ماهان شبکه ایرانیان

راهنمای تزیین هندوانه برای شب یلدا

 

بازم بلندترین شب سال از راه رسید و همه ی اعضای خانواده دور هم جمع شدن و مشغول گل گفتن و گل شنفتن و خوردن خوراکی های خوشمزه، مثل آجیل، انار، شیرینی، باسلق و از همه مهم تر هندوانه شدند. شما هم از اونایی هستید که مرد خونه!! هندوانه را روی مجمعی می ذاره و با چاقوی قصابی به جونش می افته؟ یا خانومای با سلیقه ی خونه از روز قبل در تدارک اند تا به قول معروف جلوی مهمونا در بیان؟ شایدم از اونایی هستین که مجردی زندگی می کنید و حال این جمع های خانوادگی رو ندارید و عید به عید فامیل رو، اونم فقط برای عیدی می بینید؟! در هر صورت، با هر سن و جنس و سلیقه ای که هستید، شب چله یکی از قدیمی ترین رسوم ما ایرانی ها است که جزئی از وجود همه است. به همین مناسبت یه مقاله ی هندوانه ای برای تان آماده نموده ایم که در آن از سیر تا پیاز هندوانه و چند تا طرح خوشگل آن را برای تان شرح می دهیم!


مقاله ی مرتبط:
شیوه‌ی صحیح دون کردن انار
این شد که یلدا شد! همه‌چیز درباره‌ی شب یلدا
۹ روش خلاقانه برای استفاده از جا یخی

 

 

watermelon_design_11-2a2

 

هندوانه با نام علمی ( Citrullus lanatus)نوعی بوته و میوه از دسته صیفی جات است که در جالیز رشد می کند. اصل این میوه از هندوستان بوده‌ است چنان که از ریشه ی کلمه [= منسوب به هندوان] بر می ‌آید. نام کامل آن «خربزه ی هندوانه» بوده است. پس از آمدن هندوانه به ایران، به عربستان راه یافت و از آنجا به اندلس، و از اندلس به نواحی دیگر اروپا.

w

در گذشته به این میوه تربوزه می‌ گفته ‌اند که هم اکنون در افغانستان و تاجیکستان به هندوانه تربوزه گفته می ‌شود. هم اکنون هندوانه در شهرهای شمالی ایران و شهرستان زابل در سیستان و بلوچستان و شهرهای استان خوزستان و کرمان و در استان فارس شهرستان اقلید به صورت وسیع کاشت می شود.

ریشه ی کلمه ی هندوانه از کلمه ی وانا که معنی هندوانه در زبان هندی است گرفته شده ‌است و ایرانیان قدیم آن را هندووانا می نامیدند.

97671885642771964

ارزش غذایی یک برش هندوانه

 

ماده مغذیمقدار ماده مغذی
ویتامین A76/1046 واحد بین المللی
ویتامینC46/27 میلی گرم
ویتامین B641/0 میلی گرم
ویتامین B123/0 میلی گرم
ویتامین B561/0 میلی گرم
پتاسیم332 میلی گرم
منیزیم46/31 میلی گرم
فیبر غذایی43/1 گرم
انرژی92 كالری

 

31

تزئین هندوانه

منشا تزئین سبزیجات و میوه ها مشخص نیست، برخی معتقدند که در دوران باستان در ژاپن آغاز شد، برخی دیگر می گویند این هنر، 700 سال پیش در سوکوتای تایلند شروع شد، با این حال، دسته ی دیگری هستند که ترئین میوه ها و سبزیجات را منسوب به دوره ی سلسله های تانگ (906-618 پیش از میلاد) و سونگ (1279-960 پیش از میلاد) در چین می دانند.

12

مربوط به هر کجا و هر زمانی که باشد، این هنر خلاقانه زیبا و چشم نواز است و شب چله بهترین زمان برای تمرین این هنر است. با هندوانه طرح های زیبا و خلاقانه خلق کنید. اما پیش از آن به راهنمایی های زیر توجه کنید:

watermelon_design_6-2a2

  • پیش از بریدن طرح روی هندوانه، بگذارید به دمای اتاق برسد، چرا که هنگامی که هندوانه سرد نیست، برش آسان تر است. می توانید پس از تزئین هندوانه را درون یخچال خنک کنید.
  • پیش از طراحی هندوانه، مقداری از زیر آن را ببرید تا بایستد.
  • پیش از برش، طرح تان را با ماژیک ضدآب نوک تیز روی پوست هندوانه بکشید.

watermelon_design_7-2a2

  • پس از کشیدن طرح روی پوست هندوانه، به عنوان راهنما در نقاط اصلی اش خلال دندان فرو کنید.
  • از یک چاقو تیز نوک دار استفاده کنید؛ هر چه چاقو تیز تر باشد، بریدن طرح آسان تر خواهد بود. احتیاط فراموش نشود!!!
  • می توانید از هسته گیر سیب نیز استفاده کنید.

watermelon_design_1-2a2

  • برای گیر دست مناسب و محافظت از دستانتان از دستکش باغبانی نو با کف محافظ استفاده کنید.
  • یک میز کار صاف و محکم استفاده کنید.
  • برای طرح های پیچیده تر، از کاغذ کاربن استفاده کنید. کاغذ کاربن را زیر طرح تان قرار دهید و هر دوی آنها را روی هندوانه بچسبانید و با خودکار روی طرح را بکشید تا طرح روی هندوانه چاپ شود.

2

  • احتیاط کنید و خلاق باشید.

نوشیدنی لیمو و هندوانه

4th-of-July-5

می توانید یک کار جدید انجام دهید، نوشیدنی هندوانه هم درست کنید. این نوشیدنی هم شیرین و هم خیلی خوشمزه است. برای درست کردنش هم مواد اولیه زیادی لازم نیست.

مواد لازم:

1 هندوانه ی متوسط

6 لیمو ترش حلقه شده

4-3 لیمو ترش آب گرفته شده

یخ

شکر در صورت تمایل

4th-of-July-3

روش تهیه:

هندوانه را قاچ کنید و درون مخلوط کن خرد کنید. در صورت تمایل می توانید مایع به دست آمده را از صافی رد کنید، اگر نه که به همین صورت هم عالی است، همه چیز به ذائقه تان بستگی دارد! بسته به شیرینی هندوانه و میل خودتان به آن شکر اضافه کنید و مخلوط کنید، سپس آبلیمو، لیمو ها و یخ را اضافه کنید! نوشیدنی تان آماده است. می توانید هم چنین یخ ها را نیز داخل مخلوط کن بریزید و یخ در بهشت درست کنید.

نوش جان!

0032

می توانید با این تکنیک ساده ناخن های تان را نیز مانند مدل زیر، یلدایی کنید!

tumblr_n8ppkwNowt1qhrp9do1_1280

یلدای همه پیشاپیش مبارک!

 

watermelonkiwifeta-salad

 

 

watermelon_design_3-2a2

نوشته شده توسط: مینا داودی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان