ترمووود، چرا این چوب معمولی نیست ؟!

مواد و مصالح: برند تجاری راشاوود با هدف تولید محصولات نوین ساختمان، فعالیت خود را از سال ۸۵ با عرضه محصولات نمای ساختمانی در بحث صنعت ساختمان آغاز کرد

مواد و مصالح: برند تجاری راشاوود با هدف تولید محصولات نوین ساختمان، فعالیت خود را از سال 85 با عرضه محصولات نمای ساختمانی در بحث صنعت ساختمان آغاز کرد. با توجه به پیشرفت علم مهندسی و نیاز بازار، طراحان و معماران راشاوود اقدام به وارد کردن چوب ترمووود و تولید انواع چوب با دانش روز اروپا کرده‌اند که در این مطلب از چیدانه می خواهیم تخصصی تر به بررسی این چوب نمای پرطرفدار بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

ترمووود چیست؟

ترمووود چوب‌های مقاومی هستند و طی فرآیندی که روی آنها اعمال می‌شود، ویژگی‌های خاصی را کسب می‌کنند که موجب مقاومت بیشترشان در برابر عوامل گوناگون فیزیکی، شیمیایی و محیطی می‌شود. به طور کلی ترمووود در نمای ساختمان، کفپوش، محوطه باز، روف‌گاردن، سایبان، سرویس بهداشتی و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.

چوب ترمو راشاوود Pergola

چوب ترمو راشاوود Pergola

نامشخص
کاج راشا ترمووود / پروفیل Louvre

چوب ترمو راشاوود Ash SHP

نامشخص
چوب ترمو راشاوود پروفیل UTV

چوب ترمو راشاوود UTV

نامشخص

چوب ترموود از چه درختانی تهیه می شود؟   

چوب‌هایی که در فناوری ترمووود استفاده می‌شود از 2 درخت کاج در کشور فنلاند و زبان گنجشک(ون) در آمریکای جنوبی تهیه می‌شوند. این چوب‌ها قابلیت رنگ‌آمیزی تا 16 طیف رنگی را دارند و آنچه در مورد رنگ برند راشاوود ویژگی خاص تلقی می‌شود، استفاده از رنگ پایه روغن است که در برابر اشعه خورشید مقاوم بوده و حالت آب‌گریزی دارد. رنگ‌های پایه گیاهی به این دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرند تا منافذ چوب باز بماند و تنفس طبیعی خود را انجام دهد.

چوب ترمو چگونه ساخته می شود؟

به گفته برند تجاری راشاوود، چوب ترمووود دارای فرآیند اصلاح حرارتی با بخار آب و بدون مواد شیمیایی است و میزان درجه حرارت در این فرآیند در بازه 220-180 درجه سانتی‌گراد قرار داشته و مدت زمان اعمال شده حدود  30 تا 40 ساعت در نظر گرفته می‌شود. بازه حرارتی براساس نوع چوب و ضخامت آن، میزان رطوبت و میزان فیبر بافت چوب طبقه‌بندی می‌شود.

فرآیند اصلاح حرارتی چوب ترمووود طی 3 مرحله انجام می‌شود:

  1. افزایش دما و خشک کردن چوب
  2. تیمار حرارتی و از بین بردن رطوبت
  3. خشک کردن و رطوبت‌دهی

طبق آنچه شرکت راشاوود بیان می‌کند، روند و فرآیندی که روی چوب‌ها انجام می‌گیرد، موجب افزایش دوام چوب در برابر پوسیدگی، مقاومت در برابر شرایط هوا، از بین رفتن صمغ، از بین رفتن پیچیدگی چوب، کاهش ضریب هدایت گرمایی و کاهش رطوبت بافت چوب می‌شود.

استفاده از ترمووود در نمای چوبی ساختمان 

با در نظر گرفتن معماری ایرانی و همخوانی که چوب با بافت سنتی دارد، امروزه ترمووود به عنوان متریال عالی و فوق‌العاده‌ای شناخته می‌شود که مهندسان و معماران به آن روی آورده‌اند. نمونه مشهودی از گفته برند راشاوود در مورد استفاده از متریال ترمووود در جایزه معمار سال 95 دیده می‌شود که برای نمای چوبی ساختمان، ترمووود به کار برده شده است.

چوب ترمو راشاوود Decking Clips

چوب ترمو راشاوود Decking Clips

نامشخص
چوب ترمو راشاوود Ash Decking

چوب ترمو راشاوود Ash Decking

نامشخص
چوب ترمو راشاوود پروفیل Louvre

چوب ترمو راشاوود پروفیل Louvre

نامشخص

کدام ترمووود، کدام فضا؟

همان‌طور که پیش از این در مورد 2 نوع چوبی که در برند تجاری راشاوود استفاده می‌شود، گفته شد به طور قطع با توجه به طبیعی بودن آنها و استفاده از 2 گونه متفاوت گیاهی در تهیه محصولات ترمووود راشاوود، ویژگی و تفاوت‌های بارزی را می‌توان بین آنها دید و ذکر کرد. چوب کاج به عنوان درخت سوزنی‌برگ دارای چوبی نرم بوده و نسبت به درخت ون چگالی کمتری دارد. این چوب با داشتن بافتی سبک‌تر برای استفاده در نماسازی مناسب بوده و با توجه به رنگ خود، قابلیت رنگ‌آمیزی دارد. چوب درخت زبان گنجشک به عنوان درختی پهن‌برگ به عنوان چوب سخت شناخته می‌شود و با چگالی بیشتر دارای مقاومت بیشتری است و برای کف سازی و نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین‌طور این چوب تیره بوده و تک‌رنگ است.

برای دیدن نمونه کارها و ارتباط با برند راشاوود در ایران می توانید به پروفایل ترمووود راشاوود سر بزنید، نمونه کارها را ببینید و با آن ها ارتباط برقرار کنید.

نویسنده : ترمووود راشاوود ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان