به گزارش خبرنگار مهر، بخش سینمای ایران این مجله موضوع نقد فیلم در سینمای ایران و چشم انداز آینده آن را برگزیده است. در میزگرد همین بخش جهانبخش نورایی، احمد امینی، سعید عقیقی و جواد طوسی در آشفته بازار نقد امروز تعاریف دقیقی از کارکرد انواع نقد و سیر تطور نقدنویسی و آسیبهای آن در سینمای ایران ارائه میکنند و به ترسیم وضعیت نقد فیلم در سینمای امروز میپردازند. یادداشتهای عباس بهارلو، آنتونیا شرکا، محسن خیمه دوز، شاهپور شهبازی و ... به وجوه مختلف نقد فیلم میپردازند.
این شماره از مجله «سینما و ادبیات» پروندهای در مورد شخصیتپردازی در سینما دارد. نحوه شخصیتپردازی به ویژه در فیلمهای شخصیتمحور اهمیت بسیار زیادی دارد؛ شخصیتها اغلب یکی از مهمترین دغدغههای فیلمنامه نویسان، منتقدان و حتی تماشاگران عادی هستند و بحثهای زیادی برانگیختهاند. شخصیتها چگونه در سینما تعریف، آفریده و ماندگار میشوند؟ روبرت صافاریان (منتقد) بهنام بهزادی (کارگردان) معصومه بیات (فیلمنامهنویس) در قالب یک میزگرد، و سعید قطبیزاده، سهیلا گلستانی، آزاده جعفری، هما توسلی و... در یادداشتهای این پرونده به این پرسشها پاسخ میگویند.
بخش ادبی در این شماره مجله یادشده بر موضوع جذاب و جالب زندگینامههای خودنوشت تمرکز کرده است. فلوبر روزگاری گفته بود: «اما بواری منم» بسیاری از نویسندگان نیز گفتهاند که چیزی غیر از خودشان ننوشتهاند. اتوبیوگرافیها از روزگاران قدیم به شکل حسب حال نویسی وجود داشتهاند اما امروزه اتوبیوگرافی با کشف سویههای ناشناخته «خود» سوژه را منحصر به فرد میکند و آن را در تقابل با محیط یکسان خواه خود قرار میدهد و به این طریق جامعه معاصر را به چالش میکشد. محمود حسینیزاد، کاوه میرعباسی، محمد حسینی، محمدرضا گودرزی در قالی یک میزگردریال و احمد اخوت، محمود حدادی، ابوتراب خسروی، شاپور بهیان، بلقیس سلیمانی و ... در مقالات خود مفصل از خودزندگینامهنویسی، گفته و نوشتهاند.
در بخش هیروگلیف نیز صالح حسینی مقالهای انتقادی دارد در مورد ترجمه داریوش آشوری از مکبث شکسپیر و ترجمههایی که از آثار شکسپیر صورت گرفته است. مقاله مقدمهای بر پرنده شناسی در ادبیات مدرن فارسی و ... از پویا رفویی هم در این شماره آمده است. سینه فیلیای نوین نیز محور بخش فیلمها و احساسهاست.
شماره 64 ماهنامه هنری، فرهنگی و اجتماعی «سینما و ادبیات» (ویژه آبان و آذر 1396) با بهای 10 هزار تومان منتشر شده و روی دکه رفته است.