شهر باستانی درگز ؛ آشنایی با کهن ترین شهر خراسان رضوی

شهر باستانی درگز ؛ آشنایی با کهن ترین شهر خراسان رضوی دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ایران گردی,گردشگری درگز جزو کهن‌ ترین شهرهای استان خراسان رضوی است

درگز جزو کهن‌ ترین شهرهای استان خراسان رضوی است. اگر از علاقه مندان به تاریخ باستان هستید، می ‌توانید به راحتی در کنار تورمشهد خود از این شهر فوق العاده بازدید کنید. درگز از دیرباز مورد توجه بوده است. نیمی از شهرت شهر به آن سبب است که نادرشاه افشار در این شهر متولد شد، از جهت دیگر این شهر باستانی به عنوان پایتخت حکومت پارت شناخته می‌شد. این شهر در راستای مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و به این سبب از اهمیت بالایی در مرز شمال شرقی ایران داشته و دارد، اگرچه باید گفت که اغلب آثار باستانی که در منطقه به چشم می‌خورند، به دوران افشاریان باز می‌ گردد. اگر در قالب تورمشهد به استان خراسان رضوی وارد می ‌شوید و زمان کافی در دست دارید، خالی از لطف نیست که از شهرهای نزدیک به مشهد بازدید کنید و دیدار از آثار باستانی طبیعی این خطه را در سفرنامه‌ی خود بگنجانید. درگز به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود، آثار باستانی فوق العاده ای را در خود گنجانده که ما در این بین به برخی از معروف ترین‌های این شهر اشاره خواهیم کرد. با همگردی همراه باشید.

 

 1) سایت باستانی بندیان

می‌توانید وسیع‌ترین گچبری متعلق به دوران ساسانی را در این محوطه مشاهده کنید. جالب است بدانید که این سایت باستانی در سال 1369 در پی برخی حفاری‌های کشاورزی در منطقه یافت شد. وسعت این ناحیه در حدی است که همچنان تحقیق و بررسی در این سایت ادامه دارد.

درگز

 2) یارم تپه

این سایت باستانی یکی از قدیمی ‌ترین نمونه‌های سکونت اقوام ماقبل تاریخ را در خود جای داده است. گفته می ‌شود که قدمت این تپه به هزاره‌ی پنجم قبل از میلاد مربوط است و این در حالی است که اقوام ساکن در این منطقه تا اواخر دوره‌ی ساسانی در این منطقه سکونت داشته اند. در حال حاضر تعداد قابل توجهی سفالینه‌ از منطقه بدست آمده که گویای فرهنگ غنی و مهارت این اقوام بوده است. یارم تپه یکی از محبوب ‌ترین نقاط دیدنی درگز از نظر گردشگران تورمشهد می باشد.

درگز

 3) قبرستان گبرها

قدمت این گورستان به قرن‌های 6 تا 9 هجری باز می ‌گردد. این قبرستان بر فراز تپه‌ای قرار گرفته و طبق بررسی ‌های صورت گرفته، محلی برای دفن زرتشتیان کوچ کرده به درگز بوده است.

درگز

 4) پلکان نادری

این منطقه در جنوب کوه‌های اکبر آباد واقع شده است. این محوطه حاوی 900 پله‌ی تراشیده شده در دل کوه است. گفته می‌ شود که نادرشاه افشار به دلیل صعب العبور بودن منطقه، دستور به احداث چنین گذرگاهی داده است. اگر در کنار تورمشهد خود  به درگز سفر می‌کنید، بازدید از این راه پله‌ی باستانی برای شما ضروری خواهد بود.

درگز

 5) بقعه علامه شهرستانی

این بنا که یکی از زیباترین بناهای به جای مانده در این خطه است، آرامگاه علامه شهرستانی، یکی از عرفای معروف منطقه می باشد. معماری بنا به شیوه ای فوق العاده طراحی شده و بازدید از آن به مسافرین تورمشهد که به درگز سفر می کنند، پیشنهاد می شود.

درگز


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر