غذاهای محلی استان گیلان ( بخش اول) ؛ خوشمزه های گیلانی

غذاهای محلی استان گیلان ( بخش اول) ؛ خوشمزه های گیلانی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ایران گردی,آشپزی,رستوران و کافه,گردشگری,سبک زندگی,تفریح و سرگرمی نام گیلان با سر سبزی و هوا و طبیعت بی ن ...

نام گیلان با سر سبزی و هوا و طبیعت بی نظیر عجین شده. بارش بارون های زیاد باعث شده که این منطقه  همیشه سرسبز و مملو از محصولات کشاورزی باشه. البته نمیشه حضور ماهی رو در غذاهای محلی استان گیلان فراموش کرد، ماهی و سیر  دو بخش مهم و همیشگی غذاهای گیلانی به حساب میان. مردمان این منطقه بی شک علاقه ی زیادی به غذا و مخصوصا برنج دارن و طعم اصلی غذاهاشون معمولا ترش هستش و میشه گفت که هیچ علاقه ای به غذاهای شیرین ندارن. برای شناخت بیشتر غذاهای محلی استان گیلان با ما باشید و سعی کنید حتما به این خطه ی سرسبز وطنمون سفری داشته باشید و لذت خوردن غذای محلی گیلان رو از نزدیک لمس کنید.

غذای گیلانی

باقلا قاتق 

بی شک از معروف ترین غذاهای محلی استان گیلان باقلا قاتقِ که خورشتی خوش طعمِ که از ترکیب پاچ باقلا، شوید، سیر و تخم مرغ تهیه میشه. مردمان این استان باقلا رو تازه و میخورن و در گوشه کنار شهر میتونید ببینید که باقلا رو بدون پوست و خیس خورده میفروشن. پاچ باقلا رو پس از خیس خوردن همراه شوید، سیر و ادویه با روغن تفت میدن و بهش آب اضافه میکنن. پس از جا افتادن خورش روی باقلا قاتق تخم مرغ میشکنن. مردم گیلان خورش رو در ظروف سفالی مخصوص به اسم " گَمَج میپزن. این خورش خوش طعم که از بی نظیرترین غذاهای گیلانی هستش همراه با پلو سرو میشه.

باقلا قاتق

میرزا قاسمی

غذاهای محلی استان گیلان دیگه محدود به این استان نیستن و به طور مثال شما میرزا قاسمی رو در اغلب سفره های ایرانی و رستوران ها میتونید پیدا کنید. ترکیبات اصلی میرزا قاسمی؛ بادمجان، تخم مرغ، گوجه و سیر هستش. بادمجان استفاده شده در میرزا قاسمی اول کبابی میشه و بعد از اون ساطوری و همراه سیر تفت داده میشه. به جد میشه گفت طعم بادمجان کبابی دلیل طعم بی نظیر این غذاس و طعمی تکرار نشدنی داره. بادمجان کبابی و سیر رو همراه با گوجه میپزن و در انتها بهش تخم مرغ اضافه میکنن. میرزا قاسمی رو مثل خورش همراه با پلو میل میکنن، اما در برخی رستوران ها به عنوان پیش غذا و همراه با نون هم خورده میشه.

میرزا قاسمی

ترشی تره

ترشی تره از بهترین غذاهای گیلانی هستش که از انواع سبزیجات یعنی تره، اسفناج، جعفری، گشنیز، برگ چقندر و ... تهیه میشه و چاشنی اون یک نوع ترشی (آب نارنج یا انار) هستش. سبزی های خورد شده رو به همراه مقدار بسیار کمی برنج میپزن و بهش سیر و ادویه ی  تفت داده شده رو بهش اضافه میکنن. در مرحله ی بعد سبزیجات رو همراه ترشی میپزن و بعد از این که خوب جا افتاد روی اون تخم مرغ میشکنن. ترشی تره رو میتونید همراه ماهی شور یا سیب زمینی هم میل کنید.

ترشی تره

کوکوی مرغ

 هرچی از آشپزی عالی این مردمان خوش خوراک گفته بشه واقعا کمه. اون ها با ترکیب موادی ساده طعم هایی بی نظیر خلق میکنن. کوکوی مرغ بسیار ساده و در عین حال خوش طعمِ که از ترکیب مرغ آب پز به همراه تخم مرغ، پیاز و ادویه تهیه میشه.

کوکوی مرغ

سیر قلیه

سیر قلیه خورش دیگه ی گیلانی هاس که با ترکیب برگ سیر، تخم مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و چاشنی آبغوره تهیه میشه. گوشت رو در ابتدا تفت میدن و با آبغوره طعم دار میکنن و همراه با لپه میپزنش. برگ سیر خرد شده رو هم با تخم مرغ میپزن و به گوشت اضافه میکنن و اجازه میدن که خورش حسابی بپزه و جا بیفته.

سیر قلیه

کباب ترش 

کباب ها به هر شکل و طعمی که باشن بی نظیرن اما کباب ترش از معروفترین غذاهای گیلانی هست که شکل متفاوتی از کباب رو به نمایش میزاره که واقعا بی نظیره. گیلانی ها برای تهیه این غذا گوشت گوسفند رو ساعت ها در ترکیب رب انار، انار ترش سابیده شده، سیر، پیاز، سبزی محلی (چوچاق)، روغن زیتون و گردوی سابیده شده میخوابونن. سپس گوشت ها رو به سیخ میکشن و روی ذغال کباب میکنن.

کباب ترش

واویشکا

واویشکا یا همون خوراک جگر غذایی لذیذه که در استان های دیگه هم با انواع مشابه طبخ میشه.  این غذا رو گیلانی ها با تفت دادن دل، جگر و قلوه ی گوسفند به همراه ادویه و پیاز و رب گوجه تهیه میکنن.

واویشکا

انار بیج

یکی از غذاهای گیلانی معروف انار بیج هست. در تهیه ی این خورش از گوشت های قلقلی و سبزی های محلی استفاده میشه. شبیه به فسنجون هستش چون از گردوی سابیده شده تهیه میشه و هردو کم و آب و غلیظن. 

انار بیج

کال کباب

کال کباب از بادمجان کباب شده، سیر، انار، آب انار، سبزی معطر و گردوی خرد شده تهیه میشه. سبزی محلی کال کباب "چوچاق" هستش و این غذا همراه با برنج سرو میشه.

کال کباب

سیرابیج

این غذای ساده که از غذاهای محلی استان گیلان هستش معمولا در وعده ی شام سرو میشه. و از ترکیب برگ سیر خرد و ریز شده همراه با تخم مرغ تهیه میشه. بنابراین این غذای محلی گیلان رو در مدت سفرتون به این استان زیبا، حتما امتحان کنید.

سیرابیج

ترشِ آش 

غذای محلی گیلان بعدی که از اون براتون میگیم، ترش آش هست. این آش از ترکیب نخود، لوبیا، سبزی و باقلا تهیه میشه. چاشنی اصلی این غذا آب انار، آبغوره یا آب نارنج هستش که طعمی ترش به غذا میده و این آش رو از باقی آش ها متفاوت کرده.

اش ترش


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان