معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل اشتغال معلولان توضیح داد و گفت: دستگاههای مسئول در زمینه اشتغال معلولان باید به میدان بیایند و شورای معلولان تشکیل شود. قانونگذار باید بر جذب این افراد در دستگاهها اجبار کند و اگر دستگاهها مکلف شدند و اقدامی نکردند پیگیریهای حقوقی در این زمینه صورت گیرد. آمارها حاکی از آن است که تا 10 درصد جمعیت هر کشور دارای مشکلات خاص هستند که باید برای پنج درصد از این افراد برنامهریزی دقیقی انجام شود.
به گزارش به نقل از ایلنا، مجید قدمی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانشآموزان شامل ناشنوایان، نابینایان، افراد آسیبدیده ذهنی، افرادی که دارای اختلالات عاطفی هستند، افراد آسیبدیده جسمی و حرکتی و یا کسانی که اختلالات یادگیری دارند را تحت پوشش قرار میدهد.
4 هزار معلم سازمان استثنایی مدرک فوق لیسانس دارند
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 137 هزار دانشآموز استثنایی در مدارس استثنایی و تلفیقی در حال تحصیل هستند اظهار داشت: در کل کشور 23هزار و 574 نفر نیروی انسانی در حوزه استثنایی داریم که از این تعداد حدود 7 هزار نفر مرد و حدود 15 هزار نفر خانم هستند. 16هزار و 500 نفر در دوره ابتدایی و مابقی در دورههای دیگر به فعالیت میپردازند. از مجموع نیروی انسانی 15 هزار نفر دارای مدرک لیسانس و حدود 4 هزار نفر مدرک فوق لیسانس دارند که این آمار نشان میدهد که طراز تحصیلی معلمان ما نسبت به آموزش و پرورش عادی بالاتر است.
اهمیت ارائه خدمات توانبخشی در سنین صفر تا 6 سال دورانی
قدمی با بیان این مطلب که بیشترین گروه دانشآموزان ما آسیبدیده ذهنی هستند که آمار 55 هزار و 194 نفری را شامل میشوند، گفت: نابینایان و دانشآموزان دارای اوتیسم کمترین تعداد را دارا هستند به طوری که 2هزار نفر از دانشآموزان اوتیسم در مدارس ما تحصیل میکنند. در این زمینه باید ارگانهای دیگر وارد عمل شوند به طوری که وزارت بهداشت و بهزیستی باید به تولد این کودکان نزدیکتر شوند و افراد دارای نیازهای ویژه را شناسایی کنند چرا که سن صفر تا 6 سال دورانی است که اگر خدمات توانبخشی به افراد ارائه شود،میتوانند به سمت مدارس عادی بروند و دیگر وارد مدارس استثنایی نشوند. به طور مثال کاشت حلزون باید قبل از 6 سال انجام شود.
در هر منطقه، سه مدرسه برای دانشآموزان استثنایی مناسبسازی می شود
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیستم آموزش فراگیر را یکی ازمحورهایی عنوان کرد که سازمان بر روی آن سرمایهگذاری کرده است، گفت: در آموزش فراگیر بچهها دارای شرایط خاص هستند اما کنار بچههای عادی مینشینند. در این سیستم مدارس عادی به عنوان مدارس پذیرا ومدارس استثنایی به عنوان مدارس پشتیبان شناخته میشوند. در این زمینه با هماهنگی سازمان نوسازی در هر منطقه، سه مدرسه باید برای دانشآموزان استثنایی مناسبسازی شود. همه کشورهای پیشرفته دنیا به سمت سیستم آموزش فراگیر رفتهاند.
امکان افزایش نمره هوشی از 5 تا 10 نمره
معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده که اگر معلم، اولیا و امکانات خوب باشد 5تا 10 نمره هوشی، افزایش مییابد افزود: معلم توانمند، تغذیه خوب و شرایط مناسب می تواند دانش آموز هوش مرزی با نمره هوشی 85 را به طبقه هوش عادی بالای 90نمره ببرد. برعکس این شرایط هم میتواند ایجاد شود یعنی اگر در اول دبستان آموزشها از سوی معلمان به درستی صورت نگیرد اختلالات یادگیری ایجاد میشود. ما برای بچههای دیرآموز محتوایی را برای معلمان عادی تولید کردیم که بازخوردها در این زمینه بسیار مثبت است.
قدمی اضافه کرد: هوش بچههای آسیبدیده ذهنی 50 تا 70 است و کتاب این دسته از دانشآموزان در این سازمان نوشته میشود و خوشبختانه کیفیت آموزش ما به جایی رسیده که بچههای آسیبدیده ما توانستهاند در رشته علمی-کاربردی در دانشگاه قبول شوند.
وی در ادامه به ذکر آماری از بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: در طول چهار سال گذشته بودجه سازمان در بخش سایر فصول یعنی به غیر از بودجه جاری از 24 میلیارد تومان به 94 میلیارد تومان افزایش یافته و این نشاندهنده نگاه عمیق، دقیق و با مدیریت مسئولان است. نزدیک به 750 میلیارد تومان هزینه آموزش و پرورش 130 هزار دانشآموز استثنایی است.
توضیح درباره علت عدم پرداخت سنوات ارفاقی معلمان
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشکلات معلمان استثنایی و همچنین عدم پرداخت سنوات ارفاقی این معلمان توضیح داد و گفت: با پیگیریهایی که صورت گرفت سنوات ارفاقی معلمان تامین اجتماعی حل شد اما برای سنوات ارفاقی سالهای 88 تا 91 معلمان گفته شد که باید مجوز اخذ شود که این موضوع در جلسه دولت مصوب شد و هم اکنون در مرحله تامین منابع مالی است. بالغ بر 150 میلیارد تومان به عنوان سنوات ارفاقی به معلمان پرداخت شود یعنی ما به هریک از معلمان 5 تا 10 میلیون تومان بدهکاریم. این سنوات مربوط به همه معلمانی است که در سالهای 88 تا 91 در سازمان مشغول بودند و بازنشستگان را هم شامل میشود.
استفاده از "نیروهای طرحی" در رشتههای توانبخشی
معاون وزیر آموزش و پرورش درپاسخ به این سوال که آیا سازمان با مشکل بازنشستگی نیرو در سالهای آتی مواجه است گفت: ما سالانه 600 تا 700 نفر خروجی داریم ورودی دانشگاه فرهنگیان 200 تا 250 نفر است و جذب 400 نفر را از طریق آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش خواهیم داشت که این سهمیه پیشبینی شده است. از سوی دیگر نیز ما برای جبران کمبود معلم از نیروهای طرحی در رشتههای توانبخشی استفاده میکنیم و این افراد میتوانند 2 سال طرح خود را در سازمان بگذرانند و ما به آنها حقوق میدهیم. البته جذب نیرو به این شکل سختی های خود را دارد و قانونگذار تاکید کرده که برای این افراد باید ردیف استخدامی در نظر گرفته شود و آنها در آزمون شرکت کنند. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم برای نیروها کاری کنیم. فیزیوتراپها، گفتاردرمانها و... میتوانند در کنار معلمان بسیار قوی عمل کنند.
برای جهش پنجپایهای فقط یک نفر تایید شد
قدمی با اعلام اینکه امسال 9 هزار و 591 نفر درخواست جهش تحصیلی داشتند که با 4هزار و 824 درخواست موافقت شده است، گفت: برای جهش پایه اول به سوم حدود 2هزار و 218 نفر درخواست داشتند که هزار و 223 نفر تایید شدند. برای جهش پایه از دوم به چهارم 5هزار و 66 نفر درخواست داشتند که2هزار و 521 نفر تایید شدند و برای جهش پایه از سوم به پایه پنجم هزار و 323نفر درخواست داشتند که 630 نفر تایید شدند و برای جهش پایه از چهارم و ششم 985 نفر درخواست داشتند که 450 نفر تایید شدند و برای جهش پنجپایهای فقط یک نفر تایید شد.
برخورد حقوقی با دستگاه هایی که معلولان را استخدام نمیکنند
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل اشتغال معلولان توضیح داد و گفت: دستگاههای مسئول در زمینه اشتغال معلولان باید به میدان بیایند و شورای معلولان تشکیل شود. قانونگذار باید بر جذب این افراد در دستگاهها اجبار کند و اگر دستگاهها مکلف شدند و اقدامی نکردند پیگیریهای حقوقی در این زمینه صورت گیرد. آمارها حاکی از آن است که تا 10 درصد جمعیت هر کشور دارای مشکلات خاص هستند که باید برای پنج درصد از این افراد برنامهریزی دقیقی انجام شود.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش نسبت به این افراد به تکلیفش عمل کرده است اما متاسفانه شاهد هستیم که دستگاهها هنگام جذب این افراد میگویند بهتر است یک فرد سالم را جذب کنیم تا معلولان را. باید سهمیههای استخدامی را مدیریت کرد که متاسفانه اکنون صورت نمیگیرد. در زمینه اشتغال معلولان باید خلاءهای قانونی رفع شود و سهمیه استخدامی از دستگاهها کنده شود و به دستگاههایی که دغدغه معلولان را دارند داده شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره علت حضور پدر و مادرها در برخی مدارس استثنایی، گفت: با کمبود پدریار و مادریار در مدارس بویژه برای معلولین جسمی حرکتی مواجهیم. حضور پدر و مادر اجبار نیست اما هرکدام اعلام آمادگی کنند می توانند در مدرسه کمک کنند. امسال اعتباری برای حل این مشکل درنظر گرفتیم.
عظیم عراقی؛ معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه این نشست به ذکر آماری از سنجش دانشآموزان اشاره کرد و گفت: امسال یک میلیون و 138 هزار نفر دانشآموزان بدو ورود را مورد سنجش قرار دادیم و 375 هزار نفر در نوبت هستند. تعداد ارجاعیات ما یعنی کسانی که مشکوک به مشکل هستند حدود 12 تا 13 درصد است که حدود 35 هزار نفر برای سنجش بینایی و 14 هزار نفر برای سنجش شنوایی ارجاع شدند. در سنجش مهدهای کودک هم 40هزار ارجاعی داشتیم که 19هزار و 810 مورد مربوط به آمادگی تحصیلی بود.