زندگی‌نامه استیو جابز

استیو جابز، نام پرآوازه‌ای است که احتمالاً تاکنون بارها آن را شنیده‌اید، مدیر شرکت اپل در دهۀ هشتاد میلادی که با دستاوردهای مدیریتی‌اش در تاریخ فناوری ماندگار شد

زندگی‌نامه استیو جابز

استیو جابز، نام پرآوازه‌ای است که احتمالاً تاکنون بارها آن را شنیده‌اید، مدیر شرکت اپل در دهۀ هشتاد میلادی که با دستاوردهای مدیریتی‌اش در تاریخ فناوری ماندگار شد. او توانست در مدت مدیریتش پیشرفت‌های قابل‌توجهی در فناوری و دنیای تلفن‌های همراه ایجاد کند. در ادامۀ این نوشته به‌منظور آشنایی بیشتر شما با این شخصیت به بیان کوتاه و خلاصه‌ای از زندگی‌نامه استیو جابز می‌پردازیم.

استیو جابز در 24‌فوریۀ1955 در  کالیفرنیا، به دنیا آمد. در دورۀ دبیرستان، هنگام فعالیت در دانشگاه، را برای اولین‌بار ملاقات کرد و پس از آن همکاری این دو آغاز شد. در مقطع کارشناسی به تحصیل در فیزیک، ادبیات و شعر در کالج ریید در اوریگان پرداخت. وی تنها یک‌ ترم به تحصیل در این کالج ادامه داد.

جابز یکی از بنیان‌گذاران شرکت اپل رایانه است. درواقع، همکاری استیو جابز با مخترع استیو وازنیک برای آماده‌‌کردن اولین کامپیوتر شخصی بود که منجر به شکل‌گیری شرکت اپل شد. علاوه بر ثبت شرکت اپل در رزومۀ خویش، جابز تاجری زیرک بود که پیش از سی‌سالگی مولتی‌میلیارد شده بود. وی در سال 1984، شرکت کامپیوتری NeXT را تأسیس کرد. سپس در سال 1986، بخش گرافیکی کامپیوتر شرکت Lucasfil Ltd را خریداری کرد و در همین سال Pixar Animation Studios را راه‌اندازی نمود.

آتاری

پس از ترک اوریگان در سال 1974، جابز در شرکت آتاری همراه دوست صمیمی خود (وازنیک) در خط اولیۀ تولید رایانه‌های شخصی به فعالیت پرداخت. در همین سال‌ها بود که جابز و وازنیک به طراحی بازی‌هایی برای آتاری مشغول شدند.

هک

جابز و وازنیک با استفاده از جعبۀ آبی تلفن، شبکه‌های اپراتور تلفن را شبیه‌سازی کرده بودند و از آن برای تماس‌های تلفنی رایگان استفاده می‌کردند. جابز بیشتر اوقات خود را در انجمن کامپیوتر هومبروو و وازنیک سپری می‌‌کرد و بدین ترتیب توانسته بود اطلاعات ارزشمندی درمورد کامپیوتر شخصی به دست آورد.

فراتر از گاراژ خانواده جابز

جابز و وازنیک پس از جمع‌آوری اطلاعات کافی درمورد کامپیوترهای شخصی، در گاراژ خانواده جابز، 50 کامپیوتر شخصی آماده و آن‌ها را به فروشگاه محلی بایت شاپ فروختند. این امر موجب ایجاد انگیزه و جسارت برای بینانگذاری شرکت اپل در اول آوریل‌ 1979 شد.

شرکت اپل

نام شرکت اپل براساس میوۀ مورد‌علاقه جابز انتخاب شده است. همچنین سیب گاز‌زده‌ای که در لوگوی شرکت به کار گرفته شده است، به دلیل تشابه تلفظ دو لغت «bite» و «byte» است. در سال 1984، جابز و وازنیک و سایر مهندسان اپل، اولین کامپیوتر مکینتاش اپل را تولید کردند. با وجود اینکه در دهۀ هشتاد میلادی کنترل بخش مدیریت برعهدۀ جابز بود، اما به دلیل کش‌مکش‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، در نهایت از اپل کناره‌گیری کرد.

پس از ترک اپل

جابز پس از کناره‌گیری از اپل، شرکت کامپیوتری NeXT را تأسیس کرد. در‌نهایت در سال 1996، اپل این شرکت را خریداری کرد و باری دیگر جابز در سال 1997 مدیریت این شرکت را تا سال 2011 برعهده گرفت. تکنولوژی‌های به‌کارگرفته‌شده در NeXT، سپس در مکینتاش و آیفون به کار گرفته شد.

دیزنی – پیکسار

در سال 1986، جابز بخش گرافیکی شرکت Lucasfilm را خریداری کرد و سپس آن را پیکسار نامید. از‌جمله پروژه‌های مهم این شرکت، داستان اسباب‌بازی است که با همکاری دیزنی تولید شده است.

گسترش اپل

پس از بازگشت جابز به اپل در سال 1997، شرکت به تولید محصولاتی نظیر آیمک، آیپد، آیفون و… پرداخت. وی پیش از مرگ خویش، 342 اختراع در بخش فناوری را به نام خویش ثبت کرد.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر