از تکنولوژی True Tone که نور محیط را سنسورهای قسمت جلوی تلفن اندازه‌گیری کرده و دمای رنگ تنظیم می‌کند، این کیفیت بهبود می‌یابد. لازم به ذکر است که در بخش تنظیمات می‌توان فعال بودن این قابلیت را تنظیم کنید. مثلاً اگر این گزینه در محیط داخلی فعال باشد، دمای رنگ‌ها کمی گرم‌تر می‌شود.

نقد و بررسی آیفون 8به‌روزرسانی اسپیکرهای استریو نسل جدید آیفون، نکته مثبت و البته جذاب است. همانند آیفون 7، اسپیکرها صدای واقعاً بلندی دارد، اما صدای خروجی 25 درصد بلندتر از آیفون 7 است. به‌طور مشخص و متمایز واقعاً می‌توان صدای استریو را شنید.

بلوتوث هم به بلوتوث نسخه 5 آپدیت شده، بنابراین باید با قابلیت اطمینان بیشتری نسل آتی هدفون‌های وایرلس و (به خصوص) دیوایسهای خانه هوشمند متصل شود. با اینکه در حال حاضر دیوایس زیادی در بازار وجود ندارد که از بلوتوث نسخه 5 پشتیبانی کند، پس باید کمی منتظر باشیم تا عملکرد بلوتوث 5 را شاهد باشیم. اما نکته تعجب انگیز و تا حدودی مسخره اینکه iOS 11 رابط مدیریت دیوایسهای بلوتوثی صرفاً به شکل یک ویجت موزیک در کنترل سنتر آپدیت کرده است. به‌طور کلی به جز زمانی که از یکی از پنج هدفون دارای چیپ W1 اپل استفاده می‌کنید که بهتر از محصولات سایر تولیدکنندگان با آیفون جفت و سینک می‌شود و استفاده از قابلیت وایرلس در iOS چندان تجربه لذت بخشی نیست.

نکته بعدی که نیازی به گفتن ندارد، عدم وجود جک 3/5 میلیمتری هدفون است که هنوز به استانداردی در سایر دیوایسها تبدیل نشده است. دانگل هدفون ساخت اپل با امتیاز 1/5 ستاره، یکی از بی‌کیفیت‌ترین محصولات اپل استور است. با اینکه یک سال از حذف جک هدفون گذشته، اما بازهم اکوسیستم صوتی لایتنینگ بیش از اندازه ناپخته است.

نقد و بررسی آیفون 8 : شارژ وایرلس و عمر باتری

نقد و بررسی آیفون 8بر اساس استاندارد Qi، شیشه پشتیبانی اجازه شارژ وایرلس را می‌دهد. با تست‌هایی که بر روی پد شارژ Mophie (که اپل در فروشگاه‌هایش می‌فروشد)، و همچنین پد Qi سامسونگ، عملکرد شارژ وایرلس رضایت‌بخش است. شارژ Qi واقعاً کند است؛ در واقع هدف اپل انطباق سرعت شارژ شارژر 5 وات خودش است، اما شاید با شارژ Mophie، آیفون 8 پلاس در عرض نیم ساعت فقط 15 درصد شارژ بیشتر انجام شود. البته ظاهراً آپدیت آتی iOS اجازه خواهد تا آیفون 8 شارژ بیشتری از پد شارژهای Mophie و Belkin دریافت کند و سرعت شارژ افزایش چشمگیری داشته باشد.

نقد و بررسی آیفون 8و اینکه بالاخره آیفون 8 از قابلیت شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند که قطعاً گزینه بسیار مفید و کاربردی ست. بنا به گفته خود اپل، می‌توان از هر شارژری که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند استفاده کرد، اما به نظر می‌رسد بهترین نتیجه را با شارژر 29 وات USB-C مک بوک مشاهده کرد که در عرض 30 دقیقه می‌تواند شارژ را به 50 درصد برساند. البته سایر شارژرها هم سرعت شارژ تقریباً مشابهی دارند؛ مثلاً در آزمایشی که با شارژر آیپد انجام شده بود، آیفون 8 پلاس در عرض 30  دقیقه بیش از 40 درصد شارژ شد. پیشنهاد می‌شود برای دستیابی به این سرعت شارژ، جداگانه یک شارژر ولتاژ بالا خریداری کنید، چراکه شارژر 5 وات موجود در جعبه آیفون 8، همان شارژ معمولی آیفون است.

متأسفانه باتری آیفون 8 و 8 پلاس اندکی کمتر از باتری آیفون 7 و 7 پلاس است. اما بنا به گفته اپل، به خاطر کارایی و بهره‌وری بالاتر چیپ A11 نسبت به چیپ A10، باید عمر باتری هر دو مدل به اندازه نسل قبل باشد. در تست‌های انجام شده مشاهده شد که در استفاده معمول، عمر باتری کمی کمتر از یک روز بود. اما هنگام استفاده از اپلیکیشن­های واقعیت مجازی، مصرف باتری به شدت افزایش می‌یابد که کاملاً طبیعی و منطقی ست. و حالا در آپدیت جدید می‌توانید سوئیچ کردن به حالت low-power mode را به کنترل سنتر اضافه کنید که در صورتی که نیاز به ذخیره مصرف باتری داشته باشید بسیار مفید و کاربردی ست.

نقد و بررسی آیفون 8 : دوربین

نقد و بررسی آیفون 8سال گذشته در بسیاری از تست‌هایی که در زمینه دوربین بر روی S8، پیکسل و آیفون 7 انجام شد، آیفون 7 عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دو رقیب دیگر داشت. اما قطعاً دوربین آیفون 8 یکی از بهترین دوربین‌های موبایل است.

آیفون 8با وجود اینکه درست به مانند سامسونگ، تصاویر ثبت شده با آیفون 8 نیز به‌صورت پیش فرض اشباع شده است، اما به گفته اپل هنوز هم واقعی از رنگ‌های اشباع شده گلکسی S8 است. و اینکه حالا قابلیت HDR همیشه فعال است (مانند دوربین پیکسل) و کاربر نمی‌تواند این قابلیت را غیرفعال کند، ولی می‌توانید تنظیماتی اعمال کنید که تصاویر به صورت غیر HDR ثبت شود. به طور کلی وقتی تصاویر ثبت شده با آیفون 8 و پرچمدارانی چون پیکسل XL، S8 و آیفون 7 را با هم مقایسه می‌کنیم، کیفیت تصاویر آیفون 8 بسیار باکیفیت و دارای رنگ‌های بسیاری غنی است، اما در اکثر اوقات برنده بلامنازع Pixel بود، به خصوص در شرایط نوری کم. در ادامه نمونه ای از عکسهای گرفته شده با آیفون های جدید را مشاهده کنید.

نقد و بررسی آیفون 8

آیفون 8

نقد و بررسی آیفون 8نقد و بررسی آیفون 8 : ویژگی PORTRAIT LIGHTING

نقد و بررسی آیفون 8یکی از جدیدترین و برترین ویژگی‌های امسال آیفون 8 پلاس، ویژگی Portrait Lighting است که خود به تنظیماتی چون Studio، Contour و Stage تقسیم می‌شود. فعلاً نسخه بتای این ویژگی منتشر شده که همین امر قضاوت در مورد آن را سخت می‌کند، ولی به نظر نمی‌رسد به اندازه حالت پرتره که سال گذشته در آیفون 7 پلاس معرفی شد، جذابیت داشته باشد. اساساً به نظر می‌رسد گام بعدی منطقی حالت پرتره باشد که یک لنز تاری اعمال می‌کند (می‌توانید افکت نوری بر روی صورت سوژه خود بکار ببرید). اپل می‌گوید که در واقع این ویژگی ترسیم این افکت بر روی چهره است، اما به نظر نمی‌رسد چیزی به جز یک فیلتر ساده باشد. ویژگی موردبحث بیشتر می‌تواند جنبه سرگرم‌کننده داشته باشد، و می‌توان از افکت Stage به‌طور ویژه‌ای در اینستاگرام استفاده کنید.

نقد و بررسی آیفون 8 : عملکرد

نقد و بررسی آیفون 8قلب تپنده آیفون 8 همان چیپ جدید A11 Bionic است که در آیفون X هم به کار رفته است. به گفته اپل، این کمپانی از این جهت پسوند Bionic را به چیپ خود افزوده تا متمایز از نام چیپ‌های رقبا باشد (مانند Fusion به چیپ A10 سال گذشته افزوده بود.)

آیفون 8صرف‌نظر از جنبه بازاریابی، نباید خیلی از سرعت فوق‌العاده بالای A11 شگفت‌زده شویم. اپل همواره یکی از پیشگامان صنعت طراحی و تولید، و عملکرد چیپ موبایل بوده، و A11 هم کنترلر عملکرد جدیدی دارد که می‌تواند شش هسته فعال این چیپ را مدیریت کند؛ از این شش هسته، دو هسته مخصوص پردازش سنگین بوده و چهار هسته دیگر مربوط به فعالیت معمولی ست. همچنین این چیپ اولین چیپ دارای GPU داخلی است که توسط خود کمپانی اپل طراحی شده است. نتایج اولیه بنچمارکها نشان می‌دهند که آیفون 8 سریع‌تر از iPad Pro مجهز به چیپ A10 Fusion و حتی مدل‌های پایه مک بوک پروی 13 اینچی ست. البته در استفاده معمول و کارهای روزمره‌ای چون جستجوی وب، تماشای ویدئو و عکاسی، تفاوت فاحشی میانی عملکرد آیفون 7 و آیفون 8 وجود ندارد.

آیفون 8نقد و بررسی آیفون 8 : واقعیت مجازی

آیفون 8شاید یکی از جاهایی که واقعاً بتوان عملکرد فوق‌العاده چیپ جدید اپل را حس کرد، در زمان استفاده از اپلیکیشنهای جدید ARKit اپل در iOS 11 باشد. با اینکه فعلاً اپلکیشن واقعیت مجازی زیادی برای ARKit منتشر نشده، ولی در حال حاضر می‌توانید نسخه اولیه یک اپلیکیشن اندازه‌گیری که به نحوه ضربان قلب را آموزش می‌دهند؛ یک اپلیکیشن خیال‌پردازی، بازی Thomas the Tank Engine، و البته دموی اپلیکیشن IKEA (که امکان مشاهده مجازی مبلمان منزل را به شما می‌دهد) را امتحان کنید.

نقد و بررسی آیفون 8  : به روز رسانی iOS 11

نقد و بررسی آیفون 8به جرئت می‌توان گفت که iOS 11 یکی از بزرگترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اپل است. حالا فونت‌ها درشت‌تر از قبل شده، و بسیاری از اپلکیشن­های اصلی و مهم از نو طراحی شده‌اند. شاید بازطراحی اپ استور، یکی از جذابترین بخش‌های این آپدیت باشد.

نقد و بررسی آیفون 8کنترل سنتر جدید iOS 11 نیز جذابیت بیشتری نسبت به قبل داشته و گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. و خبر بسیار خوب اینکه، حالا می‌توان حالت airplane طوری تنظیم کرد که فقط تماس رادیویی را قطع کرده و وای فای و بلوتوث را غیرفعال کند که برای افرادی که همیشه در سفرند، بسیار مفید است.

نقد و بررسی آیفون 8از دیگر ویژگی‌های جدید می‌توان به امکان ارسال همزمان و فوری اسکرین شات، امکان دستیابی مستقیم به فایل‌های سرویس‌هایی چون Dropbox و Box، واضح‌تر شدن نوتیفیکیشن­ها، اشاره کرد. صدای سیری طبیعی‌تر شده، اما قابلیت جدیدی به آن افزوده نشده است.

نقد و بررسی آیفون 8 آی او اس 11نقد و بررسی آیفون 8 : قیمت

آیفون 8در حال حاضر تنوع محصولات اپل با مدل‌هایی از قیمتی بین 349 دلار آیفون SE تا 1125 دلار برای نسخه 256 گیگابایت آیفون 10، بیشتر شده و آیفون 8 تقریباً جزو در بالای این جدول قرار می‌گیرد. نسخه 64 گیگابایتی آیفون 8 با قیمت 699 دلاری و نسخه 64 گیگابایتی آیفون 8 پلاس 799 دلار است که 50 دلار بیشتر از سری 7 سال گذشته است. شاید تصمیم‌گیری بین نسخه 256 گیگابایتی آیفون 8 با قیمت 949 دلار و نسخه پایه 64 گیگابایتی آیفون 10 به قیمت 999 دلار و انتخاب طراحی منحصربفرد و جدید آیفون 10 و داشتن فضای ذخیره بسیار زیاد، مسئله واقعاً چالش‌برانگیزی باشد. به شخصه ترجیح می‌دهم آیفونی با طراحی جدید را انتخاب کنم.

نقد و بررسی آیفون 8 : جمع‌بندی

نقد و بررسی آیفون 8با توجه به تمام مطالب بالا، به نظر نمی‌رسد دلیل واقعاً قانع‌کننده‌ای برای آپگرید از آیفون 7 وجود ندارد. آیفون 7 هنوز هم فوق‌العاده سریع بوده، و طراحی مشابهی با وزن کمتر و باتری بزرگتری دارد، و تقریباً می‌توانید تمامی ویژگی‌های iOS 11 که در آیفون 8 وجود دارد را در آیفون 7 هم تجربه کنید. اگر به دنبال شارژ وایرلس Qi هستید، می‌توانید با پرداخت 15 دلار قاب‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند را خریداری کنید. در مورد ویژگی Portrait Lighting هم اپلیکیشن­های بیشماری در اپ استور وجود دارند که همین افکت‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما در مورد مدل‌های قدیم‌تر از آیفون 7، بهبود کیفیت دوربین و سرعت کلی تلفن شما را واقعاً مجذوب خود خواهد کرد. با تمام این تفاسیر بازهم هستند افرادی که قصد خرید آیفون 8 را دارند؛ افرادی که همواره به دنبال بالاترین مدل موجود در بازارند، یا اینکه از سرعت تلفن خود راضی نیستند یا فقط به دنبال خرید یک تلفن جدید هستند. ممنون که با نقد و بررسی آیفون 8 با ما همراه بودید. نظرات خودتون و حتما با ما در میون بزارید.

نکات مثبت

  • پردازنده جدید پرسرعت
  • شارژ وایرلس خوب است
  • دوربین بسیار عالی
  • عملکرد فوق‌العاده iOS 11

نکات منفی

  • طراحی نه چندان جذاب و از مد افتاده
  • بالاترین مدل تنها 50 دلار با آیفون 10 اختلاف قیمت دارد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان