ماهان شبکه ایرانیان

دفتر شعر «بانوی موهای مجعد» رونمایی می‌شود

دفتر شعری از یکی از شاعران زن ژاپن در ایران ترجمه و منتشر می‌شود.

دفتر شعر «بانوی موهای مجعد» رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر،  مجموعه شعر «بانوی موهای مجعد» سروده شاعر ژاپنی، آکیکو یوسانو که به تازگی به فارسی ترجمه شده است، رونمایی می‌شود.

اکیکو یوسانو شاعره ژاپنی متولد 1878 و متوفای سال 1942 از پیشگامان شعر مدرن ژاپن محسوب می‌شود.  یوسانو که همسر تکان یوسانو چهره شاخص عرصه شعر ژاپن بوده، به همراه همسرش در زمره چهرههای شاخصی حساب می آیند که ادبیات مدرن ژاپن را رقم زده اند.

آکیکو کار خود را با قالب‌های سنتی و به خصوص قالب شعر تانکا آغاز کرد اما بعدها مفاهیم و مضامین مدرن را وارد این قالب سنتی نمود و بدین گونه پلی میان سنت و مدرنیسم برپا ساخت.

تانکا شعری 31 هجایی است که در قالب پنج خط (5-7-5-7-7 هجا) نوشته میشود. یوسانو ضمن حفظ این قالب، مفاهیمی که بر نقش فعال تر و پررنگ تر زنان در اجتماع و نوعی بیداری اجتماعی زنانه تاکید داشتند را وارد آن کرد. این مفاهیم در عصر مردسالاری ژاپن و حاشیه نشینی اجتماعی زنان این کشور، حرکتی رو به جلو در عرصه شعر به حساب می آمد.

تاثیر مفاهیم او بر ادبیات زمانه خویش به حدی بوده که معمولاً بدون این شاعر، دوران مدرنیسم شعر ژاپن قابل درک کامل نیست. ابعاد عاطفی زبان او و کیفیت بیان این احساس را از منظر مدرنیستی با تی اس الیوت و استفن مالارمه قیاس می کنند.

میتوان میان آکیکو یوسانو و فروغ فرخزاد در ایران و در غرب میان سیلویا پلات و آکیکو شباهت هایی پیدا نمود. برخی منتقدان، زایش صدای مونث در ادبیات منظوم ژاپن را با اشعار آکیکو یوسانو همزمان می دانند.

این مجموعه از سوی احسان عباسلو انتخاب و ترجمه شده و چاپ آن را انتشارات مانیا هنر بر عهده گرفته است.

مراسم رونمایی از این دفتر شعر روز شنبه 18 آذر ساعت 16 بعدازظهر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان واقع در خیابان کریم خان – خیابان سنایی – کوچه پنجم (اعرابی) پلاک 6 برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان