یک بیماری روانی جدید

جنونی به نام «سلفی گرفتن»

وابستگی به سلفی گرفتن می‌تواند شبیه وابستگی به وسایل الکتریکی باشد. زمانی که یک فرد دسترسی به اینترنت و امکان انتشار عکس‌ها را نداشته باشد در او علائمی همچون ترک ماده مخدری مثل هروئین ایجاد می‌شود.

رعایت حد اعتدال در همه چیز واجب است؛ حتی در کار مفرح و بی‌خطری مثل سلفی گرفتن. با همه‌گیر شدن وسیله‌ای مثل دسته­ی سلفی و گوشی‌هایی که دوربین جلو برای عکس گرفتن دارند، سلفی نگرفتن کار دشواری است؛ اما اگر در این زمینه هم حد وسط رعایت نشود، با بروز اعتیاد سلفی گرفتن هم در رده اختلالات روانی قرار خواهد گرفت.

جنون سلفی

این ادعا از سوی گروهی از متخصصان آسیب شناسی و روان‌شناسان در روسیه اعلام شده‌است. با توجه به افزایش جنون عکس گرفتن از خود یا همان سلفی و انتشار دادن این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی، یک فرد از هر جامعه‌ای عملا خود را در معرض گرایش به خودشیفتگی قرار می‌دهد. روان­شناسان روسی پس از بیان ادعای خود اعلام کردند که گرفتن عکس سلفی نه تنها نشانه‌ای از پایین بودن اعتماد به نفس و خودبینی است بلکه می‌تواند در موارد شدیدتر به بیماری تبدیل شود. 

همان گونه که اعتیاد به اینترنت در فهرست بیماری‌های روانی دسته‌بندی می‌شود، این تشخیص در مورد اعتیاد به بازی‌های آنلاین،‌ شبکه‌های اجتماعی یا گرفتن عکس سلفی نیز صدق می‌کند. وابستگی به سلفی گرفتن می‌تواند شبیه وابستگی به وسایل الکتریکی باشد. زمانی که یک فرد دسترسی به اینترنت و امکان انتشار عکس‌ها را نداشته باشد در او علائمی همچون ترک ماده مخدری مثل هروئین ایجاد می‌شود.

«لِو پرژوگین» پژوهشگر ارشد در مرکز تحقیقات پزشکی فدرال روان­پزشکی و اعتیاد در وزارت بهداشت و درمان روسیه در این باره گفت:« سلفی گرفتن شاید در نگاه اول، کاملا بی‌ضرر و عادی به نظر برسد اما افزایش تمایل فرد برای به اشتراک گذاشتن مداوم عکس‌هایی از خود برای گرفتن تایید دوستان در قالب «لایک کردن» و دریافت تحسین‌های آن­ها می‌تواند در فرد وابستگی ایجاد کند و این وابستگی در موارد شدید به جایی می‌رسد که فرد نیاز به درمان‌های روانشناسی پیدا می‌کند.» به عقیده­ ی این گروه از روان‌شناسان روسی افراد جوان در گروه سنی 13 تا 30 سال و عمدتا دختران، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به «جنون سلفی» هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان