ماهان شبکه ایرانیان

نظر فقها درباره رقصیدن و دست‌زدن چیست؟

آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «دست‌زدن به نحو متعارف اگر مفسده‏‌اى بر آن مترتب نشود، اشکال ندارد؛ حتى اگر اجنبى صداى آن را بشنود»

سرویس سبک زندگی فردا: با پایان ماه محرم و صفر و آغازگرفتن ماه ربیع‌الاول، به مناسبت‌های مختلف مراسم جشن و شادی برگزار می‌شود. شادمانی و مراسم جشن و سرور، می‌تواند به صورت‌های مختلفی برگزار شود از خواندن و دست زدن گرفته تا رقص و....؛ در این یادداشت برآنیم تا به حکم دست زدن در مجالس شادمانی و رقص از منظر فقها نگاهی بیندازیم. در ادامه این یادداشت را به نقل از مهرخانه بخوانید.
 
 نظر فقها درباره رقصیدن و دست‌زدن چیست؟

دست زدن
سؤال: آیا دست‌زدن در مجالس شادى مانند ولادت‏‌ها و عروسى‏‌ها جایز است؟
پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «دست‌زدن به نحو متعارف اگر مفسده‏‌اى بر آن مترتب نشود، اشکال ندارد؛ حتى اگر اجنبى صداى آن را بشنود.» آیت‌الله فاضل‌لنکرانی نیز می‌فرمایند: «مانعى ندارد؛ مشروط بر اینکه مجلس لهو و لعب نشود.»

سؤال: دست زدن و کف زدن به جهت شادى در اعیاد و میلاد معصومین (علیهم‌لسلام) چه حکمى دارد؟
پاسخ: آیت‌الله فاضل‌لنکرانی معتقدند: «به‌طورکلى کف زدن در مساجد و حسینیه‌ها و اماکن مقدس، اگر عرفاً هتک باشد جایز نیست، و در غیر آن‌ها هم با توجه به این‌که در طول تاریخ اسلام و تشیع، شعار مسلمانان ذکر صلوات بوده است، خصوصاً در مجالسى که به نام و یاد ائمه (علیهم‌السلام)تشکیل شده، لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علایق مذهبى خویش را با فرستادن صلوات ابراز دارند.»

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در همین راستا می‌فرمایند: «به‌طور کلى کف‏ زدن فى‌نفسه به نحو متعارف در جشن‌هاى اعیاد یا براى تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد، ولى بهتر است فضاى مجالس دینى به‌خصوص مراسمى که در مساجد و حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها برگزار مى‌شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد.» آیت‌الله نوری‌همدانی این امر را مقید به قیدی کرده و می‌فرمایند: «در غیر مساجد و حسینیه‌ها اگر سبک و جلف نباشد، اشکال ندارد.»

رقصیدن زن برای شوهر
سؤال: رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
پاسخ: حضرات آیات مکارم‌شیرازی و فاضل‌لنکرانی می‌فرمایند: «جایز است.» و آیت‌الله خامنه‌ای تأکید می‌کنند: «اگر رقص زن برای شوهر یا بر عکس، همراه ارتکاب حرامی (مانند موسیقی) نباشد، اشکال ندارد.» اما آیت‌الله بهجت برخلاف سایرین معتقدند که: «اشکال دارد.»

رقصیدن زن برای زن و مرد برای مرد
سؤال: حکم رقصیدن زنان برای زنان و مردان برای مردان چیست؟
پاسخ: حضرات آیات بهجت، وحیدخراسانی و سیستانی معتقدند که «رقص زن براى زنان و مرد براى مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست.» آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در توضیح این مطلب می‌فرماید: «به‌طورکلى رقص نوعاً منشأ فساد و از بین رفتن حیاء است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است.» همین‌طور آیت‌الله نوری‌همدانی نیز این عمل را دارای اشکال می‌دانند.

اما در مقابل، آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره می‌فرمایند: «دیدن رقص زن برای زن و مرد برای مرد در صورتی‌که مقدمات حرامی نداشته باشد، اشکالی ندارد.» آیت‌الله تبریزی نیز در همین راستا می‌فرمایند: «رقص زن بـرای زنـان در مجالس عروسی و مثل آن، چنان‌چه در معرض نگاه نامحرم نبوده و مشتمل بر حرام دیگری مثل موسیقی لهوی و غیر آن نباشد، مانعی ندارد.»

رقصیدن زن برای خودش
سؤال: رقصیدن فرد در تنهایی یا جلوی آیینه چه حکمی دارد؟
پاسخ: آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: «به احتیاط واجب جایز نیست.»

شرکت در مجالس رقص
سؤال: حکم نشستن زنان در تالارها و در چنین مجالسى چگونه است؟
پاسخ: آیت‌الله فاضل‌لنکرانی می‌فرمایند: «احتیاط در عدم حضور در مجلس رقص است.» آیت‌الله بهجت نیز معتقدند: «درصورتى‌که اگر جمع نشوند نمى‌خوانند و نمى‌رقصند؛ پس جمع‌شدنشان کمک بر این عمل است و اگر این عمل حرام است، کمک به آن هم، کمک بر گناه است.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان