«منویر هایر» (Manveer Heir) یک طراح گیمپلی است که بیش از هفت سال در استودیوی بازیسازی «بایوویر مونترال» (Bioware Montreal) مشغول به کار بوده. این طراح بازی، روی عناوینی مثل مس افکت 3 و مس افکت: آندرومدا کار کرده است. او که حالا از الکترونیک آرتز و استودیوی بایوویر جدا شده، تصمیم گرفته است تا از سیاستهایی که الکترونیک آرتز دارد، کم و بیش صحبت کند.
الکترونیک آرتز هفتهی پیش ساخت یک جنگ ستارگان تک-نفره و داستان-محور را در استودیوی Visceral Games لغو و سپس خود استودیو را هم تعطیل کرد؛ استودیویی که بازیهای خوبی مثل مجموعهی Dead Space و Dante’s Inferno را ساخته بود. مدیر عامل الکترونیک آرتز به هنگام اعلام این خبر گفت که ساخت بازی را لغو کردهاند تا تجربهای بزرگتر و وسیعتر بسازند. اساسا منظور «پاتریک سودرلند» این بوده: «بازی تک نفره غیر آنلاین برای ما درآمد ندارد.»
«کسانی را در آن زمان دیدم که بیش از 15 هزار دلار در مس افکت کارت خریدند.»
منویر هایر میگوید که او از نزدیک تغییر سیاستهای الکترونیک آرتز را دیده است و میداند که این شرکت دیگر قرار نیست بازی تک نفره بسازد و فقط به ساخت بازیهای محیط-باز و آنلاین روی آورده است. او گفته: «آنها میتوانند بهتر از بازیهای محیط-باز درآمد داشته باشند و به همین دلیل، فقط میخواهند چنین بازیهایی بسازند. مدیر عامل الکترونیک آرتز گفته که میخواهیم بازیهایی بسازیم که گیمرها مدتها آن را بازی کنند؟ چرا؟»
این بازیساز ادامه داده است: «آقای الکترونیک آرتز، چرا برای تو مهم است که گیمرها به بازیات بازگردند؟ چون برای تو فقط فروش آیتم مهم است: اینکه مس افکت بخش چند نفره داشته باشد و در آن بستههای کارت بفروشید. اصلا به همین دلیل بود که در مس افکت 3 بستههای کارت میفروختیم. چون قرار بود کاری کنیم که گیمرها پس از 60 تا 100 ساعت بازی کردن، باز هم دوباره به سراغ مس افکت 3 بیایند.»
طراح بخش چند نفرهی مس افکت 3 میگوید: «بودجهی بازیهایشان را به بیش از 100 میلیون دلار افزایش دادهاند، ولی این بودجه صرف ساخت یک بازی خوب و خطی و تک-نفره نمیشود. چرا نمیتوانید هر دو نوع بازی را بسازید؟ الکترونیک آرتز و بقیهی شرکتهای بزرگ بازیسازی فقط به درآمد فکر میکنند. آنها اصلا برایشان مهم نیست گیمرها چه میخواهند، آنها به این توجه میکنند که چگونه میتوانند از گیمرها پول بگیرند.»
هایر به فروش آیتم اشاره میکند و میگوید: «من اجازه ندارم از اعداد و ارقام صحبت کنم، ولی بگذارید بگویم وقتی بخش چند نفرهی مس افکت 3 عرضه شد، حسابی بستههای کارت میفروختیم. درآمد حاصل از این بستههای کارت آنقدر زیاد بود که به عصر اژدها هم بخش چند نفره اضافه کردند. به بازیهای دیگر الکترونیک آرتز هم بخش چند نفره اضافه کردند؛ چون ما بخش چند نفره مس افکت 3 را خوب درآورده بودیم و پول زیادی از طریق آن نصیب شرکت شد.»
او ادامه داده: «کسانی را در آن زمان دیدم که بیش از 15 هزار دلار در مس افکت کارت خریدند.»
هایر میگوید: «مجموعهی جدید بایوویر را دیدهاید؟ Anthem. اصلا شبیه به بازیهای بایوویر نیست. اگر بایوویر چنین بازی را میسازد، استودیویی که من در آن هفت سال کار کردم، اگر استودیویی مثل Visceral تعطیل میشود و بازی آنها لغو میشود، تمام اینها یعنی الکترونیک آرتز قرار نیست دیگر بازی تک-نفره بسازد.»
هایر که روی مس افکت: آندرومدا هم کار کرده است، میگوید ساخت بازیهای محیط-باز، بسیار سخت است و آنها تجربهی لازم را برای ساخت یک مس افکت محیط-باز نداشتند: «به محض اینکه ساخت بازی تمام شد، استودیو را ترک کردم. پروژهی بسیار سختی بود و اصلا دورهی خوبی را نگذراندم.»
منویر هایر خودش استودیویی مستقل تاسیس کرده و میخواهد یک بازی دربارهی نژاد پرستی و نابودی جوامع سیاه پوست بسازد.
منبع: Eurogamer