در گفتگو با مهر عنوان شد؛

کتاب‌های علمی در آموزش مفاهیم محیط زیست به کودکان ناتوان بوده‌اند

یک نویسنده کتاب کودک و نوجوان معتقد است کتاب‌های علمی در حوزه‌ محیط زیست برای آموزش مفاهیم به کودکان راهگشا نبوده‌اند.

کتاب‌های علمی در آموزش مفاهیم محیط زیست به کودکان ناتوان بوده‌اند

آتوسا صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مشکلات بی‌شمار زیست‌محیطی که در جامعه‌ی جهانی و مخصوصاً کشورمان ایران با آن روبه‌روییم؛ عزم جمعی را می‌طلبد و خوب است ناشران و نویسندگان کودک و نوجوان، به درستی اهمیت این موضوع  را دریابند و توجه مربیان و والدین را با چاپ کتاب، برگزاری کارگاه و بعد هم جشنواره هایی چون جشنواره سپیدار به این نکته‌ مهم جلب کنند.

این نویسنده و مترجم ادامه داد:با این حال  هر حرکتی در حوزه محیط زیست  از سوی تک‌تک افراد نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و بنیادین‌ترین روش آن آموزش به  خردسالان و کودکان است، به همین دلیل است که در این راستا کتاب و ادبیات تأثیرش بسیار درونی و ماندگار است.

صالحی در تکمیل سخنانش به رویکردها جهانی اشاره داشت: در کشورهای غربی هم می‌بینیم که امروزه توجه به زبان داستانی و یا انیمیشن و فیلم بیش از قدیم برای انتقال پیام‌های زیست‌ محیطی اهمیت پیدا کرده و می‌تواند زمینه‌سازی برای یادگیری‌های فراگیرتر باشد.

نویسنده «فرزند سیمرغ»، یکی از ضرورت‌های قابل بحث را حمایت آموزش و پرورش از فعالیت‌های فرهنگی هنری خواند: ما در بحث آموزشی خلاء‌هایی داریم. لذا مکمل فعالیت‌هایی که ناشران و نویسندگان در ارتباط با آشنا کردن کودکان و نوجوانان با مقوله محیط زیست انجام می‌دهند، برنامه‌هایی است که آموزش و پرورش باید داشته باشد. اما متأسفانه همچنان این نهاد از امکاناتش حداقل استفاده را هم نمی‌کند گمان می کنم در این میان طرح مدارس سبز هم جدی گرفته نشده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر