روز جهانی خیریه به مناسبت گرامیداشت مادر ترزا

در تقویم سامان ملل متحد، پنجمین روز از ماه سپتامبر (چهاردهم شهریور) به عنوان روز جهانی خیریه ثبت شده است. اما هدف از این نامگذاری و اختصاص یک روز به این عنوان چیست؟

در تقویم سامان ملل متحد، پنجمین روز از ماه سپتامبر (چهاردهم شهریور) به عنوان روز جهانی خیریه ثبت شده است. اما هدف از این نامگذاری و اختصاص یک روز به این عنوان چیست؟

شاید بهترین هدف از این نامگذاری، جلب توجه همگانی به موضوع همیاری و کمک به همنوع و نیز ارائه راهکارهای جهانی برای ایجاد نظامی یکپارچه و مدون برای مبارزه با فقر، بیماری های جسمی و روحی، بلایای طبیعی و هر بحرانی است که زندگی طبیعی مردم را با مخاطره مواجه کند.

در حقیقت قدرشناسی از خیرین، بنیادهای خیریه، سازمان های مردم نهاد با اهداف خیرخواهانه و نقش آنها در هموارسازی بحران ها و کاهش آلام افرادی که به هر طریق از مسیر طبیعی زندگی خود خارج شده اند، آن هم در سالروز درگذشت مادر ترزا، گرامیداشت حس نوع دوستی و تلاش های بشردوستانه از یک سو و تشویق سایر افراد جامعه به این نوع فعالیت ها از سوی دیگر است.

روز جهانی خیریه : گرامیداشت مادر ترزا

روز جهانی خیریه-مادر ترزا

مادر ترزا یا «الگن گونجا بویا جیو»، راهب کاتولیک آلبانیایی تبار و موسس مجموعه «ماموران امور خیریه» در هند بود. او در سال 1928 و در گروه خواهران «لورتو» رهسپار هند شد و به یاد خواهر ترزا، راهب اسپانیایی و بنیانگذار یکی از جریان های رهبانیت و خدمات خیرخواهانه، به هنگام قسم رسمی خود در سال 1937، نام ترزا را برای خود برگزید.

او در سال 1946 و به دنبال ندای درونی خود در سفر به دیر لورنتو، کار در دیر را رها کرد تا در میان توده مردم فقیر روزگار خود را گذرانده و به آنها کمک کند. او در میان مردم فقیر و در اوج فلاکت هند زندگی و به آنها کمک می کرد.

اندکی بعد تلاش های بشردوستانه او عرص گسترده تری را متوجه خود ساخت و او با عشقی بی پایان به مردم، همراه با کمیته بین المللی صلیب سرخ به مناطق جنگ زده مختلف سفر کرده و در بحران بیش از 100 کشور در دنیا، به یاری مردم شتافت.

ماموریت خودخواسته و عمده او مبارزه با فقر، بیماری و بحران هایی بود که زندگی مردم و به ویژه زنان و کودکان را تهدید می کرد. کمک به گرسنگان اتیوپی، بازماندگان فاجعه چرنوبیل و بهبود وضع زندگی مردم بعد از زلزله ارمنستان از جمله این فعالیت ها بود.

او پس از سالها در سال 1991 به سرزمین مادری خود بازگشت تا خیریه «برادران مبلغ» را در تیرانای آلبانی تاسیس کند. اما از همان سال، سلسله ای از بیماری های قلبی، سینه پهلو، شکستگی استخوان ترقوه و چند ناراحتی دیگر سلامتی او را رو به تحلیل برد تا سرانجام در تاریخ 5 سپتامبر 1997، در حالی که عهده دار امور خیریه بیش از 4 هزار راهبه بود و در بیش از 123 کشور دنیا مبلغ داشت، در گذشت.

فارغ از تلاش های واتیکان برای اثبات قدیسگی مادر ترزا، او زنی بود از جنس انسان که به انسان عشق می ورزید و تمام عمر خود را در راه خدمت به انسان ها و بهبود شرایط آنها صرف کرد. به همین سبب است که نامگذاری سالروز مرگ او به نام روز جهانی خیریه، انتخابی شایسته و به جا است.

پیشنهاد نامگذاری روز جهانی خیریه در ابتدا در سال 2011 و توسط یک انجمن اجتماعی مجارستانی مطرح شد. این انجمن با تاکید بر اهمیت فعالیت های خیرخواهانه و نیز افزایش همبستگی و ایجاد حس مسئولیت اجتماعی و حمایت دسته جمعی از فقرا و آسیب دیدگان، پیشنهاد داد تا روزی با این عنوان در تقویم بین المللی ثبت گردد.

این پیشنهاد پس از بررسی های متعدد، سرانجام مورد موافقت واقع شده و این تاریخ، به ثبت بین المللی رسید.

روز جهانی خیریه : امور خیریه در ایرانروز جهانی خیریه-موسسه خیریه محک

در ایران نیز فعالیت های خیرخواهانه و انجمن های خیریه قدمت بسیار دارند. روحیه انسان دوستی ملت ایران از دیرباز در قالب گروه های خودجوش، بسیج های مردمی و نیز حرکت های بزرگ اجتماعی در راستای حمایت از بیماران، آسیب دیدگان حوادث اجتماعی، بلایای طبیعی و بحران های انسانی و اجتماعی نه تنها در ایران، بلکه در تمامی دنیا نمود درخوری داشته است.

از نمونه های بارز این فعالیت ها می توان به تشکیل سازمان های خیریه، نهادهای مردمی و اجتماعی بسیاری اشاره کرد که از مشهورترین آنها، موسسه محک، جمعیت خیریه امام علی، بنیاد خیریه آستان قدس رضوی، بنیادهای مختلف مرتبط با بیماری های خاص و بسیاری از نهادهای دیگر نام برد که همگی در هموار کردن رنج مصیبت بر هموطنانمان گام برمی دارند.

روز جهانی خیریه بر مردم انسان دوست و خیرخواه ایران مبارک.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر