معرفی فیلم The Foreigner:‌ جکی چان در نقشی جدی و متفاوت

برای جکی چان Jackie Chan، فیلم «بیگانه» The Foreigner، تغییری در سبک بازی او محسوب می‌شود. چان که بیشتر برای بازی در فیلم‌های اکشن/ کمدی معروف است، هیچ‌وقت در فیلمی با هم‌چین موضوع جدی‌ای بازی نکرده بود

برای جکی چان Jackie Chan، فیلم «بیگانه» The Foreigner، تغییری در سبک بازی او محسوب می‌شود. چان که بیشتر برای بازی در فیلم‌های اکشن/ کمدی معروف است، هیچ‌وقت در فیلمی با هم‌چین موضوع جدی‌ای بازی نکرده بود. در این فیلم به کارگردانی مارتین کمپل Martin Campbell، کارگردان دو فیلم از سری فیلم‌های جیمز باند، چان در نقش پدر داغ‌دیده‌ای است که در پی گرفتن انتقام است، بازی می‌کند. با توجه به سابقه رزمی و عطش انتقام و عزم راسخ، هیچ‌چیز نمی‌تواند او را از هدفش بازدارد. در این فیلم چان نه‌تنها فرصتی دوباره برای اجرای فنون رزمی خود به دست آورد، بلکه توانست بازی جدی و تأثیرگذاری از خود به نمایش بگذارد که تابه‌امروز شاهد آن نبوده‌ایم.
با این‌که قسمت‌هایی از «بیگانه»، فیلم‌های «اولین خون» First Blooad و Point Blank را به خاطر ما می‌آورد اما داستان آن بیشتر از یک انتقام ساده است. داستان فیلم، اقتباس گرفته‌شده از رمان The Chinaman، نوشته Stephen Leather در سال 1992، ماجرای عملیات بمب‌گذاری تروریستی در لندن و مذاکرات بین نماینده رسمی دولت، به‌وسیله Liam Hennessy (با بازی پیرس برازنان Pierce Brosnan)، مأمور سابق ارتش جمهوری ایرلند که اکنون در تلاش برای حفظ آرامش است را روایت می‌کند. وقتی Leather در 25 سال پیش این داستان را نوشت، ارتش جمهوری ایرلند هنوز پابرجا بود اما اکنون ارتش جدیدی برای به مخاطره انداختن امنیت، روی کار آمده است.کشته شدن دختر نوجوان Quan Ngoc Minh (چانگ) با بازی کیتی لیونگ Katie Leung، در حادثه بمب‌گذاری، باعث وارد شدن او به این درگیری بین‌المللی می‌شود. Quan در ابتدا با مسالمت کمپینی برای پیدا کردن مسببان این حادثه راه می‌اندازد. فرمانده Richard Bromley (با بازی ری فیرون Ray Fearon) که مسئول تحقیق درباره این حادثه است، کمپین Quan را مزاحمتی برای تحقیقات خود می‌داند و اجازه حضور به او نمی‌دهد. Quan که از طریق اخبار فهمیده بود که Hennessy مسئول اصلی پرونده، در ایرلند شمالی است، تصمیم گرفت به آنجا برود. ملاقات او با Hennessy مانند ملاقاتش با Bromley بی‌ثمر بود. او که دیگر صبرش به سر رسیده بود، تصمیمی قطعی گرفت. بعد از درگیر‌های خشن و سریعی که اتفاق میٰ‌افتد، دیگرکسی به او به چشم یک مرد چینی پیر نگاه نمی‌کند.
جنبه‌های سیاسی «بیگانه» قدری پیچیده هستند و درکی از تاریخ معاصر ایرلند می‌تواند کمکی به درک بهتر آن کند. در بعضی مواقع انگار دو فیلم با دو داستان متفاوت هم‌زمان در حال پخش است، صحنه‌های طولانی بدون حضور Quan، در مورد تحقیقات Hennessy و از طرفی ماجراهای هیجان‌انگیز Quan را در صحنه‌های دیگر شاهد هستیم. او فقط یک‌چیز را می‌خواهد، نام کسانی که مسئول حمله تروریستی بودند. او مطمئن است که Hennessy این اطلاعات را دارد، به همین دلیل او را هدف اصلی خود قرار می‌دهد.چان در 63 سالگی با آمادگی فیزیکی عالی، در «بیگانه» بازی اکشن و هیجان‌انگیزی از خود به نمایش می‌گذارد. بااین‌حال، جنبه قابل‌توجه بازی او را می‌توان همین هنرهای رزمی دانست. در صحنه‌ای در اوایل فیلم، Quan بعد از مرگ دخترش، در اتاق او راه می‌رود و به عروسک‌های او نگاه می‌کند و پیراهن او را می‌بوید. این صحنه‌ای تأثیرگذار است و چان به زیبایی احساسات را به مخاطب منتقل می‌کند. وقتی به صحنه‌های خشن فیلم می‌رسیم، بازی احساسی او را در آن صحنه به یاد می‌آوریم و درد و انگیزه او را بهتر درک می‌کنیم.
پیرس برازنان که در فیلم قبلی کمپل نیز با او همکاری کرده بود، در این فیلم در نقش Hennessy، دیپلماتی میان‌سال بازی می‌کند. او برای موج حملات تروریستی که در شرف وقوع است، آمادگی ندارد و وقتی Quan به تعقیب او مشغول می‌شود، از برادرزاده خود (با بازی Rory Fleck Bryne)، می‌خواهد که رد Quan را بزند.
در کل، «بیگانه» به‌خوبی John Wick و یا Payback نیست، زیرا فیلم جدی‌تر و پیچیده‌تری است. بااین‌حال، فیلمی خوش‌ساخت و با داستانی جالب است. مهم‌ترین دلیل برای تماشای این فیلم، چان است که وارد دوره جدیدی از بازی خود شده است.
نظر برخی منتقدان درباره این فیلم:میک لاساله Mick LaSalle، از مجله San Francisco Chronicle درباره بازی چان در این فیلم می‌گوید: «این اولین فیلم از چان است که به کیفیت فیلم‌های اولی اوست. او در 63 سالگی، در این فیلم توانایی بدنی و فنون رزمی خود را به نمایش می‌گذارد. همچنین چان در این فیلم نشان داد که می‌داند چطور باید بازی کند. در بین به تله انداختن و انفجار و درگیری‌ها، چان نقش فردی عزادار را بازی می‌کند و غم صورتش ما را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهد.»
منتقد The A.V Club و Ignatiy Vishnevetsky فیلم‌سازی مارتین کمپل را تحسین می‌کند و ازنظر او «بیگانه» فیلمی خوب، با فیلم‌نامه‌ای قوی و جالب است. ازنظر او جنبه سیاسی فیلم، آن را متمایز از فیلم‌های دیگر این ژانر کرده است.
منتقد مجله نیویورک دیلی نیوز، Ethan Sacks درباره بازیگر این فیلم می‌گوید: «اتفاقی جالب در سینما: یک فیلم‌ساز غربی، جکی چان را جدی گرفته است. در این فیلم با موضوع انتقام، چان در نقش Quan، رستوران‌دار اهل لندن است که دخترش را در حمله‌ای تروریستی از دست می‌دهد. بااین‌حساب، انتظار نداشته‌باشید که جکی چان مانند گذشته بازی طنزی از خود به نمایش بگذرد و با دیدن فیلم لبخند به لبتان بشیند.»
کیتی والش Katie Walsh منتقد Chicago Tribune، نظر متفاوتی درباره «بیگانه» دارد. ازنظر او فیلم‌نامه به‌حدی پیچیده و دارای داستان‌های مختلف است که گویی نویسنده چندین ایده متفاوت در اختیار داشته و تصمیم داشته از همه در یک فیلم استفاده کند. جکی چان در برابر ارتش جمهوری ایرلند؟ شاید جواب دهد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر