به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی انجمن سواد رسانهای، در این نشست با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه سواد رسانهای، از کتاب «سواد رسانهای و خانواده» به قلم معصومه نصیری به عنوان اولین اثر مکتوب این انجمن رونمایی شد.
محمدصادق افراسیابی (مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران)، بهزاد تیمورپور (رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی)، مرتضی پیری (عضو هیئت رئیسه انجمن علمی مدیریت دانش)، بهاره نصیری (دبیر علمی دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی)، جمعی از فعالان سواد رسانهای، اعضای هیئت مدیره و هیئت امنای انجمن سواد رسانهای ایران و انجمن علمی مدیریت دانش از جمله افرادی بودند که در مراسم رونمایی از اولین اثر مکتوب انجمن سواد رسانهای ایران حضور داشتند.
محمدصادق افراسیابی، مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران با ابراز امیدواری برای استمرار تالیفات در حوزه سواد رسانهای، از آمادگی این انجمن برای حمایت از آثار مکتوب در این حوزه خبر داد و خاطرنشان کرد: جای تولید محتوای فاخر در حوزه سواد رسانهای کشور بسیار خالی است و باید در این حوزه گامهای موثرتری برداریم. علیرغم تالیف تعدادی کتاب در حوزه سواد رسانهای همچنان جای تولید محتوای فاخر در حوزه سواد رسانهای و خانواده، بسیار خالی است. بر همین اساس کتاب تالیف شده توسط خانم نصیری میتواند مکمل مناسبی برای سایر کتب موجود در کشور باشد.
معصومه نصیری، نویسنده کتاب «سواد رسانهای و خانواده» نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: این کتاب براساس متداولترین سوالات والدین در حوزه سواد رسانهای به ویژه در حوزه شبکههای اجتماعی نگاشته شده است. خروجی بررسی بیش از 150 سوال مختلف که براساس دورههای برگزار شده در مدارس مختلف تهران از سوی والدین مقاطع مختلف تحصیلی مطرح شده بود، کتاب «سواد رسانهای و خانواده» شده است.
او ادامه داد: همانطور که میدانیم خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی که فرد در آن حضور دارد، میتواند نقشی حیاتی در راستای هوشمندسازی اعضای خو ایفا کند و توانمندسازی و در عین حال پیشگیری از بسیاری از مخاطرات دنیای رسانهای شده امروز، باید از نهاد خانواده صورت گیرد.
تشکیل 5 کارگروه و 2 گروه تخصصی سواد رسانهای
در ادامه این نشست، پنج کارگروه انجمن سواد رسانهای ایران با معرفی دبیران این کارگروهها تشکیل و احکام دبیران توسط مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران و اعضای هیئت مدیره به آنها اعلام شد.
افراسیابی با اشاره به روند شکل گیری کارگروههای انجمن سواد رسانهای، اظهار کرد: بر اساس تصمیم مصوب هیئت مدیره انجمن با نظر خواهی که در میان اعضای انجمن انجام شد به ضرورت تشکیل 22 کارگروه تخصصی در حوزه سواد رسانهای رسیدیم. بر همین اساس در مرحله نخست بر اساس اولویتهای کاری 5 کارگروه و 2 گروه تخصصی را تشکیل دادیم. همچنین انجمن علمی مدیریت دانش هم 7 کارگروه علمی در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی تشکیل داده است تا از نظر علمی از کارگروههای انجمن سواد رسانهای ایران حمایت کند که از امروز شاهد فعالیت این گروهها و کارگروه های تخصصی خواهیم بود.
بر اساس احکام صادره از سوی مدیر عامل انجمن سواد رسانهای ایران و رئیس انجمن علمی مدیریت دانش پنج کارگروه انجمن سواد رسانه ای به شرح ذیل تشکیل شدند:
- کارگروه سواد بصری، هنر و رسانههای صوتی و تصویری با دبیری امیر یوسفی و ریاست علمی زهرا محمودی
- کارگروه فرهنگ و تعلیم و تربیت با دبیری محمدصادق باطنی و ریاست علمی حسن خجسته
- کارگروه خانواده، مشاوره و سلامت فردی و اجتماعی با دبیری معصومه نصیری و ریاست علمی امیدعلی مسعودی
- کارگروه کسب و کارهای جدید، بازاریابی و روابط عمومی با دبیری سجاد کرمی نامیوندی و ریاست علمی محمدرضا رستمی
- کارگروه فضای مجازی، رسانهها و سرگرمیهای دیجیتال با دبیری محمدصادق افراسیابی و ریاست علمی محمدمهدی فتورهچی، حمید ضیایی پرور و محمدمهدی انصاری به عنوان هیئت رئیسه
همچنین دو گروه تخصصی با هدف ارائه خدمات و حمایت از تولیدات سایر کارگروهها به شرح ذیل تشکیل شد:
- گروه آیندهپژوهی و فناوریهای نوظهور با مدیریت سیدتقی کمالی و ریاست علمی دکتر حمید رضا کمالی
-گروه نهضت جهانی سواد رسانهای با مدیریت سمانه ناظریان و ریاست علمی دکتر بشیر حسینی
در بخش دیگری از این نشست سید تقی کمالی (دبیر علمی نخستین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی و طراح اهداف و چشم انداز ماموریتهای انجمن سواد رسانهای ایران) به عنوان مشاور عالی و بهاره نصیری (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دبیر علمی دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی) به عنوان مشاور علمی و پژوهشی انجمن سواد رسانهای ایران منصوب شدند.
همچنین سجاد خسروانیان از موسسین انجمن سواد رسانهای ایران به عنوان قائم مقام مدیر عامل در امور اجرایی و توسعه ارتباطات معرفی شد و هماهنگی برای تسهیل عضویت در انجمن سواد رسانهای ایران، شناخت نیازهای مخاطب خاص و عام، ارائه خدمات و طراحی برنامههایی برای تامین نیازهای مخاطبین و آموزش مهارتهای سواد رسانهای به عموم مردم از جمله ماموریتهای او عنوان شد.
به گزارش ایسنا، انجمن سواد رسانهای ایران در تاریخ 4 تیرماه سال جاری به عنوان سازمانی مردم نهاد برای همکاری و همافزایی فعالان بخشهای دولتی، خصوصی و دانشگاهی عرصه سواد رسانهای و اطلاعاتی با ابلاغ صادره از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور تشکیل شده است.